Κυριακή 8 Μαΐου 2016

Ο «Επιτάφιος» του Γ. Ρίτσου και 20 εικαστικά εμπνευσμένα από τον πόνο της Μάνας



site analysis


epitafio
Eπιμέλεια: Οικοδόμος // 
Μάης 1936. Οι καπνεργάτες προλετάριοι της Θεσσαλονίκης απεργούν και διαδηλώνουν διεκδικώντας καλύτερη ζωή. Μέρα με τη μέρα εργάτες και από άλλους κλάδους ξεχύνονται σαν ποτάμια στους δρόμους. Οι χωροφύλακες του Μεταξά πυροβολούν στο ψαχνό. Στις 9 Μάη το αίμα δέκα εργατών βάφει τους δρόμους. Από τις σφαίρες πρώτος πέφτει νεκρός ο...
αυτοκινητιστής Τάσος Τούσης. Ο θρήνος της μάνας του «αποτυπώνεται» στη φωτογραφία που θα δημοσιευτεί την επόμενη μέρα στον Ριζοσπάστη, και περνάει στην αιωνιότητα μέσα από τους στίχους του «Επιτάφιου» του Γιάννη Ρίτσου.
RITSOS-1.TIFΗ πρώτη δημοσίευση του «Επιτάφιου» έγινε στις 12 Μάη στον Ριζοσπάστη και είχε τη μορφή τριών ποιημάτων με τον τίτλο «Μοιρολόι» και υπότιτλο «Στους ηρωικούς εργάτες της Θεσσαλονίκης». Λίγες μέρες αργότερα ο Ριζοσπάστης αναγγέλλει τη δημοσίευση ενός τέταρτου ποιήματος του «Επιτάφιου» στο περιοδικό της ΟΚΝΕ «Νεολαία». Και στις 8 Ιούνη του 1936 κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ριζοσπάστη ο «Επιτάφιος – Τραγούδια για το μακελειό της Θεσσαλονίκης», με την προσθήκη στα αρχικά ποιήματα και άλλων (σύνολο 14) που στο μεταξύ είχε στείλει ο Ρίτσος στην εφημερίδα. Η δεύτερη έκδοση έγινε το 1956 από τις εκδόσεις «Κέδρος» και σε αυτή συμπεριλήφθηκαν ακόμα 6 ποιήματα, κάτω από τον τίτλο «Επιτάφιος». Ο «Επιτάφιος» θα μελοποιηθεί από τον Μίκη Θεοδωράκη, οι στίχοι του θα χιλιοτραγουδηθούν και θα δονούν για πάντα τις καρδιές αυτών που δεν σηκώνουν τ’ άδικο.
Η μάνα πάντα αποτελούσε και αποτελεί πηγή έμπνευσης για την Τέχνη. Η λογοτεχνία, η ζωγραφική, η γλυπτική, η φωτογραφία, ο κινηματογράφος έχουν να παρουσιάσουν πολλά και σπουδαία έργα αφιερωμένα στον πόνο της μάνας, που συγκινούν, διεγείρουν τις αισθήσεις αλλά και τη σκέψη· άλλωστε ο σκοπός της τέχνης δεν ―θα μπορούσε να― είναι μόνο η τέρψη. Η επιλογή των έργων που παρατίθενται ανάμεσα στα είκοσι ποιήματα που απαρτίζουν τον Επιτάφιο, έγινε με καθαρά υποκειμενικά κριτήρια και με την πρόθεση να είναι αντιπροσωπευτικά του έργου. Τα εκτενή αποσπάσματα μεταφέρθηκαν από την 38η έκδοση του Κέδρου.
Η μάνα του δολοφονημένου καπνεργάτη Τάσου Τούση, θρηνεί πάνω απ’ το άψυχο σώμα του παιδιού της. Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε στο Ριζοσπάστη της 10/5/1936
Η μάνα του δολοφονημένου καπνεργάτη Τάσου Τούση, θρηνεί πάνω απ’ το άψυχο σώμα του παιδιού της. Η φωτογραφία δημοσιεύτηκε στο Ριζοσπάστη της 10/5/1936
Ι
Γιε μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου,
Πουλάκι της φτωχειάς αυλής, ανθέ της ερημιάς μου,
Πώς κλείσαν τα ματάκια σου και δε θωρείς που κλαίω
Και δε σαλεύεις, δε γροικάς τα που πικρά σου λέω;
Γιόκα μου, εσύ που γιάτρευες κάθε παράπονό μου,
που μάντευες τι πέρναγε κάτου απ’ το τσίνορό μου,
Τώρα δε με παρηγοράς και δε μου βγάζεις άχνα
και δε μαντεύεις τις πληγές που τρώνε μου τα σπλάχνα;
Πουλί μου, εσύ που μούφερνες νεράκι στην παλάμη
πως δε θωρείς που δέρνουμαι και τρέμω σαν καλάμι;
Στη στράτα εδώ καταμεσίς τ’ άσπρα μαλλιά μου λύνω
και σου σκεπάζω της μορφής το μαραμένο κρίνο.
Φιλώ το παγωμένο σου χειλάκι που σωπαίνει
κ’ είναι σα να μου θύμωσε και σφαλιγμένο μένει.
Δε μου μιλείς κ’ η δόλια εγώ τον κόρφο, δες, ανοίγω
και στα βυζιά που βύζαξες τα νύχια, γιε μου, μπήγω.
Ξυλογραφία του Α. Τάσσου
Ξυλογραφία του Α. Τάσσου
ΙΙ
…………………………………
Με τα χεράκια σου τα δυο, τα χιλιοχαϊδεμένα,
όλη τη γης αγκάλιαζα κι όλ’ είτανε για μένα.
Νιότη απ’ τη νιότη σου έπαιρνα κι ακόμη αχνογελούσα,
τα γερατειά δεν τρόμαζα, το θάνατο αψηφούσα.
Και τώρα πού θα κρατηθώ, πού θα σταθώ, πού θάμπω,
που απόμεινα ξερό δεντρί σε χιονισμένο κάμπο;
…………………………………
«Pieta» (1945), του Γ. Κεφαλληνού
«Pieta» (1945), του Γ. Κεφαλληνού
ΙΙΙ
…………………………………
Χείλι μου μοσκομύριστο που ως λάλαγες ανθίζαν
λιθάρια και ξερόδεντρα κι αηδόνια φτερουγίζαν,
Στήθεια πλατιά σαν τα στρωτά φτερούγια της τρυγόνας
που πάνωθέ τους κόπαζε κ’ η πίκρα μου κι ο αγώνας,
…………………………………
Μυριόρριζο, μυριόφυλλο κ’ ευωδιαστό μου δάσο,
πώς να πιστέψω η άμοιρη πως μπόραε να σε χάσω;
Χαρακτικό – αφιέρωμα του Γ. Φαρσακίδη στο Μπλόκο της Κοκκινιάς
Χαρακτικό – αφιέρωμα του Γ. Φαρσακίδη στο Μπλόκο της Κοκκινιάς
IV
…………………………………
Γιε μου, ποια Μοίρα στόγραφε και ποια μου τόχε γράψει
τέτοιο καημό, τέτοια φωτιά στα στήθεια μου ν’ ανάψει;
…………………………………
Κι ουδέ κακόβαλα στιγμή κι ουδ’ έτρεξα ξοπίσω
τα στήθια μου να βάλω μπρος τα βόλια να κρατήσω.
Κι έφτασ’ αργά κι, ω, που ποτές μην έφτανε τέτοια ώρα
κι, ω, κάλλιο να γκρεμίζονταν στο καύκαλό μου η χώρα.
Ξυλογραφία του Γιώργη Δήμου
Ξυλογραφία του Γιώργη Δήμου
V
…………………………………
Θα καρτεράει κ’ η ρούγα μας τ’ αδρό περπάτημά σου
κ’ οι γρίλιες οι μισάνοιχτες τ’ αηδονολάλημά σου.
Και τα συντρόφια σου, καλέ, που τις βραδιές ερχόνταν
και λέαν και λέαν κι απ’ τα ίδια τους τα λόγια εφλογιζόνταν
Και μπάζανε στο σπίτι μας το φως, την πλάση ακέρια,
παιδί μου, θα σε καρτεράν να κάνετε νυχτέρια.
…………………………………
Βάσω Κατράκη: Μάνα, θρήνος (ξυλογραφία)
Βάσω Κατράκη: Μάνα, θρήνος (ξυλογραφία)
VI
Μέρα Μαγιού μου μίσεψες, μέρα Μαγιού σε χάνω,
άνοιξη, γιέ, που αγάπαγες κι ανέβαινες απάνω
Στο λιακωτό και κοίταζες και δίχως να χορταίνεις
άρμεγες με τα μάτια σου το φως της οικουμένης
……………………………………
Και μούλεες, γιέ, πως όλ’ αυτά τα ωραία θάναι δικά μας,
και τώρα εσβήστης κ’ έσβησε το φέγγος κ’ η φωτιά μας.
Η Vera Baranovskaya στην κινηματογραφική μεταφορά του έργου «Η Μάνα» του Μαξίμ Γκόρκι (1926). Σκηνοθεσία Β. Πουντόβκιν
Η Vera Baranovskaya στην κινηματογραφική μεταφορά του έργου «Η Μάνα» του Μαξίμ Γκόρκι (1926). Σκηνοθεσία Β. Πουντόβκιν
VII
………………………………….
Κανείς μη γγίξει απάνω του, παιδί μου είναι δικό μου.
Σιωπή· σιωπή· κουράστηκε, κοιμάται το μωρό μου.
Ποιος μου το πήρε; Ποιος μπορεί να μου το πάρει εμένα;
Άσπρισαν τα χειλάκια του, τα μάτια του κλεισμένα.
Δόστε μου, αïτοί, νύχια, φτερά για ναν τους κυνηγήσω
και την καρδιά τους, μύγδαλο ναν τήνε ρουκανίσω.
Έργο της Αλεξίας Τάγκα
Έργο της Αλεξίας Τάγκα
VIII
………………………………….
Καμιάς κοπέλας θησαυρό δε στάθηκες να πάρεις·
έφευγες πάντα εμπρός λαμπρός και πάντα καβαλλάρης.
Κ’ είταν χαρά σου να σκορπάς, και δόξα σου να παίρνουν,
ν’ ανασηκώνεις απ’ τη γης τα όσα βογγούν και γέρνουν.
………………………………….
Γιέ μου, δεν ξέρω αν πρέπει μου να σκύβω, να σπαράζω,
για πρέπει μου όρθια να σταθώ, να σε χιλιοδοξάζω.
Κάνθος Τηλέμαχος: Θρήνος γυναικών (Ξυλογραφία σε πλάγιο ξύλο)
Κάνθος Τηλέμαχος: Θρήνος γυναικών (Ξυλογραφία σε πλάγιο ξύλο)
ΙΧ
……………………………..…
Κι, αχ, Θέ μου, Θέ μου, αν είσουν Θεός κι αν είμασταν παιδιά σου
θα πόναγες καθώς εγώ, τα δόλια πλάσματά σου.
Κι αν είσουν δίκαιος, δίκαια θα μοίραζες την πλάση,
κάθε πουλί, κάθε παιδί να φάει και να χορτάσει.
……………………………..…
Εμείς ταγίζουμε τη ζωή στο χέρι: περιστέρι,
κ’ εμείς ούτ’ ένα ψίχουλο δεν έχουμε στο χέρι.
Εμείς κρατάμε όλη τη γης μες στ’ αργασμένα μπράτσα
και σκιάχτρα στέκουνται οι Θεοί κι αφέντη έχουνε φάτσα.
"Μάνα". Πάνω σε στίχους του Κώστα Βάρναλη. Πυρογραφία και χρώμα του Γ. Φαρσακίδη
“Μάνα”. Πάνω σε στίχους του Κώστα Βάρναλη. Πυρογραφία και χρώμα του Γ. Φαρσακίδη
Χ
Όλα μου τάδειχνες εσύ, παιδί μου κι άρχοντά μου,
κι ως τάβλεπες όλα έφεγγαν σα νάταν σ’ ώρα γάμου.
Κι όλα κοντά μου τάφερνες, γνέφια, πουλιά κι αστέρια,
πούλεγα κ’ έτσι νάκανα θα τάπιανα στα χέρια.
………………….……………
Κ’ έτσι στητός μου φαίνοσουν του κόσμου όλου πατέρας
και πάλι τόσο ανάλαφρος σα φως και σαν αγέρας.
Κούλα Μπεκιάρη: Μάνα με παιδί, μετά τον πόλεμο - προσφυγιά (ξυλογραφία όρθιο ξύλο)
Κούλα Μπεκιάρη: Μάνα με παιδί, μετά τον πόλεμο – προσφυγιά (ξυλογραφία όρθιο ξύλο)
ΧΙ
Έτσι άχαρη, με ομόρφαινες, κ’ έτσι άμαθη ―για κοίτα―
μες στη ματιά σου διάβαζα της ζωής την αλφαβήτα.
Και μάθαινα από την αρχή, πιο ωραία, τα μαθημένα
και μέτραγα στα δάχτυλα και τάβρισκα όλα ένα.
……………………………….
Τώρα τα μάτια σου έκλεισαν και γω κλείστηκα απ’ έξω
κι ούτε έχω πέτρα να σταθώ και δρόμο πια να τρέξω.
Ludovico Mazzolino, Pieta
Ludovico Mazzolino, Pieta
ΧΙΙ
…………………………..…..
Γιέ μου, όλα κάνανε φτερά κι όλα μ’ άφηκαν πίσω,
δεν έχω μάτι για να ιδώ, στόμα για να μιλήσω,
Μόνο βαθιά κι απόμακρα κάτι σα βουή διαβαίνει
κι ακούω την ίδια μου φωνή και φαίνεταί μου ξένη,
……………..…………………
Και πάλι η έρμη ντρέπουμαι, γιόκα μου, εσύ να λείπεις
κι ακόμα εγώ νάχω φωνή ― ξόμπλι φτηνό της λύπης.
Γάζα, Παλαιστίνη. Μάνα...
Γάζα, Παλαιστίνη. Μάνα…
ΧΙΙΙ
…………………………..……
Μα ως κάτι να σε φώναζε μες στη χρυσήν εσπέρα,
πάντα σου αγνάντευες ψηλά και πάντα πάρα πέρα,
Σαν κάποιος φίλος μπιστικός να σφύραε, να σ’ εκάλει
για μια κρυφήν αντάμωση σ’ ανέγνωρο ακρογιάλι.
…………………….…….……
Κ’ έπινα με το σάλιο μου μιας τρυφεράδας γέψη
που εγώ δε μάντευα και συ τάχες όλα μαντέψει.
Αντώνης Καραγιάννης: Η μάνα του κρατούμενου, χαρακτικό
Αντώνης Καραγιάννης: Η μάνα του κρατούμενου, χαρακτικό
XIV
Αχ, γιέ μου, γιέ μου, γιόκα μου, δε δύναμαι άλλο η έρμη,
χτυπούν, χτυπούν τα δόντια μου σα να με πιάνει θέρμη
Και θέλω να κουκουλωθώ πιο πάνου απ’ το κεφάλι
κι ούτε ήλιο πια να ματαïδώ, και να, πετιέμαι πάλι
Να πω, να πω τις χάρες σου, ναν τις ξαναναστήσω
σα νάταν, γιέ μου, μπορετό να σε γυρίσω πίσω.
……………………………….
Γιώργος Σικελιώτης, Θρήνος 1, 1960-65
Γιώργος Σικελιώτης, Θρήνος, 1960-65
XV
Στο παραθύρι στέκοσουν κ’ οι δυνατές σου οι πλάτες
φράζαν ακέρια τη μπασιά, τη θάλασσα, τις τράτες
Κι ο ίσκιος σου σαν αρχάγγελος πλημμύριζε το σπίτι
και κει στ’ αυτί σου σπίθιζε η γαζία του αποσπερίτη.
Κ’ είταν το παραθύρι μας η θύρα όλου του κόσμου
κ’ έβγαζε στον παράδεισο που τ’ άστρα ανθίζαν, φως μου.
………………………………
Η Florence Owens Thompson χήρα με εφτά παιδιά, στην Αμερική της οικονομικής κρίσης (1936). Φωτογραφία της Dorothea Lange
Η Florence Owens Thompson χήρα με εφτά παιδιά, στην Αμερική της οικονομικής κρίσης (1936). Φωτογραφία της Dorothea Lange
XVI
Τι έκανες, γιέ μου, εσύ κακό; Για τους δικούς σου κόπους
την πλερωμή σου ζήτησες απ’ άδικους ανθρώπους.
Λίγο ψωμάκι ζήτησες και σούδωκαν μαχαίρι,
τον ιδρώτα σου ζήτησες και σούκοψαν το χέρι.
………………………..……
Ω, γιέ μου, αυτοί που σ’ έσφαξαν σφαγμένα να τα βρούνε
τα τέκνα τους και τους γονιούς και στο αίμα να πνιγούνε.
………………………………
Κώστας Μαλάμος: Ξεκλήρισμα, 1946 (Παστέλ)
Κώστας Μαλάμος: Ξεκλήρισμα, 1946 (Παστέλ)
XVII
………………………..……
Κόσμος περνά και με σκουντά, στρατός και με πατάει
κ’ εμέ το μάτι ουδέ γυρνά κι ουδέ σε παρατάει.
Και, δες, μ’ ανασηκώνουνε χιλιάδες γιους ξανοίγω,
μά, γιόκα μου, απ’ το πλάγι σου δε δύνουμαι να φύγω.
……………………..………
Τώρα οι σημαίες σε ντύσανε. Παιδί μου, εσύ, κοιμήσου,
και γω τραβάω στ’ αδέλφια σου και παίρνω τη φωνή σου.
«Μάνα με παιδί» (1963), του Α. Τάσσου. Ξυλογραφία σε πλάγιο ξύλο
«Μάνα με παιδί» (1963), του Α. Τάσσου. Ξυλογραφία σε πλάγιο ξύλο
XVIII
……………………..………
Δεν είναι ξόδι τούτο δω, πιότερο γάμος μοιάζει,
δάκρυ και γέλιο, αγάπη, οργή, το κάθε μάτι στάζει.
……………………..………
Πουλί μου, χίλιες δυό ζωές με σένανε με δένουν,
κι όσοι αγαπιούνται, και νεκροί, ποτέ τους δεν πεθαίνουν.
Κι αν δε λυγάω σε προσευχή, τα χέρια κι αν δεν πλέκω,
γιέ μου, το ξέρεις, πιο από πριν τώρα κοντά σου στέκω.
"Η Μάνα Παναγιά της Γυάρου", πυρογραφία του Γιώργου Φαρσακίδη
“Η Μάνα Παναγιά της Γυάρου”, πυρογραφία του Γιώργου Φαρσακίδη
XIX
…………………..…………
Για το αίμα πούβαψε τη γης αντρειεύτηκαν τα πλήθια,
―δάσα οι γροθιές, πέλαα οι κραυγές, βουνά οι καρδιές, τα στήθεια.
Έσμιξε η μπλούζα το χακί, φαντάρος τον εργάτη
κι αστράφτουν όλοι μια καρδιά ― βουλή, σφυγμός και μάτι.
Ω, τι όμορφα σαν σμίγουνε, σαν αγαπιούνται οι άνθρωποι,
φεγγοβολάνε οι ουρανοί, μοσχοβολάνε οι τόποι.
Κι όπως περνάν, λεβέντηδες, γεροί κι αδελφωμένοι,
λέω και θα καταχτήσουνε τη γης, την οικουμένη.
……………………………….
Χαροκαμένες μάνες στην Ήπειρο (1940). Φωτογραφία του Κώστα Μπαλάφα
Χαροκαμένες μάνες στην Ήπειρο (1940). Φωτογραφία του Κώστα Μπαλάφα
XX
Γλυκέ μου, εσύ δεν χάθηκες, μέσα στις φλέβες μου είσαι.
Γιέ μου, στις φλέβες ολουνών, έμπα βαθιά και ζήσε.
Δες, πλάγι μας περνούν πολλοί, περνούν καβαλλαραίοι, ―
όλοι στητοί και δυνατοί και σαν κ’ εσένα ωραίοι.
Ανάμεσά τους, γιόκα μου, θωρώ σε αναστημένο, ―
το θώρι σου στο θώρι τους μυριοζωγραφισμένο.
Και γώ η φτωχή και γώ η λιγνή, μεγάλη μέσα σ’ όλους,
με τα μεγάλα νύχια μου κόβω τη γη σε σβώλους
Και τους πετάω κατάμουτρα στους λύκους και στ’ αγρίμια
που μούκαναν της όψης σου το κρούσταλλο συντρίμμια.
Κι ακολουθάς και συ νεκρός, κι ο κόμπος του λυγμού μας
δένεται κόμπος του σκοινιού για το λαιμό του οχτρού μας.
Κι ως τόθελες (ως τόλεγες τα βράδια με το λύχνο)
ασκώνω το σκεβρό κορμί και τη γροθιά μου δείχνω.
Κι αντίς τ’ άφταιγα στήθεια μου να γδέρνω, δες, βαδίζω
και πίσω από τα δάκρυα μου τον ήλιον αντικρύζω.
Γιέ μου, στ’ αδέρφια σου τραβώ και σμίγω την οργή μου,
σου πήρα το ντουφέκι σου· κοιμήσου, εσύ, πουλί μου.
Βάσω Κατράκη, χάραξη σε πέτρα
Βάσω Κατράκη, χάραξη σε πέτρα
ΠΗΓΗ.http://sibilla-gr-sibilla.blogspot.gr/

Αφιερωμένο στην Γιορτή της Μητέρας: “ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΛΛΗΝΙΔΑ”



site analysis


από τον χρήστη ΕΡΩΣ ΕΛΛΑΣ 

"ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΛΛΗΝΙΔΑ": Ύμνος των ΕΡΩΣ ΕΛΛΑΣ με αφορμή την Γιορτή της Μητέρας. 

Με αφορμή την Γιορτή της Μητέρας, το συγκρότημα «ΕΡΩΣ ΕΛΛΑΣ»παρουσιάζει τον Υμνο «Γυναίκα Ελληνίδα». Το τραγούδι είναι αφιερωμένο στην πολύτιμη και διαχρονική προσφορά της Ελληνίδας στην Ιστορία του τόπου μας. Οι ΕΡΩΣ ΕΛΛΑΣ απονέμουν φόρο τιμής στις Ελληνίδες Ηρωίδες διαχρονικά που πρόσφεραν την ζωή τους στην Πατρίδα και γαλούχησαν τους Έλληνες με τα Αθάνατα Ιδανικά της Φυλής!

Ακολουθούν οι στίχοι:

"ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΛΛΗΝΙΔΑ" 

Μουσική: Φώτης Μήλιος, Στίχοι: Αρτ Κυδωνάκης 

Των Αμαζόνων φόρεσες
το ατίθασο ζωνάρι
και σαν Γοργώ μάς έμαθες
το «Ταν ή επί Τας»..
Σαν Μούσα του Απόλλωνα
Ιέρεια με χάρη,
την γνώση και την έμπνευση
εχάρισες σε μας! 

Μόνον εσύ γέννησες θεούς
Γυναίκα Ελληνίδα..
Της πολεμίστρας Αθηνάς
Κόρη και Ηρωίδα..
Μόνον εσύ γέννησες θεούς
Μητέρα Ελληνίδα
Της Υπερμάχου Παναγιάς
Εικόνα και αχτίδα!

Σουλιώτισσα δεν λύγισες
στου Ζάλογγου την ζάλη
και έρανες τον θάνατο
με άνθη λευτεριάς..
Στης Λασκαρίνας στάθηκες
το αλύγιστο κατάρτι
και σαν Μαντώ θυσίασες
το βιός σου για εμάς..

Από της Βέμπο την φωνή
πήρες ορμή μεγάλη.
Της Πίνδου διάβηκες κορφές
με πυρομαχικά..
Τους Γερμανούς δεν σκιάχτηκες
Λέλα Καραγιάννη,
περήφανα εστάθηκες
στ’ απόσπασμα μπροστά..

Μόνον εσύ γέννησες θεούς
Γυναίκα Ελληνίδα..
Της πολεμίστρας Αθηνάς
Κόρη και Ηρωίδα..
Μόνον εσύ γέννησες θεούς
Μητέρα Ελληνίδα
Της Υπερμάχου Παναγιάς
Εικόνα και αχτίδα!

Το αίμα που έχυσε στην γη
η Ηρώ Κωνσταντοπούλου
θα βγάζει πάντα Έλληνες
με αγνά ιδανικά..
Γιατί τον δρόμο δίδαξε
η Χαρά μας Νικοπούλου
και στους εγκλωβισμένους
η Ελένη η Φωκά..!

Μόνον εσύ γεννάς θεούς
Γυναίκα Ελληνίδα..
Της πολεμίστρας Αθηνάς
Κόρη και Ηρωίδα
Μόνον εσύ γεννάς θεούς
Μητέρα Ελληνίδα
Της Υπερμάχου Παναγιάς
Εικόνα και ελπίδα!

Πηγή: https://erosellas.blogspot.gr/

Πότε είναι η Ορθόδοξη κι Ελληνική εορτή της Μητέρας.



site analysis


Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου 

Η Εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, από τον Ορθόδοξο λαό καλείται και Εορτή της Παναγίας.  Τα παλιά χρόνια την ημέρα της Υπαπαντής του Χριστού, στις 2 Φεβρουαρίου γιόρταζαν τη γιορτή της μάνας.  Τούτο εγίνετο και επίσημα στα σχολεία.  Μάλιστα ορίσθηκε από το Υπουργείο Παιδείας το έτος 1929  να γιορτάζεται  η γιορτή της μάνας στις 2 Φεβρουαρίου, την εορτή της Υπαπαντής. Δυστυχώς κατά τη δεκαετία του 1960 άρχισε να γιορτάζεται η γιορτή της μάνας, τη δεύτερη Κυριακή του Μαΐου, σύμφωνα με τα  παιχνιδίσματα του δυτικότροπου συναισθηματισμού. 

Αυτή την εόρτιο μέρα της Υπαπαντής του Κυρίου, που κατά τονΆγιο Ανδρέα Κρήτης  «η Ιερά Μήτηρ, και του Ιερού υψηλοτέρα, επί το Ιερόν παραγέγονεν, εμφανίζουσα τω κόσμω, τον του κόσμου Ποιητήν», ο Ορθόδοξος λαός συνήθιζε να γιορτάζει και  τη γιορτή της μάνας, τιμώντας   την του Θεού Μητέρα, που κατ’ εξοχή έχει ως πρότυπο μητέρας. 

Ο απλός Ορθόδοξος λαός την εορτή της Υπαπαντής, την καλεί γιορτή της Παναγίας.  Το Θεομητορικό πρόσωπο της Παναγίας, αποτελεί πρότυπο για παραδειγματισμό για κάθε Χριστιανή μητέρα, που θέλει να αγαπά σωστά τα παιδιά της, υπερβαίνοντας την κατά φύσιν αγάπη.  Όπως επισημαίνει ο Άγιος Βασίλειος, η κατά φύσιν αγάπη μήτε επαινετή είναι, μήτε κατακριτέα.  Η υπέρ φύσιν αγάπη είναι επαινετή.

Έχοντας λοιπόν ως πρότυπο μητέρας την Παναγία μας, τη μάνα των ορφανών, των πονεμένων, των αδικημένων, είναι δυνατό η κάθε Χριστιανή μητέρα να υπερβεί την κατά φύσιν αγάπη, μια αγάπη που δοκιμάζεται μόλις το παιδί της δρασκελίσει το κατώφλι του σπιτιού της για να παίξει με τα γειτονόπουλα.  Πρότυπο έχει την αγάπη εκείνη που έχει την ευωδία μια άλλης αρχοντιάς. Τότε λοιπόν η Χριστιανή μητέρα θα υποδεικνύει στα παιδιά της, όπως και ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος το «Εκείνον δει αυξάνειν, εμέ δε ελαττούσθαι» (Ιω. 3,30).  Το παράδειγμα εκείνης της υπέρ φύσιν αγάπης, που δεν περιορίζεται στους «αγαπώντας ημάς» είναι επαινετό. 

Αξίζει να αναφέρουμε ότι πέρυσι στην ενορία του Τσεραμιού της Ιεράς Μητροπόλεως Μονεμβασίας και Σπάρτης, τα παιδιά των Κατηχητικών τίμησαν την Ορθόδοξη γιορτή της Μητέρας, την Κυριακή 1η Φεβρουαρίου 2015, μετά την Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία. Αποτελεί αξιέπαινο παράδειγμα προς μίμηση για τα παιδιά όλων των Κατηχητικών.  Ανεξάρτητα από το τι όρισε η παραπαίουσα εκκοσμικευμένη Παιδεία, θα πρέπει σε επίπεδο Κατηχητικών, να γιορτάζεται  η γιορτή της μάνας στις 2 Φεβρουαρίου, την εορτή της Υπαπαντής του Κυρίου.

πηγή

H γιορτή της Ελληνίδας μητέρας, στον καιρό της οικονομικής κρίσης.



site analysis

Από την συντακτική ομάδα του medlabnews.gr 

Η γιορτή της μητέρας, που εορτάζεται κάθε χρόνο τη δεύτερη Κυριακή του Μαΐου, δεν αντιπροσωπεύει μόνο μια καθιερωμένη ευκαιρία αναγνώρισης και εκτίμησης του ρόλου της μητέρας, αποτελεί προσωπική υπόθεση κάθε ανθρώπου, μια ιδιαίτερη μέρα για όλους μας.

Μια μέρα αφιερωμένη στις μητέρες όλου του κόσμου, στα πρόσωπα που μας φέρνουν στον κόσμο, μας μεγαλώνουν, μας στηρίζουν, μας ενισχύουν, διαπλάθοντας την προσωπικότητά μας. Ημέρα τιμής και αναγνώρισης, για το πιο σημαντικό πρόσωπο της ζωής μας, τη μητέρα μας. 

Με τη σημερινή επέτειο ουσιαστικά ο κάθε ένας από εμάς τιμά το ανθρώπινο γένος, τιμά την ανεκτίμητη προσφορά της μητέρας στην κοινωνία. Στη μεγάλη ηρωίδα της ζωής μας, στο σύμβολο της στοργής, της ανιδιοτέλειας και της θυσίας, που μας δημιουργεί, μας ανατρέφει, μας φροντίζει, μας προσφέρει απλόχερα την άδολη αγάπη της και τη στοργή της, μας συμβουλεύει, μας καθοδηγεί, μας ενθαρρύνει, μας στηρίζει, μας προτρέπει και μας προστατεύει, οφείλουμε να της καταθέτουμε καθημερινά αγάπη, σεβασμό, ευγνωμοσύνη και εκτίμηση.

Η γιορτή της μητέρας είναι η κοινή γιορτή των ανθρώπων. Είναι η παγκόσμια αναγνώριση της υψηλής αποστολής της μητέρας και της κοινωνικής της προσφοράς.

Σήμερα η Ελληνίδα μάνα βάλλεται πανταχόθεν. Είναι άνεργη, παλεύει με πολλά οικονομικά προβλήματα, αντιμετωπίζει την μιζέρια της γραφειοκρατίας, είναι αυτή που δέχεται της πιέσεις καθημερινά. Και πιέζεται από την ακρίβεια, από την ανεργία, από το περιβάλλον, από την διαλυμένη παιδεία, από την διαλυμένη υγεία και έρχεται αντιμέτωπη με την κατάθλιψη που διαπερνά την χώρα.

Ο ρόλος της σημερινής Ελληνίδας μάνας είναι σημαντικός περισσότερο από παλαιότερα. 

Ο σημαντικός ρόλος της γυναίκας ως μητέρα, αναγνωριζόταν από την αρχαιότητα στην Ελλάδα. Η Γαία, η μητέρα Γη, υπήρξε από τις σημαντικότερες θεότητες, η προσωποποίηση της φύσης, που γεννά όλο τον κόσμο. 

Στη σύγχρονη ελληνική ζωή η μάνα παραμένει το βασικό πρόσωπο μέσα στην οικογένεια και κοινωνία, παρά τις μεγάλες αλλαγές και διαφοροποιήσεις που παρατηρούμε στην Ελλάδα των τελευταίων χρόνων. Ως πυλώνας της σύγχρονης ελληνικής οικογένειας, η μητέρα, προσπαθεί να διασφαλίσει ένα ασφαλές, ήρεμο και ευτυχισμένο περιβάλλον και με υπομονή, κουράγιο και δύναμη ψυχής να εμφυσήσει αρχές, αξίες, ιδανικά και ήθος στα παιδιά της, προκειμένου να ενταχθούν στην κοινωνία ως άξιοι και χρήσιμοι πολίτες.

Σήμερα η σύγχρονη Ελληνίδα μητέρα αντιμετωπίζει μια μεγάλη πρόκληση.

Πώς θα συνδυάσει μια ισορροπημένη σχέση ανάμεσα στον παραδοσιακό της ρόλο και στη φιλοδοξία της για την επαγγελματική της ανέλιξη;

Πώς θα αποφύγει τον εφιάλτη της συνύπαρξης της αποτυχημένης μητέρας με το όνειρο της επαγγελματικής εξέλιξης;

Άλλωστε η μεγάλη οικονομική κρίση έχει διαφοροποιήσει πάρα πολύ τα κοινωνικά δεδομένα και η απόκτηση ενός παιδιού δημιουργεί φοβέρες πιέσεις στα σημερινά ζευγάρια.

Ως συνέπεια αυτού του διλήμματος, στην Ελλάδα έχει παρατηρηθεί αύξηση των αμβλώσεων από εργαζόμενες γυναίκες, που φοβούνται ότι μια εγκυμοσύνη ίσως γίνει αιτία για απόλυση από την εργασία τους ή ακόμα πιο πολύ δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές επιβαρύνσεις της σημερινής εποχής.

Για την κατάσταση αυτή ευθύνες έχει η πολιτεία αλλά και όσοι λησμονούν να τονίζουν τη μεγάλη αξία της γυναίκας-μητέρας. 

Ιδιαίτερα η πολιτεία έχει υποχρέωση να σταθεί δίπλα στη σύγχρονη γυναίκα στους πολλαπλούς ρόλους που έχει αναλάβει: της μητέρας, της συζύγου, της εργαζόμενης. 

Σε μια εποχή που μεταβάλλεται με ραγδαίους ρυθμούς, ο ρόλος της μητέρας γίνεται διαρκώς πιο δύσκολος και απαιτητικός. Ο σεβασμός και η τιμή στο πρόσωπό της, πέρα από την αυτονόητη υποχρέωση του καθένα μας, υπαγορεύεται και από την ανάγκη της αναγνώρισης της προσφοράς της μητρότητας, στην οικογενειακή, κοινωνική συνοχή και ευρυθμία. 

Χρόνια Πολλά σε όλες τις μητέρες γεμάτα υγεία και δύναμη για το πολύτιμο έργο που επιτελούν στη ζωή, για την ανεκτίμητη και υψηλή αποστολή που έχουν. Χρόνια Πολλά σε όλες τις μητέρες του κόσμου και ακόμα πιο πολλά στην Ελληνίδα μάνα! 

πηγή

ΣΧΟΛΙΟ
Να υπενθυμίσουμε ότι η Παγκόσμια ημέρα της Μητέρας ή όπως συνηθίζει να λέγεται στην πατρίδα μας η Γιορτή της Μητέρας, είναι μια από τις παγκόσμιες ημέρες που έχει θεσπίσει ο ΟΗΕ και αποτελούνεντολές της Νέας Τάξης Πραγμάτων που σκοπό έχουν να παγκοσμιοποιήσουν την υφήλιο πολτοποιώντας και εξαλείφοντας τις τοπικές εθνικές ιδεολογίες... (δείτε εδώ για τις Παγκόσμιες Ημέρες)
(Επίσης διαβάστε ΕΔΩ για την Νέα Τάξη και τον τρόπο επιβολής της) 

Οι Ορθόδοξοι Ελληνες γιορτάζουν από αιώνων την εορτή της Μητέρας την ημέρα της Υπαπαντής Του Κυρίου. (δείτε ΕΔΩ)

Οφείλουμε να αγνοούμε και να μην τηρούμε όσα επιτάσσει η Παγκόσμια Νέα Τάξη και να τηρούμε με ευλάβεια όσα οι πρόγονοί μας μας κληροδότησαν μέσα από την Ελληνορθόδοξη παράδοσή μας.


Να συμπληρώσω επίσης ότι η Ορθόδοξη θεώρηση για την γυναίκα δίνει πρωτεύονται ρόλο στην μητρότητα και την συζυγία και δευτερεύοντα στην εργασία...
Δυστυχώς οι σύγχρονες φεμινιστικές ιδεές που έχουν τις τελευταίες δεκαετίες παρεισφρύσει και στην πατρίδα μας, θεωρούν ότι για να υπάρχει ισότητα μετάξύ των 2 φύλων απαιτείται η γυναίκα να μιμείται τον άνδρα...

Ετσι επιδιώκεται η κατάργηση των παραδοσιακών ρόλων του άντρα και της γυναίκας από την Νέα Τάξη με αποτέλεσμα την δραματική αύξηση των εκτρώσεων/φόνων, αλλά και την ουσιαστική διάλυση της οικογένειας με κατακόρυφη αύξηση των διαζυγίων, καθώς η γυναίκα αποδείχθηκε φθηνό εργατικό δυναμικό και οδηγήθηκε στην εργασία, ενώ ταυτόχρονα της θόλωσαν το μυαλό με οικονομικές ανεξαρτησίες, χειραφετήσεις κλπ...
Δυστυχώς δεν αντιλήφθηκαν οι ελληνίδες ότι η ισότητα δεν συνεπάγεται την αντιστροφή ή την ανατροπή των ρόλων του άνδρα και της γυναίκας...

Οταν έχουμε έναν γιατρό και έναν βαρκάρη μπορούν οι δύο αυτοί να απολαμβάνουν την πλήρη ισότητα μέσα ακριβώς από τους ρόλους τους...
Ο μεν γιατρός θα κληθεί να σώσει τον βαρκάρη όταν αρρωστήσει, αλλά κι ο βαρκάρης θα βάλει στην βάρκα του τον γιατρό να τον περάσει απέναντι....
Για να εξασφαλισθεί η ισότητα αυτών των δύο ανθρώπων δεν χρειάζεται να γίνουν και οι 2 γιατροί ή και οι 2 βαρκάρηδες...

Η παραδοσιακή Ελληνορθόδοξη οικογένεια έχει πλήρη ισότητα και διάκριση ρόλων...
Ο πατέρας εξασφαλίζει τα προς το ζήν της οικογενείας του και παρέχει ασφάλεια και σταθερότητα στα μέλη της. Η δε μάνα ανατρέφει με τις ελληνορθόδοξες αρχές τα παιδιά της και φροντίζει ως βασίλισσα ουσιαστικά του σπιτιού, τα του οίκου της...
Ετσι εξασφαλίζονται οι σχέσεις του ζεύγους και κάθε μέλος της οικογένειας (και τα παιδιά) γνωρίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του...

Οταν αυτές οι σχέσεις και οι ρόλοι διαταραχθούν τότε η οικογένεια στην χειρότερη περίπτωση διαλύεται και στην "καλύτερη" βγάζει παντελώς ανίκανους και πιθανότατα άθεους ανθρώπους στην κοινωνία...

Υπάρχει όπως ανέφερα και παραπάνω μια πλασματική εντελώς εικόνα για την γυναίκα όσον αφορά την οικονομική ανεξαρτησία της από τον άνδρα...
Η οικογένεια οφείλει να έχει έναν κοινό προϋπολογισμό... μια κοινή "τσέπη".
Ασχετα αν ο πατέρας οφείλει να γεμίζει αυτήν τήν "τσέπη", η διαχείριση αναπόφευκτα πρέπει να γίνεται από κοινού με την σύζυγο...
Εξάλλου οι παροχές και η προσφορά της μητέρας στην οικογένεια είναι τέτοια που ουσιαστικά δεν ξεπληρώνεται ακόμα κι αν ο άντρας της κατέθεται μηναίως όλον τον μισθό του... Συνεπώς δικαιωματικά της ανήκει η συνδιαχείριση των οικονομικών της οικογενείας και πρέπειμάλιστα να υπερισχύει η άποψη της όσον αφορά την οικονομική διαχείριση της καθημερινότητας του σπιτιού...

Αν η ελληνική κοινωνία επιθυμούμε να έχει καλές κι άξιες οικογένειες και να παράγει χρήσιμους ανθρώπους στην κοινωνία και στην πατρίδα, τότε οφείλουμε να δίνουμε αξιοπρεπείς μισθούς στους πατεράδες ανάλογα με τα στόματα που έχουν να θρέψουν, επίσης σημαντικά χρηματικά επιδόματα στις μανάδες για την ανατροφή των παιδιών τους ώστε να μην χρειάζεται να εργάζονται... αλλά να αφοσιώνονται στην οικογενειά τους.

Με τον τρόπο αυτό δεν χρειάζονται ούτε ολοήμερα σχολεία, ούτε παιδικοί σταθμοί, ούτε νταντάδες κλπ... (όλα αυτά τα νεοταξίτικα κατασκευάσματα που φτιάχθηκαν για να εξυπηρετήσουν δήθεν την εργαζόμενη μητέρα... έχουν σαν αποτέλεσμα άλλωστε να μένουν τα παιδιά ατελειώτες ώρες καθημερινά χωρίς τους γονείς τους και υπό την επίβλεψη ανθρώπων που έχουν αμφίβολη ηθική και πνευματική υπόσταση, αλλά και ακόμα χειρότερα στην σύγχρονη νεοελληνική νεοταξίτικη κοινωνία μας, υπακούουν σε ένα ωρολόγιο πρόγραμμα που ορίζεται από το Υπουργείο (ΜΗ ΕΘΝΙΚΗΣ) Παιδείας.... που όπως πλεον πολύ καλά γνωρίζουμε αποτελεί το κύριο άντρο της νεοταξίτικης προπαγάνδας σε όλες τις δυτικές κοινωνίες, αφού με τις εντολές των Υπουργείων  Παιδείας των χωρών ουσιαστικά "παράγονται" οι αυριανοί αλλοτριωμένοι και παγκοσμιοποιημένοι πολίτες χωρίς εθνικά χαρακτηριστικά...

Ας ξαναγυρίσουμε όμως στο οικονομικό σκέλος της γυναικείας εργασίας... 
  
Κάποτε κάποιος σύγχρονος οικονομολόγος είχε πει...
"Αν μια μέρα όλες οι γυναίκες αποφάσιζαν να μείνουν στο σπίτι τους στην οικογένεια τους και να μην ξαναπάνε να εργαστούν, σύμφωνα με τις αρχές της οικονομίας θα συνέβαινε το εξής: η προσφορά εργασίας (εφόσον θα υπήρχαν ΜΟΝΟ οι άντρες στην αγορά εργασίας) θαμειωνόταν δραματικά και η ζήτηση για εργασία θα αυξανόταν επίσης δραματικά... Αυτό θα είχε σαν συνέπειες 2 στοιχεία:
Πρώτον θα εξαλειφόταν οριστικά το θέμα της ανεργίας...  
Και δεύτερον θα διπλασιαζόταν ο μισθός των ανδρών.... (όλοι καταλαβαίνουμε γιατί εφόσον όλοι θα παρακάλαγαν να βρουν προσωπικό)"

Αυτό το σενάριο όμως δεν συμφέρει την Νέα Τάξη και τους πλούσιους οι οποίοι επιδιώκουν να έχουν τις γυναίκες να εργάζονται ώστε να διπλασιάζουν το εργατικό δυναμικό και να κρατάνε μειωμένους τους μισθούς μέσω της ανεργίας... 

Τα όσα υποστήριξα στις παραπάνω θέσεις, ισχύουν κατά το πλείστον και θα έπρεπε να αποτελούν τα πιστεύω της κοινωνίας μας, όμως παράλληλα θέλω να επισημάνω ότι υπάρχουν περιπτώσεις που άξιες γυναίκες βρέθηκαν χήρες με παιδιά ή διαζευγμένες ή και άγαμες μητέρες, και αναγκάστηκαν να εργαστούν για να αναθρέψουν τα παιδιά τους...

Με λίγα λόγια αναγκάζονται να σταθούν στην οικογένειά τους και πατέρες και μάνες ταυτόχρονα...
Αυτές οι εξαιρέσεις πρέπει να θεωρούνται αξιέπαινες και η πολιτεία να βοηθάει όσο μπορεί αυτές τις οικογένειες με ειδικούς νόμους, επιδόματα και ειδική προστασία...  

Φίλοι και συνέλληνες πρέπει να κατανοήσουμε ότι η ηθική και πνευματική παρακμή την οποία όλοι ομολογούν τις τελευταίες 6-7 δεκαετίες οφείλεται στην πλασματική χειραφέτηση της γυναίκας...

Μια χειραφέτηση που διέλυσε την οικογένεια, που αποτελεί το ζωντανό κύτταρο της κοινωνίας...

Το ότι είναι πλασματική αποδεικνύεται με ένα και μόνο απλό επιχείρημα...
Ενώ όλοι (οι οπαδοί της παγκοσμιοποίησης και των ξενόφερτων φεμινιστικών ιδεολογιών) διατυμπανίζουν ότι η σύγχρονη γυναίκα εξισώνεται με τον άντρα... ταυτόχρονα ζούμε την πλήρη εκμετάλλευσή της...

Οι σύγχρονες γυναίκες εκπορνεύονται πολύ περισσότερο από τις παλιότερες... (μια ματιά στα σεξοπεριοδικά στα περίπτερα και στις σεξουαλικού περιεχομένου τηλεοπτικές εκπομπές της μεταμεσονύκτιας τηλέορασης αρκεί)...
Οι σύγχρονες γυναίκες πέφτουν θύματα σωματεμπορίας (trafficking)...
Οι σύγχρονες γυναίκες καλούνται πολύ συχνά να παίζουν πολλαπλούς ρόλους μέσα στην ίδια τους την οικογένεια δουλεύοντας έξω σαν άντρες και στο σπίτι σαν νοικοκυρές χωρίς έλεος... (πράγμα που πολλές φορές οδηγέι και πάλι σε διάλυση πολλές οικογένειες...)

Πρέπει να χωνέψουμε ότι σε γενικές γραμμές τον ρόλο της μητέρας δεν ειναι δυνατόν να τον κάνει καλύτερα από την γυναίκα ο άντρας και ταυτόχρονα είναι καταστροφικό η γυναίκα να παριστάνει τον άντρα... (χωρίς βέβαια να πούμε ότι αυτό είναι απόλυτο... απλά είναι ο κανόνας και όλοι οι κανόνες έχουν τις εξαιρέσεις που τους επιβεβαιώνουν).


Κλείνοντας θα σας μεταφέρω λίγα λόγια του Αγίου Παϊσίου για το ανδρόγυνο και την οικογένεια:

Όταν αποφασίζει ο νέος να ακολουθήσει την έγγαμη ζωή, τότε η επιλογή της συντρόφου του πρέπει να γίνει με πνευματικά κριτήρια. Αν έχουν και οι δύο φόβο Θεού και ταπείνωση, τότε μπορούν να πορευθούν μαζί και να περάσουν το κακό ρεύμα του κόσμου. Σχετικά με τη διαφορά των χαρακτήρων μεταξύ των ανδρογύνων ο Γέροντας δηλώνει ότι σε αυτή κρύβεται η αρμονία του Θεού, καθώς οι διαφορετικοί χαρακτήρες δημιουργούν αρμονία. Οι μικροδιαφορές των χαρακτήρων των συζύγων βοηθούν να δημιουργηθεί μια αρμονική οικογένεια, γιατί ο ένας συμπληρώνει τον άλλο. Και στην αγωγή των παιδιών, όταν οι σύζυγοι είναι διαφορετικοί χαρακτήρες, μπορούν περισσότερο να βοηθήσουν τα παιδιά να βρίσκουν μια ισορροπία. 

Ο Θεός τα ρύθμισε όλα με σοφία. Με άλλα χαρίσματα προίκισε τον άνδρα, με άλλα τη γυναίκα. Η αγάπη όμως τους ενώνει. Μέσα στην αγάπη είναι ο σεβασμός. Μέσα στο σεβασμό είναι η αγάπη. Το ένα είναι συνυφασμένο με το άλλο. Και ο φόβος που αναφέρεται στο Ευαγγέλιο δεν πρέπει να παρερμηνεύεται. Αυτός ο φόβος σημαίνει να αισθάνεσαι δέος. Είναι κάτι το ιερό. Αυτό όμως που ενώνει περισσότερο τους συζύγους είναι η ευγνωμοσύνη. Ο ένας αγαπάει τον άλλο για αυτό που του χαρίζει. Η γυναίκα δίνει στον άνδρα την εμπιστοσύνη, την αφοσίωση, την υπακοή. Ο άνδρας δίνει στη γυναίκα τη σιγουριά ότι μπορεί να την προστατέψει. Μεταξύ τους τα ανδρόγυνα πρέπει να έχουν την εξαγνισμένη αγάπη, για να έχουν αλληλοπαρηγοριά και να μπορούν να ασκούν τα πνευματικά τους καθήκοντα. Για να ζήσουν αρμονικά χρειάζεται να βάλουν εξαρχής ως θεμέλιο της ζωής τους την αγάπη, την ακριβή αγάπη, που βρίσκεται μέσα στην πνευματική αρχοντιά, στη θυσία και όχι την ψεύτικη, την κοσμική, τη σαρκική. Όταν υπάρχει αγάπη και μακριά να βρεθεί ο ένας από τον άλλο, θα βρίσκονται κοντά, γιατί την αγάπη του Χριστού δεν τη χωρίζουν αποστάσεις." 

Διαβάστε όλες τις συμβουλές του ΕΔΩ  
ΠΗΓΗ.http://koukfamily.blogspot.gr/

Η Γιορτή της Μητέρας και η Εκκλησία



site analysis


Πέτρος Παναγιωτόπουλος

Γιορτή της Μητέρας σήμερα και τα απανταχού της γης τέκνα βρίσκουν την ευκαιρία να θυμηθούν και να τιμήσουν τη μητέρα τους. Κοντά σ’ αυτούς και αρκετοί αμφισβητίες που βλέπουν τη θέσπιση της «γιορτής» σαν εκδήλωση εμπορευματοποίησης ή άλλοι που θεωρούν ότι η ιερότητα του προσώπου της μητέρας είναι τέτοια, που της ανήκουν όλες οι ημέρες του έτους και όχι μία ξεχωριστή.
Η Εκκλησία από την πλευρά της προβάλλει το πρόσωπο της Παναγίας ως την κατεξοχήν μητέρα και υπομιμνήσκει διακριτικά την εορτή της Υπαπαντής (στις Φεβρουαρίου) ως την ημέρα που θα μπορούσε να τιμηθεί το πρόσωπο της μητέρας.
panagia
Στην παράδοσή μας ακόμη θα συναντήσουμε και την ίδια την Εκκλησία ως μητέρα, που μας γεννά και μας αναγεννά εν Χριστώ και μας καθοδηγεί στη σωτηρία. Αυτό δεν σημαίνει όμως κάποια αντιδιαστολή: η σωφροσύνη και η υπακοή της Θεοτόκου τη θέτει στο κέντρο της Εκκλησίας. Στο πρόσωπό της συνίσταται το μυστήριο της θείας Οικονομίας, λέει ο άγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός. Και η ελεύθερη αποδοχή της του θείου θελήματος άνοιξε το δρόμο στην επιστροφή του ανθρώπου στους θείους κόλπους. Η Σάρκωση του Θεού Λόγου που έλαβε χώρα στα σπλάχνα της, πραγματοποίησε την ένωση του θείου με το ανθρώπινο. Η Εκκλησία πορεύεται λοιπόν στην Ιστορία ως μια «διαρκής Θεοτόκος» (Π. Ευδοκίμοφ).
Αιώνιο πρότυπο μητέρας η Παναγία, συμπάσχει και συμπονά με κάθε πονεμένο άνθρωπο και αποτελεί μαζί το καταφύγιο και την παρηγοριά όλων των κατατρεγμένων. Η θλιμμένη της εικόνα από τη ρομφαία που τη διαπέρασε βλέποντας το Γιο της να πάσχει για την ανθρωπότητα, την καθιστά ένα κατεξοχήν πρόσωπο ευσπλαχνίας και φιλανθρωπίας. Είναι η αρχετυπική Μάνα, που πονά και νοιάζεται για τα παιδιά της, για τη θλίψη και την αδικία που κυριαρχεί στον κόσμο, είναι ο συνεχιζόμενος αναστεναγμός για τον πάσχοντα άνθρωπο. Στο πρόσωπό της οι μητέρες κυρίως βρίσκουν μια μοναδική συμπαραστάτρια και μια απόλυτη κατανόηση για την ανησυχία τους για το μέλλον των παιδιών τους και του κόσμου όλου. Στους πολέμους είναι οι μάνες που πεθαίνουν, λέει ο ποιητής…
Για τους λόγους αυτούς, η εκκλησιαστική πρόταση είναι η κατεξοχήν τιμητική για το πρόσωπο της μητέρας.
ΠΗΓΗ.ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ

Τετάρτη 4 Μαΐου 2016

Η Αγία Πελαγία της Ταρσού 4 Μαΐου 2016



site analysis

 

AgiaPelagia02Του Αρχιμ. Νικοδήμου Παυλόπουλου, Καθηγουμένου Ι. Μ. Αγίου Ιγνατίου – Λειμώνος Λέσβου, Από Το Βιβλίο Του «Εορτοδρόμιον»
Σήμερα, αγαπητοί μου αδελφοί, η αγία μας Εκκλησία μέσα στη χαρμόσυνη ατμόσφαιρα της ζωηφόρου του Κυρίου Αναστάσεως πανηγυρίζει και τη γενέθλια ήμερα της ενδόξου και καλλιπαρθένου μάρτυρος Πελαγίας.
Γεννήθηκε στην Ταρσό της Κιλικίας, εκεί οπού και ο «πρώτος μετά τον ένα», ο Απόστολος των εθνών άγιος Παύλος, όχι όμως από γονείς Ιουδαίους στο θρήσκευμα όπως εκείνος, αλλά από ειδωλολάτρες και σκληρούς γονείς.
Όλη της η οικογένεια μετοίκησε και ήλθε και εγκαταστάθηκε στη νέα Βαβυλώνα, στην πρωτεύουσα του Ρωμαϊκού κράτους, τη Ρώμη. Αυτοκράτορας τότε ήταν ο Διοκλητιανός, ο σκληρός και ωμός τύραννος των χριστιανών.
Η ωραιότητα της Πελαγίας ήταν τόσον εντυπωσιακή ώστε παρουσιάστηκε μνηστήρας της ο γυιός του Αυτοκράτορα και εκείνη βέβαια το εθεώρησε τιμή της να γίνη σύζυγος του πρίγκιπα, και ανταποκρίθηκε στην τιμητική πρότασι του μνηστήρα. Άλλα η Πελαγία προοριζόταν από τη θεία πρόνοια να γίνη νύμφη όχι ειδωλολάτρη πρίγκιπα, αλλά του μεγάλου Βασιλέα Κυρίου Ιησού, του «ωραίου κάλλει παρά πάντας βροτούς» νυμφίου Χριστού.
Και να πώς.
Ο επίσκοπος της Ρώμης Λινός εκατηχούσε πολλούς ειδωλολάτρες και τους εβάπτιζε χριστιανούς. Είχε καταστή γνωστός σ’ όλους τους ειδωλολατρικούς κύκλους σαν περίφημος κατηχητής και υποδειγματικός Επίσκοπος των χριστιανών. Ήταν γνωστή η δράσι του και στην Πελαγία και την εντυπωσίαζε μάλιστα.
Γι’ αυτό και είδε ένα όνειρο πολύ διδακτικό και σημαδιακό. Είδε στον ύπνο της τον επίσκοπο Λίνο να την παρακαλή να δεχθή να την βάπτιση χριστιανή. Και όταν εξύπνησε και θυμήθηκε το όνειρο, το εμελέτησε, το ενεβάθυνε και — με το θειο φωτισμό βέβαια — έβγαλε το συμπέρασμα ότι αναγκαίο ήταν και γι’ αυτήν σωτήριο να ασπασθή το χριστιανισμό και να βαπτισθή χριστιανή.
Όθεν πήρε την απόφασι και την εβαλεν αμέσως σε έργο. Πήρε άδεια από τη μητέρα της για να επισκεφθή την παραμάνα της και έτσι βρήκε την ευκαιρία και επισκέφθηκε τον άγιον επίσκοπο της Ρώμης Λίνο. Του εξέθεσε όλα τα μυστικά του εαυτού της και τα σχετικά με τη μνηστεία της και προπάντων το όνειρο της και του αποκάλυψε την επιθυμία της να πολιτογραφηθή μέσα στο σωτηριώδη χριστιανισμό.
Ο Επίσκοπος χάρηκε σαν τους αγγέλους στον ουρανό. Την εκατήχησε λοιπόν και με βαθειά ευγνωμοσύνη προς τον Άγιο Θεό την εβάπτισε στο όνομα της αγίας Τριάδος και της εφόρεσε τον λευκό και φωτεινό του βαπτίσματος χιτώνα, ενώ εκείνη η αρχόντισσα εχάρισε στον άγιο τα πολύτιμα της φορέματα για να τα εκποίηση και να τα προσφέρη στους πτωχούς. Έτσι με τα βαφτιστικά της πήγε στην παραμάνα της.
Άλλα εκείνη δεν την δέχτηκε. Φαντάζεσθε λοιπόν την κατάπληξι της μητέρας της, άλλα και τη θλίψι της όταν την είδε με το ένδυμα νεοφώτιστων χριστιανών
Δεν χρειαζόταν καθώς καταλαβαίνετε να εξιστόρηση η αγνή της και πανέμορφη κόρη τα της προσχωρήσεως της στο Χριστό, γιατί το ένδυμα της και μόνο το φτωχό και ταπεινό μαρτυρούσε την ηρωικήν απόφασί της και το τετελεσμένο γεγονός.
Μάταια επροσπάθησεν η μητέρα της να την πείση να πετάξη τα φορέματα της νεοφώτιστης και να ντυθή άλλα λαμπρά φορέματα αντάξια μιας μνηστής του πρίγκιπα, του γιού του Διοκλητιανού, γιατί η αγνή κόρη Πελαγία είχε πάρει αμετάκλητη, την απόφασί να γίνη νύμφη του ουράνιου νυμφίου της ψυχής της Κυρίου δε ημών. Γι’ αυτό και αναγκάστηκεν η μητέρα της να καταφυγή στή βοήθεια και την επιρροή, που επίστευεν ότι θα ασκούσε επάνω της ο μνηστήρας της.
Άλλα μάταια και εκείνος επροσπάθησε να την απόσπαση από την παράταξι των χριστιανών και όταν διαπίστωσεν ότι καθόλου δεν την συγκινούσεν η παρουσία του ούτε και το μέλλον τους το ρόδινο και ευοίωνο, απογοητευμένος και καταρρακωμένος αυτοχειριάστηκε και έδωσε στον εαυτό του τέλος άδοξο και οικτρό.
Και βέβαια όλη αυτή η υπόθεσι ως εκ της αυτοκτονίας του πρίγκιπα, έγινε λεπτομερέστατα γνωστή στον αυτοκράτορα Διοκλητιανό ο όποιος και τόσον ωργίστηκε και προσβάλθηκεν ώστε με τα χέρια του έπιασε την αγία και την εμαντράκωσε μέσα σε ένα βόδι χάλκινο και πυρακτωμένο οπού και σαν τον αγίον Αντίππα τον πρώτο επίσκοπο της Περγάμου ηρωικά ετελείωσε τη ζωή της και έλαβε το στέφανο το μαρτυρικό.
Ακούσατε, αδελφοί μου αγαπητοί, αγάπη στο Χριστό; Και όμως πόσες και πόσες κοπέλλες δεν περιφρονούν και γονείς και θρησκεία και πατρίδα για να πάρουν έναν αλλόθρησκο! και αντί να θυσιάσουν το μνηστήρα τους προς χάρι του Χριστού θυσιάζουν το Νυμφίο Χριστό προς χάριν φθαρτού μνηστήρα, μάλιστα δε αντίχριστου και αμαρτωλού.
Η αγία Πελαγία όμως «τον ωραιότατον Νυμφίον Χριστόν αγαπήσασα» απέφυγε την αγάπη του ειδωλολάτρη μνηστήρα της.
Και εσείς λοιπόν όσες υπάρχει κίνδυνος να χάσετε ή να αλλάξετε την πίστι σας από ένα μνηστήρα αλλόθρησκο, μη, σας παρακαλώ, μη, προτιμήσετε τον μνηστήρα από το Χριστό, εάν πάλι βλέπετε ότι θα φωτίσετε τον αλλόπιστο μνηστήρα σας τότε προχωρήσετε στο έργο σας το Ιεραποστολικό για να πλανύνετε την εξουσία και το κράτος του αναστάντος Χριστού στο βασίλειο των ψυχών και να θέσετε το γάμο σας κάτω από την ευλογία και την προστασία του νικητού της πλάνης και της απάτης του σκότους και της αμαρτίας Κυρίου Ιησού Χριστού.


Βιογραφία
Η Αγία Πελαγία γεννήθηκε στην πόλη Ταρσό της Κιλκισίας και έζησε στη Ρώμη στα χρόνια του αυτοκράτορα Διοκλητιανού. Μεγάλωσε σε ειδωλολατρικό περιβάλλον, όμως σε νεαρή ηλικία είδε σε όραμα τον Επίσκοπο της Ρώμης, ο οποίος την προέτρεπε να βαπτισθεί. Όταν ξύπνησε και συνήλθε ζήτησε άδεια από τη μητέρα της και με το πρόσχημα ότι θα μεταβεί στην τροφό της, πού ζούσε σε άλλη πόλη, πήγε στον Επίσκοπο, ο οποίος τη βάπτισε χριστιανή. Η χαρά της ήταν μεγάλη. Αφού παρέδωσε τα πολυτελή της ενδύματα στον Επίσκοπο για να τα πουλήσει και να διαθέσει τα χρήματα στους πτωχούς και αδύνατους, ντύθηκε τη στολή του βαπτίσματος και εν συνεχεία πήγε στην τροφό της η οποία όμως όταν την είδε έτσι ντυμένη έγινε έξαλλη από θυμό και την έδιωξε. Αποφάσισε τότε να επιστρέψει στη μητέρα της, ελπίζοντας στη μητρική κατανόηση και στοργή. Όταν όμως και η μητέρα της αντίκρισε αυτή της την ενδυμασία αναστατώθηκε και πέφτοντας στο πόδια της, την ικέτευσε να επανέλθει στην αρχική της πίστη. Η Πελαγία απογοητεύτηκε, στενοχωρήθηκε αλλά της δήλωσε ότι η απόφασή της ήταν οριστική και αμετάκλητη. Όταν όμως πληροφορήθηκε το γεγονός ο γιος του Διοκλητιανού, ο οποίος ήταν αρραβωνιαστικός της Πελαγίας, από τη θλίψη του αυτοκτόνησε. Όταν ο αυτοκράτορας ανακάλυψε την αιτία θανάτου του γιου του κάλεσε την Πελαγία και τη διέταξε να θυσιάσει στο είδωλα. Η Αγία με παρρησία αρνήθηκε, λέγοντάς του ότι γνώρισε τον αληθινό Θεό. Έξαλλος ο Διοκλητιανός, διέταξε να πυρώσουν ένα χάλκινο βόδι και να την τοποθετήσουν εντός του, χαρίζοντάς της την ουράνια δόξα.
Ἀπολυτίκιον (Κατέβασμα)
Ἦχος γ’. Θείας πίστεως.
Θείας πίστεως, τὴ ἐπιγνώσει, ζόφον ἔλιπες, τῆς ἀγνωσίας, Πελαγία Χριστοῦ, καλλιπάρθενε. Οὐ τὴν ἀείζωον δρόσον πλουτήσασα, διὰ πυρὸς τὸν ἀγῶνα ἐτέλεσας. Μάρτυς ἔνδοξε, Χριστὸν τὸν Θεὸν ἱκέτευε, δωρήσασθαι ἠμὶν τὸ μέγα ἔλεος.
Ιερά Λείψανα: Αποτμήματα του Ιερού Λειψάνου της Αγίας φυλάσσονται στις Μονές Μεγ. Λαύρας Αγίου Όρους, Προυσού Ευρυτανίας και Νταού Πεντέλης και στό Ναό του Αγίου Γεωργίου των Ελλήνων Βενετίας.
(Σημείωση: Η Αγία Πελαγία εορτάζει 4 Μαϊου.)AgiaPelagia01
Πηγέςzoiforos.gr–  saint.gr

Τρίτη 26 Απριλίου 2016

Ο άγιος Βασιλεύς και η αγία Γλαφύρα



site analysis

Οι άγιοι Βασιλεύς, Γλαφύρα (δεξιά) και Ιούστα (αριστερά).
Ο άγιος πατήρ ημών Βασιλεύς ανήλθε στον επισκοπικό θρόνο της Αμασείας του Πόντου την εποχή του Μεγάλου Διωγμού που εξαπέλυσαν ο Διοκλητιανός, ο Μαξιμιανός και ο Μαξιμίνος Δάια. Τόσο με το κήρυγμα όσο και με το παράδειγμα της ζωής του, ο Βασιλεύς κατέδειξε ότι ο χριστιανός πρέπει πάντα να είναι έτοιμος να χύσει το αίμα του για τον Χριστό. Μετά το πέρας της αιματηρής καταστολής, ο άγιος στερέωσε τις Εκκλησίες του Πόντου, συμμετείχε στις Συνόδους της Άγκυρας και της Νεοκαισαρείας (314) και δίδαξε στους πιστούς πώς να φυλάγονται από τους αιρετικούς.
Η μεταστροφή του Μεγάλου Κωνσταντίνου και η ανάληψη από αυτόν της εξουσίας στην Δύση (312) φαινόταν να αναγγέλλει τον τερματισμό των διωγμών, αλλά τότε ο διάβολος βρήκε στο πρόσωπο του Λικινίου (308-325) το όργανο των σχεδίων του. Ταπεινής καταγωγής, ο Λικίνιος, χάρις στις στρατιωτικές του ικανότητες είχε επιβληθεί και εξουσίαζε τις παραδουνάβιες επαρχίες· αφού αναγνώρισε την κυριαρχία του Κωνσταντίνου και νυμφεύθηκε την αδελφή του Κωνστάντια, εστάλη στην Νικομήδεια για να θέσει τέλος στις θηριωδίες του Μαξιμίνου Δάια. Όταν, όμως, ανέτρεψε τον Μαξιμίνο, ανέλαβε την εξουσία στην ανατολική αυτοκρατορία και, δείχνοντας τον πραγματικό χαρακτήρα του, εξαπέλυσε στυγνό διωγμό εναντίον των μαθητών του Χριστού.
Η σύζυγος του είχε μια όμορφη και σεμνή θεραπαινίδα, ονόματι Γλαφύρα, την οποία πόθησε σαρκικά ο Λικίνιος και προσπαθούσε με κάθε τρόπο να την αποκτήσει. Η Γλαφύρα το πληροφορήθηκε από έναν αυλικό και ενημέρωσε την Κωνστάντια. Για να ξεγελάσει τον σύζυγο της, η Κωνστάντια διέδωσε ότι η θεραπαινίδα της υπέστη αιφνίδια κρίση επιληψίας και την έστειλε κρυφά, ντυμένη με ανδρικά ενδύματα, στην Αμάσεια. Ο άγιος Βασιλεύς υποδέχτηκε την Γλαφύρα με πατρική αγάπη και εκείνη του δώρισε σημαντικό ποσό για την ανοικοδόμηση ενός ναου. Η Γλαφύρα έγραψε στην Κωνστάντια ζητώντας την συνδρομή της για την περάτωση των εργασιών ανοικοδόμησης. Το γράμμα της έφτασε στα χέρια του Λικινίου, ο όποιος έστειλε αμέσως στρατιώτες στην Αμάσεια με εντολή να συλλάβουν την νεαρή γυναίκα και τον επίσκοπο Βασιλέα. Όταν, όμως, έφθασαν στην Αμάσεια, οι στρατιώτες πληροφορήθηκαν ότι η Γλαφύρα είχε παραδώσει το πνεύμα της στον Κύριο, λίγες ημέρες πρωτύτερα. Συνέλαβαν τον Βασιλέα και τον έφεραν δεμένο σαν πρόβατο προς σφαγή, μαζί με δύο διακόνους του, τον Θεότιμο και τον Παρθένιο.
Στην Νικομήδεια, ο Βασιλεύς φυλακίστηκε και είδε αποκαλυπτικό όραμα πού του ανήγγελλε τον τρόπο του επικείμενου μαρτυρίου του και το όνομα του διαδόχου του. Την επομένη το πρωί, παρουσιάστηκε ενώπιον του Λικινίου, ο όποιος, εντυπωσιασμένος από την γαλήνη και την μεγαλοπρέπεια του Βασιλέα, εγκατέλειψε την ακρόαση και εμπιστεύθηκε την ανάκριση στον έπαρχο της Νικομήδειας, ο όποιος πρότεινε στον Βασιλέα να παραβλέψουν την υπόθεση της Γλαφύρας και όχι μόνο να τον αφήσει ζωντανό αλλά και να τον τιμήσει με το αξίωμα του αρχιερέως των θεών, με την προϋπόθεση ότι ο ιεράρχης θα δεχόταν να τιμήσει τους θεούς της αυτοκρατορίας όπως κάθε Ρωμαίος πολίτης. Ο άγιος επίσκοπος πήρε τότε τον λόγο και υπενθύμισε στους ειδωλολάτρες όλες τις φρικωδίες και βδελυγμίες πού διέπραξαν οι θεοί της μυθολογίας και κατέδειξε πόσο ανόητο ήταν να λατρεύει κανείς τέτοιου είδους τέρατα. Η απολογία του δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα στην διάνοια του ακροατή του, που είχε σκληρυνθεί από τα πάθη ο έπαρχος έκανε μια ακόμη προσπάθεια, πού απέβη εξίσου μάταια και, τέλος, ο άγιος ιεράρχης καταδικάστηκε σε θάνατο με διαταγή του αυτοκράτορα (322).
Έμπλεος χαράς που με αυτόν τον τρόπο θα απελευθερωνόταν από τα δεσμά του φθαρτου βίου, ο Βασιλεύς ανέπεμψε στον Κύριο ύμνους, δοξολογίες και δεήσεις για το ποίμνιο του. Κατόπιν αντάλλαξε ασπασμό με τους μαθητές του και έτεινε τον αυχένα λέγοντας στον δήμιο: «Πράξε, φίλε μου, ό,τι διατάχτηκες!»
Ο Λικίνιος δεν ικανοποιήθηκε με την θανάτωση και διέταξε να ρίξουν το σώμα του άγιου στην θάλασσα· όμως την επόμενη νύχτα, Άγγελος Κυρίου ανήγγειλε στους μαθητές του Βασιλέα ότι ο άγιος τους περίμενε στην Σινώπη. Όταν έφτασαν στην πόλη εκείνη, παρουσιάστηκε ξανά ο Άγγελος και τους οδήγησε στο σημείο της ακτής όπου είχε αποθέσει η θάλασσα το τίμιο λείψανο <1>. Παρότι είχε μείνει τόσες ώρες μέσα στο νερό, το σκήνωμα βρέθηκε άφθορο και άνέδιδε θαυμαστή ευωδία, η κεφαλή είχε επανασυνδεθεί με το υπόλοιπο σώμα και φαινόταν μόνο μια λεπτή κόκκινη γραμμή, εκεί που είχε χτυπήσει το ξίφος. Το τίμιο λείψανο μεταφέρθηκε στην Αμάσεια και κατατέθηκε με τιμή στον ναό πού είχε κτίσει ο άγιος.
Σημείωση:
1 Η εύρεση των λειψάνων του αγίου Βασιλέως μνημονεύεται στις 30 Απριλίου.
Πηγή: “Νέος Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας”, υπό ιερομονάχου Μακαρίου Σιμωνοπετρίτου, εκδ. Ίνδικτος (τόμος όγδοος – Απρίλιος, σ. 249-252)