Πέμπτη 15 Δεκεμβρίου 2016

Αγία Θεοφανώ η αυτοκράτειρα: μια προδομένη σύζυγος…αγία!



site analysis



ag-Theofano-2011
Ο βίος της αγίας Θεοφανούς της Αυγούστας
862 μ.Χ  και  στον  κόσμο  έρχεται  μια  υπέροχη  ύπαρξη.  Η  κορούλα  του  πατρίκιου  Κωνσταντίνου  και  της  Άννας, που  κατοικούν  στη   Βασιλεύουσα  πόλη, την  Κωνσταντινούπολη.
Είχαν  χρόνια  που  δεν  έκαναν  παιδί, αλλά, ευλαβέστατοι  και  άνθρωποι  της  προσευχής  καθώς  ήταν  και  οι  δυο, εισακούστηκαν  από  το  Θεό.
Έτσι  γεννήθηκε   η  μικρή  Θεοφανώ.
Δεν  πρόλαβαν  όμως  οι  γονείς  της  να  χαρούν  τον  ερχομό  της  και  η  μητέρα  της  από  δυστοκία  πεθαίνει.
Ευτυχώς  που  μια  άλλη  γυναίκα  του  αρχοντικού  σπιτιού  τους  γίνεται  τροφός  της, ακριβή  παραμάνα, και  αφοσιωμένη  στη  μνήμη  της  μητέρας  της.( δική μας προσθήκη: η κοπέλα αυτή θαυματουργικά απέκτησε γάλα και θήλασε το βρέφος, ενώ δεν ήταν μητέρα!-από το βιβλίο: Θεοφανώ, η βασίλισσα της αγάπης, του Ιωσήφ Αγαπητού)
Η  Θεοφανώ  ήταν  προικισμένη  με  πολλές  χάρες. Σωματικές, ψυχικές, διανοητικές.
Ο  Κωνσταντίνος  τής  εξασφάλισε, καθώς  μεγάλωνε, άριστη  παιδεία  μ΄έναν  ευλαβή  και  σοφό  δάσκαλο. Κι  αυτή  ρουφούσε  ό,τι  της  δίδασκε  ο  δάσκαλός  της, μα  ιδιαίτερα  ό,τι  είχε  σχέση  με  το  Χριστό.
Έφτασε  σιγά σιγά  σε  ηλικία  για  γάμο.
Στον  αυτοκρατορικό  θρόνο  της  Βασιλεύουσας  βρίσκεται  ο  Βασίλειος  ο  Μακεδόνας.
Σύζυγός  του, δεύτερη, η  Ευδοκία.
Από  τα  τρία  τους  παιδιά  πρωτότοκος  είναι  ο  Λέων, που  η  ιστορία  θα  του  προσδώσει  τον  τίτλο »ο  σοφός’,” και  ο  οποίος  είναι  ο  διάδοχος  του  θρόνου.
Είναι  καιρός  να  παντρευτεί  όμως  και  αυτό  το  διάστημα  προβληματίζονται  οι  γονείς  του  ποια  νύφη  να  του  επιλέξουν.
Και  δεν  άργησαν  να  τη  βρουν. Η  πανέμορφη  και ενάρετη, συνετή  και  πανέξυπνη  Θεοφανώ  ήταν  αυτή  που  έκανε  για  Αυγούστα…
Ο  Λέων  διαμαρτύρεται  στον  αυτοκράτορα: όχι, πατέρα, τη  Ζωή  συμπαθώ…
Ούτε  καταδέχεται  να  το  ψάξει  ο  Βασίλειος. Κι  ο  γιος  αναγκάζεται  να  υποταχθεί.
Έτσι  ορίστηκε  και  έγινε  ο  γάμος  του  Λέοντα  με  τη  Θεοφανώ,  χωρίς  εκείνος  να  τη  θέλει  και  χωρίς  αυτή  να  το  ξέρει…
Ωστόσο  η  μεγαλοπρέπεια  ήταν  θαυμαστή. Αυτοκρατορική.
eorti-tis-agias-theofanous-1-315x236
Όλοι  καλοτύχιζαν  τη  Θεοφανώ. Η  ίδια  όμως  από  την  ώρα  του  γάμου  ένιωσε  ένα  πλάκωμα  στην  ψυχή, γιατί  της  έλειπε  συναισθηματικά  ο  Λέων της.
Το  ένστικτό  της  την  πληροφορούσε  ότι  ο  γάμος  της  άρχιζε  δυσοίωνα. ΄
Πήγε  κιόλας  να  απελπιστεί, αλλά  το  πρόλαβε  με  τη  σκέψη  ότι  θα  το  συζητούσε  με  τον  πνευματικό  της. Ήταν  το  μόνο  πια  αξιόπιστο  στήριγμα  που  της  είχε  μείνει  στη  ζωή.
Ο  πνευματικός  της  γέροντας  Ευσέβιος,  μια  οσιακή  αγία  μορφή,  όταν  τον  συναντάει, την  ενθαρρύνει : να  του  είσαι  περιποιητική, υπάκουη, να  τον  αγαπάς, Θεοφανώ. Ο  χρόνος  θα  φέρει  και οικογένεια…και  τότε  όλα  μπορεί  να  αλλάξουν. Και  πάνω  απ΄όλα  την  προσευχή  σου. Ο  Θεός  μακάρι  να  μη  σου  επιτρέψει  το  σταυρό  που  βλέπω  να  σου  ετοιμάζει…
 Κι  η  Θεοφανώ  προσπαθούσε  να  διώξει  κάθε  ανησυχία  και  να  προσφέρει  τον  εαυτό της  στον  άντρα  της.
Ο  Λέων  από  την  άλλη  της  ενέκρινε  ό,τι  του  ζητούσε, αλλά  κρατούσε  τη  θέρμη  της  καρδιάς  του  για  τη  Ζωή, την  κόρη  ενός  αυλικού  στο  παλάτι.
Το  διαπίστωνε  η  ευαίσθητη  και  ευγενέστατη  Θεοφανώ  κι ήταν  πολλές  οι  φορές  που  πάνω  στο  λόγο  ο  Λέων  αντί  για  το  δικό  της  όνομα  πρόφερε  εκείνης  και  μετά  προσπαθούσε  να  διαλύσει  την  »παρεξήγηση».
Μια  χαρά  όμως  σε  λίγο  έρχεται  να  δώσει  ελπίδα. ¨Η  Θεοφανώ  φέρει  στα  σπλάχνα  της  μωρό.
Και  σε  λίγους  μήνες  γεννιέται  ένα  χαριτωμένο  κοριτσάκι.
Ο  Βασίλειος  και  η  Ευδοκία  πανηγυρίζουν.  Ο  Λέων  καμαρώνει. Χαίρεται. Κι  η  Θεοφανώ  συγκινείται  βαθιά  και  παίρνει  ανάσα.
Να  όμως  που  και  τώρα  κάτι  ήρθε  να  σκιάσει  τη  χαρά  της.
Όταν  έσκυψε  ο  Λέων  να  δώσει  το  πρώτο  πατρικό  και  τόσο  τρυφερό  φιλί  στην  κορούλα  του, έκανε  μια  κίνηση  να  σκύψει  και  στη  Θεοφανώ,  που  έφερε  στον  κόσμο  αυτή  τη  χαριτωμένη  ύπαρξη,  μα  κάτι  τον  συγκράτησε. ..
Το  πρόσεξε  η  Θεοφανώ  και  πληγώθηκε.
Καθημερινά  πλήθαιναν  και  πάλι  τα  σημάδια  ότι  ο  Λέων  συναισθηματικά  δεν  της  ανήκει. Συναισθηματικά  την  πρόδιδε.
Αλλά,  αν  και  θλιβόταν  κατάβαθα  και  με  τη  σκέψη  της  ακύρωνε  αυτό  το  γάμο, αφού  κάθε  τόσο  διαπίστωνε  ότι  ο  σύζυγός  της  δεν  είχε  συγκινηθεί  από  αυτήν, ξεκουραζόταν  κοντά  στον  πνευματικό  της  Ευσέβιο, που  της  ενίσχυε  την  υπομονή  και  την  προσπάθειά  της  για  θεάρεστη  ζωή.
Επίσης  ώρες  πολλές  μιλούσε  με την  προσευχή  της  στην  Παναγία. Τα  δάκρυά  της  ποτάμι.
Ο  προσωπικός  της  όμως  αυτός  σταυρός  την  έκανε  να  συμπονεί  και  τους  πονεμένους  ανθρώπους  και  με  κάθε  ευκαιρία  να  βρίσκεται  κοντά  τους.
12 Αγία Θεοφανώ Βασίλισσα
Είχε  όλη  την  άνεση  ως  βασίλισσα  να  τους  απαλλάσσει  από  κάθε  οικονομική  ανάγκη  και  με  την  χαριτόβρυτη  αγάπη  της  να  τους  ενισχύει  ψυχολογικά  και  ηθικά
Έτσι  ο  λαός  τη  λάτρευε. .
Στο  μεταξύ  στο  παλάτι  καταφθάνει  ένας  μάγος, προσποιούμενος  τον  άγιο  μοναχό, που  καταφέρνει  να  κερδίσει  την  εμπιστοσύνη  του  αυτοκράτορα  Βασιλείου  και, επειδή  πικραίνεται  απ΄το  Λέοντα,  του  στήνει  πλεκτάνη, τον  διαβάλλει  στον  πατέρα  του  ότι  συνωμοτεί  εναντίον  του  και  γίνεται ]αυτό  αιτία  να  εξοριστεί  τελικά  ο  Λέων  στη  Θεσσαλονίκη, όπου  οικειοθελώς  τον  ακολουθεί  και  η  Θεοφανώ  με  την  κορούλα  τους, την  Ευδοκία.

Ο  γέροντας  Ευσέβιος  αυτοεξορίζεται  κι  αυτός  στη  Θεσσαλονίκη, για  να  είναι  κοντά  στο  ανδρόγυνο.
Εκεί  στην  εξορία  ο  Λέων  εύχεται  να  μην  είχε  γεννηθεί, αλλά  η  Θεοφανώ  του  συμπαραστέκεται. Τον  στηρίζει  ψυχολογικά  με  κάθε  τρόπο  και  η  ίδια  αναλώνεται  στην  αγρυπνία  και  στην  προσευχή.
Πράγματι,  η  αλήθεια  σε  τρία  χρόνια  αποκαλύπτεται  και  ο  Λέων  με  την  οικογένειά  του  γυρίζει  περιχαρής  στη  Βασιλεύουσα, ενώ  ο  Βασίλειος  υποδέχεται  με  λαμπρότητα  το  γιο  του  ζητώντας  συγγνώμη  για  το  λάθος  του.
Στο  μεταξύ  πεθαίνει  η  Αυγούστα  Ευδοκία  και  τα  καθήκοντά  της  στο  παλάτι  αναλαμβάνει  η  Θεοφανώ.
Κι  άλλη  όμως  αφορμή  δίνεται  για  να  πληγωθεί  βαθύτερα  τώρα  η  Θεοφανώ.
Ο  Λέων  στο  παλάτι  ερωτοτροπεί  με  τη  Ζωή. Συναντιέται  κρυφά  μαζί  της  ξανά  και  ξανά.
Ο  πατέρας  του, όταν  το  διαπιστώνει, διατάσσει  να  μαστιγωθεί  ο  γιος  του.
Η  Θεοφανώ  το  αντιλαμβάνεται  και  θες  από  την  ευγένεια  του  χαρακτήρα  της, θες  επειδή  εκτιμούσε  ως  καλύτερο  χειρισμό  του  προβλήματος  την  καλοσύνη, θες  επειδή  φοβόταν  ότι  δεν  θα  άντεχε  ωμή  την  αλήθεια  από  μέρους  του, αν  του  ζητούσε  συνεξήγηση, γιατί  τον  αγαπούσε  πολύ,  δεν  μίλησε  και  πάλι  στο  Λέοντα.
Έδωσε  την  ίδια  απάντηση  στον  εαυτό  της: είναι  ένας  σταυρός, που  ο  Θεός –ποιος  ξέρει  γιατί –μου  τον  επιτρέπει.
Ο  Βασίλειος  στο  μεταξύ, για  να  δώσει  ένα  τέλος  στο  σκάνδαλο, παντρεύει  αναγκαστικά  την  αγαπημένη  Ζωή  του  Λέοντα  με  κάποιον  άλλο  και  την  εξαποστέλλει  από  το  παλάτι.

Ο  ίδιος  όμως  ο  Βασίλειος,  ύστερα  από  ένα  ατύχημα  σε  κυνήγι,  πεθαίνει.
Μετά  το  θάνατο  του  πατέρα  του  ο  Λέων  νιώθει  ελεύθερος  να  κάνει  ό,τι  θέλει.
Το  πρώτο  του  μέλημα  είναι  να  ανακηρύξει  τον  πατέρα  της  ερωμένης  του  Ζωής  Βασιλειοπάτορα  και  πρωθυπουργό.
Απ΄τη  Θεοφανώ  ζητάει  να  μείνει  στο  πλευρό  του  σύμβουλος  πολύτιμη  για  την  οξύτητα  του  πνεύματός  της  και  την  αγάπη  της  για  το  λαό.
Ωστόσο  διάδοχο  αγόρι  απ΄τη  Θεοφανώ  δεν  έχει  ο  αυτοκράτορας  τώρα   Λέων  ο  σοφός,  και  βρίσκει  έναν  επί  πλέον  λόγο  να  έχει  στο  νου  του  τη  Ζωή, αν  και  ήταν  παντρεμένη.
Κι  αυτή  όμως  το  ίδιο. Και  τώρα  που  ο  πατέρας  της  είναι  πρωθυπουργός  έχει  όλη  την  άνεση  να  μπαινοβγαίνει  στο  παλάτι.
Στο  μεταξύ  νέα  δοκιμασία  για  τη  Θεοφανώ. Αρρωσταίνει  βαριά  η  κορούλα  τους  Ευδοκία  και  πολύ  γρήγορα   παρόλες  τις  φροντίδες  τους  πεθαίνει, εγκαταλείποντας  τη  μητέρα  της  σε  μια  κόλαση, που  τη  δημιουργεί  η  απιστία  του  πατέρα  της.
Ως  εδώ  η  παρουσία  της  μικρής  μετρίαζε  και  απάλυνε  τον  πόνο  της  Θεοφανώς. Βάλσαμο  τής  ήταν  η  αγάπη  της.
Τώρα  όμως  και  αυτήν  ο  Θεός  τής  την  αφαιρεί.
Αλλά  και  ο  Λέων, παρόλο  που  για  τη  Θεοφανώ  μένει  ψυχρός  και  ασυγκίνητος,  για  την  κορούλα  του, που  της  είχε  μεγάλη  αδυναμία  και  που  τώρα  τους  φεύγει,  θρηνεί  και  θλίβεται  βαθιά.
Η  μητέρα  της,  την  ώρα  που   κατεβάζουν στο  μνήμα  το  σπλάχνο  της, μόλις  προλαβαίνει  να  της  ευχηθεί: ώρα  καλή  σου  και καλή  αντάμωση, ακριβό  μου  παιδί, και  πέφτει  λιπόθυμη.
Η  Ευδοκία  της  ήταν  μόλις  εννέα  ετών.
Με  το  θάνατό  της  ο  Λέων  ένιωσε  να  ξεκόβεται  οριστικά  απ΄τη  Θεοφανώ.
Η  Ζωή  άρχισε  να  επηρεάζει  εγκληματικά  το  Λέοντα  σε  βάρος  της.
Ο  πνευματικός  της, γέροντας  Ευσέβιος, αποφασίζει  να  μιλήσει  στον  αυτοκράτορα.
Συνέπεια,  να  εξοριστεί.
Η  Θεοφανώ  στη  νέα  της  δοκιμασία  ψάχνει  και  δε  βρίσκει  μέσα  της  κουράγιο. Νιώθει   να  έχουν  εξαντληθεί  της  ψυχής  της  τα  αποθέματα, Έχει  κουραστεί.
»Φτάνει, Κύριέ  μου», κραυγάζει  στο  Θεό,  »με   ξέχασες; γιατί  τόσα  πολλά  βάσανα  σε  μένα;  δεν  μου  άφησες  τίποτε  δικό  μου. Μόνο  πίκρες  πήρα  απ΄αυτή  τη  ζωή. Σε  παρακαλώ  πάρε  με  και  μένα  κοντά  Σου  και  κοντά  σ΄αυτούς  που  αγαπώ  και  που  τώρα  αναπαύονται  εκεί  μαζί  Σου ».
 Συγγνώμη  που  Σου  παραπονιέμαι…όμως, Πατέρα  μου, δεν  αντέχω  άλλο…..
 Η  προσευχή  της  είναι  κραυγαλέα. Αλλά  δεν  της  φτάνει. Κατευθύνεται  στον  τάφο  της  κορούλας  της  και  της  ζητάει  να  την  προσευχηθεί  κι  αυτή  από  κει  που  είναι.
Μια  άφατη  αγαλλίαση  περιλούζει  την  ύπαρξή  της. Μια  θεία  γαλήνη  πλημμυρίζει  την  ψυχή  της.
Από  δω  και  πέρα  όλα  παίρνουν  διαφορετική  τροπή. Νιώθει  να  ανήκει  σε  άλλον  κόσμο, του  Θεού  ολοκληρωτικά.  Μια  χαρμολύπη  εγκαταστάθηκε  μόνιμα  στην  ψυχή  της  και  η  προσευχή  έγινε  η  ζωή  της.
Γίνεται  και  το  πρώτο  της  θαύμα: ένα  ετοιμοθάνατο  κοριτσάκι, όταν  το  επισκέπτεται  και  το  σφίγγει  στην  αγκαλιά  της, αμέσως  ζωηρεύει, συνέρχεται, ενώ  του  ετοίμαζαν  τα  σχετικά  με  την  κηδεία  του.
Άρχισε  να  μιλάει  χαρούμενο, να  αγκαλιάζει  με  ευγνωμοσύνη  την  Αυγούστα  Θεοφανώ, να  περπατάει…
Το  θαύμα  διαδόθηκε  αστραπιαία  σ΄όλη  την  επικράτεια. Όλοι  μιλούν  για  την »αγία »αυτοκράτειρα…
Η  ίδια  όμως  μένει  ταπεινή, αν  και  βλέπει  και  συνομιλεί  με  αγίους.
Προπαντός  είναι  εσωτερικά  ήρεμη, χαρούμενη.
Και  δίνεται  ολόψυχα  στους  αναξιοπαθούντες. Φτωχούς, πεινασμένους, ανάπηρους, αρρώστους, ορφανά, χήρες, αθώους  κατάδικους, ξένους, χρεώστες, δούλους, πενθούντες.
Επισκέπτεται  νοσοκομεία, γηροκομεία, βρεφοκομεία, ορφανοτροφεία, λεπροκομεία, πτωχοκομεία, φυλακές, ιδρύματα  όπου  στεγάζονται  παραστρατημένες  γυναίκες.
Και  πριν  πάει  σ΄οτιδήποτε  από  αυτά,   περνάει  απ τόν  τάφο  της  κόρης  της  και  πιάνει  κουβέντα  μαζί  της.   Τη  νιώθει  τόσο  κοντά.  Σαν  να  μην  έφυγε  ποτέ   μακριά  της.  Δεν  είναι  ψευδαίσθηση, αλλά  πραγματική  επικοινωνία, που  τη  γεμίζει  αγαλλίαση  πνευματική  και  χαριτωμένη  γλυκύτητα.
Και  ελπίδα  και  φως  και  ειρήνη.
Τελική  φάση  της  ζωής  της  η  αρρώστια  της.
Από  τις  εντάσεις  που  πέρασε  και  τις  θλίψεις  το  σώμα  της  εξαντλήθηκε, ενώ  η  ψυχή  της  εξαγνισμένη   ποθούσε  τον  ουρανό.
Και  ο  Θεός, τη  Θεοφανώ  που  »ενήθλησε  λαμπρώς»  και  επιτυχώς  πέρασε  όλες  τις  δοκιμασίες  της  στη  γη, την  καλεί  πλέον  οριστικά  κοντά  Του.
Η  Θεοφανώ  αρρωσταίνει  βαριά.
Το  νέο  μαθεύτηκε  στη  Βασιλεύουσα  ταχύτατα . Όλοι  συγκλονισμένοι  την  προσεύχονται. Όμως  η  αγαπημένη  Αυγούστα  ετοιμάζεται  με  σπουδή  για  το  αιώνιο  ταξίδιΒλέπει  τον  Κύριό  της  να  την  περιμένει  μέσα  σε  εκτυφλωτική  λαμπρότητα  κι  ένα  φως  τη  λούζει, ενώ  η  κορούλα  της  Ευδοκία  τής  εμφανίζεται  χαρούμενη  που  θα  ανταμώσουν  παντοτινά  εκεί  πάνω.
Κι  εκείνη  έτοιμη  γι΄αυτό  το  ξεκίνημα, δεν  ξεχνάει  να  ζητήσει  να  δει  το  Λέοντα.
Όταν  έρχεται,  τον  φιλάει, φιλάει  τα  χέρια  του, του  ζητάει  συγγνώμη  για  όποια  τυχόν  παράλειψή  της, του  εύχεται  καλή  συνέχεια  στο  έργο  του, του  δίνει  τη  συγγνώμη  της  που  την  πόνεσε  τόσο  πολύ  στη  ζωή  της  και  τον  παρακαλεί  να  φροντίσει  και  για  την  αιώνια  ψυχή  του, για  να  είναι  τουλάχιστον  εκεί…
Δεν  πρόλαβε  να  τελειώσει  το  λόγο  της…σαν  να  επρόκειτο  να  συμπληρώσει  αυτός  τη  συνέχεια  με  το  υπόλοιπο  της  ζωής  του. .
Η  Θεοφανώ  κοιμήθηκε  εν  Κυρίω. Ήταν  μόλις  31  ετών.
Το  πρόσωπό  της  έλαμπε  κι  όλη  ακτινοβολούσε  μια  υπερκόσμια  χάρη, ενώ  ο  Θεός  πιστοποιούσε  την  αγιότητά  της  αμέσως  με  θαύμα.
Την  ώρα  της  εκφοράς  της, ενώ  έξω  έκανε  τσουχτερό  κρύο  και  παγωνιά, όταν  ξεκίνησαν  για  το  ναό, ξαφνικά  βγήκε  ο  ήλιος, απλώθηκε  ζεστασιά  κι  όλοι  μπόρεσαν  να  τη  συνοδέψουν  με  προσευχές  και  δάκρυα. ΄
 Μόλις  μπήκαν  στο  ναό,  ο  καιρός  έγινε  όπως  πριν.
Δε  μπορούσες  να  το  χαρακτηρίσεις  τυχαίο.
Άλλα  θαύματά  της  αναφέρει  ο  σύγχρονός  της  βιογράφος  Λέων  ο  Γραμματικός  και  μάλιστα  με  πρώτα  όσα  έγιναν  στο  άμεσο  περιβάλλον  του.
Διηγείται  ότι   θαυματουργούσε  η  αγία  σε  ανθρώπους  είτε  τοποθετώντας  πάνω  τους  την  εσάρπα  της  είτε  φορώντας  τό  από  ίασπι  δαχτυλίδι  της  είτε  με  το  να  τους  εμφανίζεται  και  να   ανταποκρίνεται  σ΄ό,τι  της  ζητούσαν.
Η   Θεοφανώ  τι  κι  αν  δεν  την  έριξαν  δήμιοι  στα  θηρία  να  την  κατασπαράξουν. Πέρασε  φρικτό  μαρτύριο,  ψυχικό  και  χρόνιο.
Άντεξε  χάρη  στην  πίστη  της  και  την  αγάπη  της  που  δε  γνώριζε  σύνορα  και  διακρίσεις. 
Αλλά  και  χάρη  στην  υπομονή  της  πέρασε  στην  αιωνιότητα. .
Ας  είναι  παράδειγμα  για  όλους  μας  και  ιδιαίτερα  για  πολλές  και  πολλούς  συζύγους  σήμερα, που  σηκώνουν  το  δικό  τους  προσωπικό  βαρύ  σταυρό,  σαν  το  δικό  της. Και  νομίζουμε  είναι  τόσοι  πολλοί.
Την  αγία  Θεοφανώ  η  Εκκλησία  μας  τη  γιορτάζει  στις  16  Δεκεμβρίου.
Να  έχουμε  την  πρεσβεία  της.
Αμήν
Ζιώγα  Κατερίνα Εκπαιδευτικός
αντιγραφή κειμένου από εδώ
.

Το άφθαρτο λείψανο της αγίας Θεοφανούς στον Πατριαρχικό Ναό

Είναι γνωστό ότι στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου στο Φανάρι φυλάσσονται άφθρτα τα λείψανα τριών αγίων γυναικών: της Αγίας Σολομονής, της Αγίας Ευφημίας και της Αγίας Θεφανούς της Βασίλισσας.
Η αγία Θεοφανώ είναι η κτιτόρισσα της Βασιλικής Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής της Αγίας Αναστασίας της Φαρμακολυτρίας στην Χαλκιδική.
Αυτή η σπουδαία Μονή ιδρύθηκε το 888 από την Αυγούστα Θεοφανώ, επί Πατριαρχίας Φωτίου του Μεγάλου. Η Θεοφανώ δώρησε στη Μονή Τίμιο Ξύλο, αλλά και την προίκα της, γι’ αυτό μέχρι σήμερα εκτάσεις της Μονής φέρουν το όνομα “Βασιλικά”.
.
Η Αγία και θαυματουργή Θεοφανώ ήταν σύζυγος του βασιλιά Λέοντα του επονομαζόμενου Σοφού. Παρ’ όλα τα μεγαλεία και τον πλούτο, διατήρησε τη ταπεινοφροσύνη που την χαρακτήριζε ανέκαθεν. Προτιμούσε να είναι απλά ντυμένη και να βρίσκεται δίπλα στους ανθρώπους που την χρειαζόντουσαν. Ήταν τόση η πίστη της, που αξιώθηκε να θαυματουργήσει. Το λειψανό της φυλασόταν στο ναό των Αγίων Αποστόλων, απ’ όπου ο Πατριάρχης Γεννάδιος ο Σχολάριος το μετέφερε στο Πατριαρχείο, όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα. πηγή
.
.
Ας έχουμε την χάρη και την ευλογία της αγίας Θεοφανούς. Αμήν!
επιμέλεια ανάρτησης:Alexia-momyof6

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2016

Η οσιότατη αδελφή Μαρία Μαγδαληνή (κατά κόσμον Marie Madeleine Le Beller), του π.Γεωργίου Αθανασάκη



site analysis








   Η  οσιότατη  αδελφή  Μαρία Μαγδαληνή  (κατά κόσμον Marie Madeleine Le Beller)  εκοιμήθη εν Κυρίω  σε ηλικία 67-68 ετών, την 12ην Δεκεμβρίου 2013 (Ν.Η.) ημέρα Πέμπτη και ώρα 13:00 μ.μ. στο ερημητήριό της πλησίον του σπηλαίου του Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος στο όρος Σινά. Απώλεσε  την επαφή με το περιβάλλον λίγες ώρες προ της τελευτής της και είχε ένα ειρηνικό τέλος στα χέρια του γέροντός της π. Παύλου Σιναϊτου που έσπευσε να της δώσει την τελευταία Θεία Μετάληψη.


   Bαπτίστηκε σε ηλικία 40 ετών περίπου στον Ιορδάνη, το έτος 1986. Έζησε στον Άγιο Ιωάννη της Κλίμακος  δεκαοχτώ (18) χρόνια, με πολλούς πειρασμούς και από τους ανθρώπους και από τους δαίμονες. Έξι μήνες στην αρχή διανυκτέρευε έξω ανάμεσα στα βράχια, άστεγη με ένα υπνόσακο, σ`εκείνη την απαράκλητη έρημο συντροφιά με σκορπιούς και δηλητηριώδη φίδια.  Έζησε μεγάλη απόρριψη, πολλοί την θεωρούσαν τρελή και πλανεμένη. Πούλησε το σπίτι της στο Παρίσι κι αγόρασε ένα κομμάτι γη από ένα βεδουίνο κάτω ακριβώς από το σπήλαιο του Άγίου Ιωάννου της Κλίμακος. Εκεί υπήρχε μια χαρουπιά κι ένα πηγάδι. Έχτισε σταδιακά πέντε αυτόνομα κελλάκια, ένα μικρό ναύδριο πάνω σ`ένα βράχο, φύτεψε δένδρα, λίγες ελιές, δυο-τρεις μηλιές και ένα κλήμα και έφτιαξε μικρή στέρνα και κήπο. Όλη την σκήτη της την περιέφραξε με τείχος. Ζούσε απλά καλλιεργώντας τον κήπο της πλέκοντας κομποσχοίνια και ασχολούμενη τα τελευταία χρόνια με την ξυλογλυπτική οπού σημείωσε μεγάλη πρόοδο κατασκευάζοντας εικόνες για το εκκλησάκι της. Στην μονή κατέβαινε κάθε Κυριακή αρχικά και αργότερα κάθε δεκαπέντε και τις μεγάλες εορτές για να μεταλαμβάνει. 


Κάποιοι πατέρες την συμπαθούσαν και την προστάτευαν αλλά οι πολλοί την απέρριπταν και σε πολλά την δυσκόλευαν. Κάποτε  απαγόρευσαν στον π. Παύλο να την δέχεται για εξομολόγηση και δεν της επέτρεπαν την δωρεάν φιλοξενία στον ξενώνα των γυναικών. Είχε μεγάλη δύναμη ψυχής που την αντλούσε από την ακράδαντη πίστη της και την ευλογία που της είχαν δώσει για εγκαταβίωση στην έρημο του Σινά, ο π. Πορφύριος (νύν Άγιος Πορφύριος) και η μάτουσκα Λουμπούσκα η δια ΧΝ Σαλή της Αγίας Πετρουπόλεως. Όλος ο πειρασμός ξεκίνησε από την αγάπη της στην έρημο, ενώ οι πατέρες την ήθελαν να ζεί εντός της γυναικείας μονής της Φαράν στην οποία είχε ζήσει δοκιμαστικά ένα χρόνο και μισό στην αρχή. Όμως δεν αναπαύθηκε και όταν ο Γέρων Παϊσιος  επίσκεφθηκε τελευταία φορά το Σινά και πέρασε από την Φαράν της έδωσε την ευλογία του να ζήσει στην έρημο αφού την εξέτασε και ευλόγησε το τυπικό της προσευχής της.
   Κάθε Πάσχα πήγαινε στα Ιεροσόλυμα πού περνούσε όλη την μεγάλη εβδομάδα και την Διακαινήσιμο επέστρεφε στο αγαπημένο της ασκητήριο. Μετά το Πάσχα του 2009  δεν πήγε ξανά στα Ιεροσόλυμα.
   Στις 18 Νοεμβρίου του 2012 (Κυριακή) ήρθε στη Κρήτη άρρωστη πλέον και στο Βενιζέλειο Νοσοκομείο διεγνώσθη προχωρημένος καρκίνος του εντέρου.      
    
 Έφυγε για την Μόσχα που είχε γνωστό της τον επίσκοπο που διοικούσε το νοσοκομείο της ρωσικής εκκλησίας. Εκεί τις έκαναν παρατεταμένες ιατρικές εξετάσεις και της ζήτησαν να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση και χημειοθεραπείες, στο μεγαλύτερο ιατρικό κέντρο κατά του καρκίνου, της Ρωσίας. Όμως δεν δέχθηκε επιθυμώντας να πεθάνει στην αγαπημένη της σκήτη. Πήγε για προσκύνημα στον Άγιο Σεραφείμ του Σάρωφ, λούστηκε στην πηγή του και πήρε μεγάλο θάρρος. Επέστρεψε στο Σινά μέσω Ιταλίας όπου προσκύνησε τον Άγιο Νικόλαο στο Μπάρι κι εκεί γνώρισε την ρωσίδα Ευφροσύνη, την οποία κάλεσε για να την διακονήσει όταν επέστρεψε στο Σινά κι εκείνη ανταποκρίθηκε άμεσα.  Ήρθε κοντά της και την υπηρέτησε μέχρι το τέλος, χωρίς κανένα υλικό όφελος. Η Ευφροσύνη ήταν δώρο του Θεού γιατί ομιλούσε μόνο ρωσικά τα οποία η Μαρία ελάχιστα ομιλούσε και καταλάβαινε. Όμως είχαν άριστη συνεργασία και την περιποιήθηκε σαν καλή υποταχτική (για δέκα μήνες περίπου), ώστε να κερδίσει και την αγάπη και τον σεβασμό των πατέρων.  

 
   Από το Πάσχα του 2013 δεν μετακινήθηκε πλέον ούτε μέχρι την μονή της Αγίας Αικατερίνης, αλλά με μεγάλη ανδρεία και υπομονή εβάστασε τον σταυρό της πολυώδυνης νόσου, χωρίς ιατρική βοήθεια και νοσοκομειακή περίθαλψη.

   Την επόμενη της κοίμησής της, η κυρίαρχος μονή της Αγίας Αικατερίνης, μετά την θεία Λειτουργία που έκαναν στο εκκλησάκι της σκήτης της, την μετέφερε με φορείο στο τοπικό νοσοκομείο της περιοχής  όπου διεγνώσθη ο θάνατός της και τοποθετήθηκε σε ψύξη μέχρι την έκδοση άδειας ταφής από το Γαλλικό Προξενείο. Τότε συνέβη ένα παράδοξο γεγονός που σχολιάστηκε με θαυμασμό από όσους παραβρέθηκαν εκεί. Από την προηγούμενη το βράδυ είχε ξεσπάσει χιονοθύελλα και κάλυψε στα λευκά όλη την γύρω περιοχή. Το μοναστήρι έστειλε 14 εργάτες (χριστιανούς κόπτες) για να μεταφέρουν εναλλάξ το σκήνωμά της λόγω της μαινόμενης χιονοθύελλας και του δύσβατου τόπου. Κι ενώ έκαναν περίπου δύο ώρες για να διανύσουν  την απόσταση από τον αυτοκινητόδρομο έως το ασκητήριό της (πορεία μίας ώρας το πολύ, υπό κανονικές συνθήκες), όταν σήκωσαν το τίμιο λείψανό της, διήνυσαν την ίδια απόσταση σε σαράντα πέντε λεπτά χωρίς να τους αγγίξει ούτε μια νιφάδα χιονιού, ενώ τα πάντα ήταν ολόλευκα και φωτεινά γύρω τους. Όταν έφθασαν πάνω στον αυτοκινητόδρομο και την απόθεσαν στο αυτοκίνητο που περίμενε εκεί, σε λίγα δευτερόλεπτα βρέθηκαν πάλι μέσα στην χιονοθύελλα και τους κάλυψε το χιόνι. 

 
  Η άδεια ταφής δόθηκε στις 17-12-2013 το βράδυ.
  Ετάφη την 18η Δεκεμβρίου 2013 (Ν.Η.) ημέρα Τετάρτη μετά το μεσημέρι, στο κοιμητήριο της γυναικείας μονής του Προφήτου Μωϋσέως της Φαράν με απόφαση της συνάξεως των πατέρων της μονής της Αγίας Αικατερίνης. (όχι στο ασκητήριό της όπως  επιθυμούσε). Δεν παρέστη κανείς γνωστός κι αγαπητός της εκτός την ρωσίδα Ευφροσύνη που την υπηρέτησε με μεγάλη αυταπάρνηση. Ακόμη και μιά γνωστή της γερμανίδα προσήλυτη που βρέθηκε  στην θανή της, την άλλαξε και την ξενύχτησε διαβάζοντας της ψαλτήρι, είχε φύγει για τα Ιεροσόλυμα.
   Την κήδεψαν ο επίσκοπος Σιναίου κ.κ. Δαμιανός και οι Ιερομόναχοι Μιχαήλ και Ευγένιος της ιδίας μονής. Παρέστησαν και οι  4  μοναχές της μονής Φαράν.


π. Γεώργιος Αθανασάκης

Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2016

Άννια Φυσσούν: Η ιστορία μιας μοναχής



site analysis






Του Μ.Κοκοράκη
«Kανενός γονιού δεν είναι προτεραιότητα να μπει το παιδί του σε μοναστήρι. Ομως, με όλη αυτή τη φασαρία, δεν την αφήνουν να σκεφτεί και να πάρει τη σωστή απόφαση. Της εύχομαι καλό αγώνα να έχει».

Λόγια με τρεμάμενη φωνή που όμως βγαίνουν με δυσκολία από το στόμα της μοναχής Πορφυρίας που άνοιξε με δισταγμό  μαύρη  πόρτα του κελιού της πριν από χρόνια  για να περάσω μέσα…
Το ρεπορτάζ είναι αποκάλυψη και πριν από 12 χρόνια τα βήματα με έφεραν στην μονή της Ευβοιας για να ανακαλύψω την αλήθεια .
Η είδηση ότι η μοναχοκόρη του ηθοποιού Πέτρου Φυσσούν, εγκατέλειψε την λαμπερή σκηνή του θεάτρου για να γίνει η «δούλη του Κυρίου» πυρπολεί τα media.
Η Αννια Φυσσούν, που -πλέον-μετά τη χειροτονία της ονομάζεται μοναχή Πορφυρία, πέρασε περίπου πριν από μία πενταετία από τον  κυκεώνα ενώ αυτό διάστημα ζεί γαλήνια παρά το διπλό χτύπημα της μοίρας με την απώλεια της μητέρας της το καλοκαίρι του 2015 και αυτό του πατέρα της.
Τώρα πια   κατανοεί απόλυτα την ενέργεια των γονιών της να την εμποδίσουν  να ακολουθήσει τον δρόμο του μοναχισμού αλλά και τις αντιδράσεις του περιγύρου της.
Από τη λάμψη και τα φώτα της σκηνής και την πολύβουη μεγαλούπολη βρέθηκε στην απόλυτη γαλήνη του μοναχικού βίου.

Πέταξε τα φανταχτερά ρούχα και το μέικ απ  και κάλυψε το λεπτεπίλεπτο κορμί τους με μαύρα ράσα. Απόφαση που δίχασε, συζητήθηκε και από πολλούς μοιάζει αδιανόητο να κατανοηθεί .

Αν και έχουν περάσει αρκετά χρόνια  από τον εγκλεισμό της, το ενδιαφέρον γύρω από το πρόσωπο της και την απόφαση της να εγκαταλείψει τα εγκόσμια παραμένει έκδηλο και αποτελεί επίκεντρο συζητήσεων, κυρίως λόγω των έντονων αναδράσεων που είχε προκαλέσει στους δικούς της ανθρώπους. 
Δώδεκα χρόνια προσμετρά ήδη η Αννια Φυσσούν, κόρη του αξέχαστου ηθοποιού Πέτρου
Φυσσούν και εγγονή του μεγάλου κωμικού Κώστα Χατζηχρήστου, από τότε που απαρνήθηκε τα πάντα για το μοναχισμό.

  Η υπόθεση της απασχόλησε τα ΜΜΕ για αρκετό διάστημα. Κατά καιρούς δεχόταν στο μοναστήρι «εισβολείς» που επιδίωκαν να μάθουν κάτι περισσότερο για εκείνη.
  Αρκετά διαστήμα τα ίχνη της ίχνη της χάνονταν. Είχε αποχωρήσει από το μοναστήρι στη Θήβα, όπου πρωτοπήγε όταν αποφάσισε να ακολουθήσει την ασκητική ζωή, και κανείς δεν ήξερε πού βρίσκεται.
Η  αναζήτηση για την Αννια Φυσσούν, ένα κορίτσι που πέρασε από  οδούς εσωτερικής αναζήτησης για να βρει, με εξίσου δύσκολες διεργασίες, την κάθαρση και τελικά τα κατάφερε.
Στο ησυχαστήριο της, αρχικά κάπου στα ορεινά της Εύβοιας ξεκινά το ρεπορτάζ…
annia-fyssoun 
«Δεν λέγεται πια Αννια Φυσσούν αλλά μοναχή Πορφυρία» μαρτυρά η φωνή στην άλλη
άκρη της γραμμής που επιβεβαιώνει την έρευνα μας για μετακίνηση της Αννιας Φυσούν από
τη Θήβα στην Εύβοια «Πάρτε την αργότερα» μας προτρέπει η μοναχή που σήκωσε το τηλέφωνο. Αποφασίζουμε να τη δούμε από κοντά.

Τρεις περίπου ώρες μακριά από την Αθήνα , στα ορεινά της Εύβοιας, σε ένα γαλήνιο σκηνικό, ιδανικό για περισυλλογή, φιλοξενείται το τελευταίο διάστημα η μοναχήΠορφυρία.Η μονή στην οποία ζει εδώ και ένα χρόνο βρίσκεται σε δύσβατη περιοχή, που το χειμώνα αποκόπτεται πλήρως από τον πολιτισμό, όταν οι καιρικές συνθήκες είναι κακές.
Χτισμένη τον 11ο αιώνα, στέκει επιβλητική και «ατενίζει» τον κάμπο και τα χωριά που απλώνονται μπροστά της. Ενα μοναστήρι που έχει να επιδείξει αξεπέραστη ομορφιά.
Πέτρα και ξύλο σε ένα ιδανικό «πάντρεμα» με το φυσικό περιβάλλον.

Περιτριγυρισμένο από δέντρα καιπανέμορορους περιποιημένους κήπους,είναι η ζωντανή απόδειξη ότι καμιά φορά φύση και άνθρωποι μπορούν να συνυπάρχουν αρμονικά. Η ησυχία που επικρατεί στο χώρο σε γαληνεύει, σου παίρνει μακριά τις κακές σκέψεις και το άγχος. Σε αποφορτίζει.

Τα ελάχιστα που διαθέτει η μονή μοιάζουν πλουσιοπάροχα, χάρη στη φιλοξενία και την αγάπη που προσφέρουν χωρίς κανένα απολύτως αντάλλαγμα οι μοναχές. Μα ηλικιωμένη καλόγρια ανοίγει τη βαριά σιδερένια πόρτα και με  υποδέχεται κερνώντας με γλυκό.

Ζητώ τη μοναχή Πορφυρια, και με οδηγεί σε ένα μικρό δωμάιο με λιτά και λιγοστά έπιπλα λέγοντας μου να την περιμένω εκεί. Μετά από λίγα λεπτά, εμφανίζεται ένα νεαρό κορίτσι με μεγάλα εκφραστικά μάτια, γαλήνια μορφή και μια γλυκιά ηρεμία στο πρόσωπο της.
Συνοδεύεται από την ηγουμένη. Η ευγένεια της με καθηλώνει.Στο άκουσμα ότι είμαι δημοσιογράφος ξαφνιάζεται. Εν τούτοις, παραμένει στο χώρο σαν καλή οικοδέσποινα. «Θα ήθελα να μου μιλούσατε, με αφορμή τη δική σας εμπειρία, για την απόφαση της Ναταλίας Λιονάκη να ακολουθήσει κι εκείνη το δρόμο του Θεού» της λέω.
«Καλό αγώνα να έχει…» 


«Είναι σαν να με ρωτάτε τη γνώμη μου για το αν κάνει καλά που παντρεύεται μια άλλη κοπέλα. Δεν μπορώ να το κρίνω. Η Ναταλία δεν θα πάρει από μένα παράδειγμα. Αλλος χαρακτήρας, άλλες εμπειρίες. Κανείς δεν μπορεί να καταλάβει τι γίνεται μέσα της. Είναι δικό της το θέμα. Αν η ίδια θέλει να μείνει κι αν πήρε τη σωστή απόφαση, θα το δείξει ο χρόνος. Καλό αγώνα να έχει» ευχήθηκε η μοναχή Πορφυρία στη δόκιμη μοναχή, τονίζοντας μου ότι δεν είναι σωστό να μιλά παρά μόνο για τον εαυτό της. Με το δικό της ξεχωριστό τρόπο, μου ξεκαθάρισε ότι δεν θα ήθελε να δώσει συνέντευξη, καθώς η ζωή της είναι πια μέσα στο μοναστήρι και δεν επιθυμεί να αποκλίνει από τον προορισμό της ψυχής της.

Σε μια τελευταία μου ερώτηση για την αντίδραση της μητέρας της Ναταλίας Λιονάκη, μου εξήγησε: «Κανενός γονιού δεν είναι προτεραιότητα το παιδί του να μπει σε μοναστήρι. Με όλη αυτή τη φασαρία, όμως, που γίνεται από τα μέσα δεν την αφήνουν να συγκεντρωθεί και να πάρει τη σωστή απόφαση». Με αυτά τα λόγια η μοναχή Πορφυρία δεν θέλησε να συνεχίσει τη συζήτηση σχετικά με το θέμα,ζητώντας μου να σεβαστώ την επιθυμία της.
Με συνόδευσε ως τη μεγάλη σιδερένια πόρτα.
Τελικά, εκείνη, καθώς φαίνεται, έχει πάρει τη σωστή απόφαση, τουλάχιστον για τα δικά της δεδομένα. 

πηγή

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2016

ΕΙΣ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟΝ ΟΛΥΜΠΙΑΔΟΣ ΜΟΝΑΧΗΣ (+18-11-2016 ΕΚ. ΗΜ.)



site analysis


 ΤαΤο απόρθητο φρούριο των Ορθοδόξων Μοναζουσών των Σπετσών, του Αειμνήστου Γέροντος Χρυσοστόμου, απέκτησε ακόμη μία μεσίτρια στον Ουρανό. Η αγαπητή μας Μοναχή Ολυμπιάς, αναπαύεται πλέον στους κόλπους του Θεού, μετά από έναν βίο όπως τον ήθελε ο Κύριος: οσιακό, ομολογιακό και μαρτυρικό.
Ο αγαπητός μας Γέροντας Αλύπιος επιμελήθηκε ένα βίντεο στο οποίο η μακαριστή ομολογήτρια Ολυμπιάδα Μοναχή ομιλεί για τον Διωγμό που υπέστησαν, όταν σύσσωμη η Γυναικεία Αδελφότητα της Ιεράς Μονής των Αγίων Πάντων Σπετσών, υπό τον Πνευματικό της π. Χρυσόστομο Σπύρου, διέκοψαν κοινωνία (1983) με τον οικείο Επίσκοπο Ύδρας κ. Ιερόθεο, για την αίρεση του Οικουμενισμού.
Είθε οι δειλοκάρδιοι Μοναχοί της σήμερον να βρουν, έστω και την ενδεκάτη, την τόλμη να σηκώσουν ψηλά τις σημαίες της Ομολογίας!
Ολυμπιάδος Μοναχής, αιωνία η μνήμη, γ΄!

ΘΑΥΜΑΣΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ ΜΑΚΑΡΙΑ ΤΗΑΣ Ι.Μ. ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ ΒΟΝΗΣ.



site analysis







ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΠΙΣΤΏΝ ΑΠΟ ΑΓΡΥΠΝΙΕΣ


Ή Γερόντισσα Μακαρία συνήθιζε, εκτός από τίς ολονυκτίες πού έκανε στην Αγία Μαρίνα, να πηγαίνει σε εξωκκλήσια, συντροφιά με λαϊκούς πού είχε θεραπεύσει ή ευεργετήσει καί της είχαν απεριόριστη αφοσίωση καί ευγνωμοσύνη. Διηγούνται κάποιοι από την προσευχητική συνοδεία της:
«Πήγαμε γιά αγρυπνία μαζί της στον Άγιο Δημήτριο. Κάποια στιγμή ακούσαμε όλοι πέταλα άλογου. Έκανε τρεις βόλτες γύρω από την εκκλησία, ακόμα καί από την ανατολική πλευρά, πού ήταν γκρεμός καί δε μπορούσε άλογο να πατά στο χώμα. Ρωτήσαμε τή Γερόντισσα ποιος είναι καί απάντησε: Δεν τόν ακούς; Θέλεις καί να τόν δεις; Ήταν ό Άγιος Δημήτριος».



Μιαν άλλη φορά πού πήγε εκεί με άλλη συντροφιά καί τίς δύο μοναχές της -είχε προστεθεί καί ή συγκύπτουσα αδελφή Μαρίνα Μπερκάκη (-1975)— δεν είχαν προβλέψει να πάρουν μαζί τους σπίρτα. Ήταν πηχτό σκοτάδι καί οι άλλοι ήθελαν να γυρίσουν πίσω. Ή Γερόντισσα τούς βεβαίωσε ότι θα βρεθούν. Πράγματι, εκεί πού προσεύχονταν μέ την πόρτα κλειστή, μπήκε μέσα ένα ωραίο παλληκάρι μέ στρατιωτική στολή. Τούς χαιρέτησε καί είπε: «Πιστεύω να μη σάς φόβισα. Είμαι από πάνω». Τους έδωσε σπίρτα, άναψαν ένα κερί καί αυτός εξαφανίστηκε. Ρώτησαν τη Γερόντισσα αν ό νέος ήταν από τά γειτονικά χωριά. Καί ή ταπεινή συνόμιλη των Αγίων τούς έδειξε την εικόνα του Αγίου: Αυτός ήταν.



Τέτοιες αγρυπνίες γίνονταν πολύ συχνά στον Άγιο Παντελεήμονα καί στον Άγιο Ιωάννη. Διηγούνται ότι μια μητέρα κάποτε από ευλάβεια άφησε τίς δύο κόρες της έξω από τό ναό. Ή Γερόντισσα, χωρίς κανείς να την πληροφορήσει γι’ αυτό, είπε στη μάνα να τίς φέρει μέσα. Στο τέλος της αγρυπνίας, όπως συνήθιζε, μπήκε στο ιερό καί τούς έβγαλε έξω ζεστό αντίδωρο, βεβαιώνοντας πώς αυτή τή φορά τό θαύμα τό όφειλαν στήν αγνότητα τών κοριτσιών.



Κάποια φορά τό ζεύγος Πεχυνάκη είδε τίς δύο μοναχές μέ τό γάιδαρο τους σε απόσταση όσο να διακρίνονται. Σε κλάσματα δευτερολέπτου τίς είδαν μπροστά τους. Στη διάρκεια της αγρυπνίας πού άκολούθησε στο ξωκλήσι του Αγίου Ίωάννου είχαν κάποια αίσθηση παρουσίας φτερωτών μέ ανθρώπινο πρόσωπο. Καθώς άρχισε να ξημερώνει, ή Γερόντισσα Μακαρία έδιωξε τούς λαϊκούς καί παρέμειναν μόνες οι μοναχές να συνεχίσουν την άσκηση της προσευχής καί να αποτρυγούν ουράνιες ευλογίες.


ΒΙΛΙΟΓΡΑΦΙΑ. ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ ΜΑΚΑΡΙΑ. Η ΛΑΟΦΙΛΗΣ ΜΟΝΑΧΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ ΒΟΝΗΣ.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ.Ι.Μ. ΠΑΝΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΕΡΚΥΡΑ 2012
ΠΗΓΗ.ΑΠΑΝΤΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Σάββατο 3 Δεκεμβρίου 2016

Αγία Tριντουάνα της Σκωτίας



site analysis




 Η μνήμη της εορτάζεται: Οκτώβριος 8/21
H ΑγίαΤριντουάνα (επίσης Triduna, Tradwell), μιά από τις πιο τιμημένες αγίες της Σκωτίας, έζησε ανάμεσα στο τέταρτο και όγδοο αιώνα. Παρά το γεγονός ότι οι Σκωτσέζοι από την ηπειρωτική χώρα και τα νησιά στα ανοικτά της Σκωτίας συνήθιζαν να κάνουν προσκυνήματα σε ιερούς τόπους που συνδέονται με τη σεβάσμια αυτή γυναίκα στο πέρασμα των αιώνων, σχεδόν  δεν έχουν σωθεί καθόλου λεπτομέρειες της ζωής αυτής της αγίας. Σύμφωνα με την πιο δημοφιλή παράδοση,


η αγία γεννήθηκε στην πόλη των Κολοσσών της Μικράς Ασίας στον τέταρτο αιώνα. Αργότερα έγινε μοναχή και μαζί με άλλες αδελφές χριστιανές και τον άγιο επίσκοπο Ρήγουλο της Πάτρας στην Ελλάδα, ταξίδεψε στη Σκωτία, όπου έφεραν ένα μέρος των λειψάνων του Αποστόλου Ανδρέα του Πρωτοκλήτου.
Στη Σκωτία  η ΑγίαΤριντουάνα ασκήτεψε μαζί με δύο άλλες ιερές ασκήτριες σε ένα σημείο που ονομάζεται Roscoby στην πρώην περιοχή του Forfarshire (τώρα περιοχή του Angus).

Αγαπημένη και σεβαστή από όλους, η ΑγίαΤριντουάνα θεράπευε ανθρώπους που έρχονταν σ’αυτήν γιά τις παθήσεις των ματιών. Σύμφωνα με μία παράδοση, ένας τοπικός βασιλιάς που ονομαζόταν Nechtan ερωτεύτηκε την όμορφη Τριντουάνα. Όταν έμαθε ότι ο βασιλιάς την ερωτεύτηκε  για τα ωραία μάτια της, η παρθένος τα έβγαλε και τα έδωσε στον βασιλιά. Είναι νελωτερη παράδοση, αλλά η αλήθεια είναι ότι οι Χριστιανοί πίστεψαν ότι ο Κύριος της παραχώρησε τη δυνατότητα να θεραπεύει την τύφλωση.
Η αγία παρθένος του Θεού Τριντουάνα κοιμήθηκε στο χωριό Restalrig κοντά στο Εδιμβούργο (τώρα συνοικία μέσα στην πόλη του Εδιμβούργου) όπου πέρασε τα τελευταία χρόνια της ζωής της. Τα ιερά λείψανά της βρίσκονταν στο μέρος του θανάτου της στο Restalrig αν και ορισμένα από αυτά μπορεί να βρίσκονται στο Aberdeen, Κοντά στην εκκλησία της στο Restalrig υπήρχε μιά ξακουστή πηγή της Αγίας που θεράπευε όλες τις παθήσεις των ματιών. Πολυάριθμοι προσκυνητές έρχονταν στο ναό της στο Restalrig στη διάρκεια του Μεσαίωνα. Κατά τη διάρκεια της Σκωτικής Μεταρρύθμισης ο ναός καταστράφηκε το 1560.
 Υπάρχουν πολλές ιστορίες που αφορούν τη θαυματουργή βοήθεια της Αγίας Τριντουάνα μέσα στους αιώνες. Μερικές από αυτές μπορούν να βρεθούν στο Acta Sanctorum ( «Πράξεις των Αγίων») - την κριτική εγκυκλοπαιδική συλλογή από Βίους , που δημιουργήθηκε μεταξύ 1643 και 1940 από Ιησουίτες.
Σύμφωνα με μια ιστορία, κάποια γυναίκα που έζησε στην Αγγλία έχασε την όρασή της. Η ΑγίαΤριντουάνα της φανερώθηκε σε ένα όραμα και την διέταξε να πάει στο Restalrig το συντομότερο δυνατό και να προσευχηθεί εκεί στον τάφο της με τα λείψανα. Η γυναίκα υπάκουσε την εντολή-και ω! του θαύματος- έγινε καλά. Αργότερα μιά κόρη της ίδιας γυναίκας έχασε την όρασή της επίσης, προσευχήθηκε στην αγία και η όρασή της αποκαταστάθηκε.
 Μια άλλη φορά, ο επίσκοπος Ιωάννης της Caithness, ο οποίος έζησε τον δωδέκατο αιώνα, τυφλώθηκε από τον Κόμητα του Orkney ως τιμωρία για κάποιο αδίκημα και η γλώσσα του ξεριζώθηκε. Ο επίσκοπος Ιωάννης επισκέφθηκε τον τάφο της Αγίας Τριντουάνα, και ή όραση και η ομιλία του αποκαταστάθηκαν πλήρως.
Ιστορικά έγγραφα από το δέκατο όγδοο αιώνα, περιέχουν αρχεία από αμέτρητες περιπτώσεις θαυμάτων που έχουν συμβεί από παλιούς χρόνους σε ένα άλλο ναό της αγίας στο Papa Westray .
Για παράδειγμα, ένας νεαρός άνδρας στο δέκατο όγδοο αιώνα, έχασε την όρασή του. Ταξίδεψε στο Papa Westray, έπλυνε το πρόσωπό του στη λίμνη κοντά στο εκκλησάκι της αγίας και θεραπεύτηκε. Και αυτό είναι ένα πολύ κοινό παράδειγμα θαύματος.
Σύμφωνα με στοιχεία από την περίοδο έπειτα από τη Μεταρρύθμιση, πολλοί πιστοί έφερναν ακόμα μικρές πέτρες ή κέρματα στο εκκλησάκι της Αγίας Τριντουάνα γιά να την ευχαριστήσουν για τη βοήθειά της. Συχνά, τα άτομα που έπασχαν από ασθένειες των ματιών έρχονταν στο Papa Westray ξανά και ξανά έως ότου αποκατασταθούν πλήρως. Ακόμα και τόσο αργά όπως το δέκατο ένατο αιώνα, οι πιστοί συνέχισαν να συρρέουν στα ερείπια του ναού της αγίας για να προσευχηθούν και να ζητήσουν θεραπεία, και οι τοπικοί Πρεσβυτεριανοί πάστορες δεν μπορούσαν να τους αποτρέψουν.
Ελπίζουμε ότι η προσκύνηση της αρχαίας αυτής αγίας της Σκωτίας, θα αναβιώσει μεταξύ των Ορθοδόξων Χριστιανών.
Αγία Μητέρα Τριντουάνα της Σκωτίας, πρέσβευε στο Θεό για μας!

 πηγή

Η αγία Βαρβάρα η Μεγαλομάρτυς



site analysis


agia_barbara-114
.
Η Αγία Βαρβάρα: ο βίος της -βίντεο (και για παιδιά)θαύματα-παραδόσεις
                Η Αγία Βαρβάρα ήταν ένα πολύ όμορφο κορίτσι που έζησε περί τον 3ο αιώνα μ. Χ στην πόλη Ηλιούπολη στo σημερινό Λίβανο. Ο Διόσκορος, ο πατέρας της, ήταν πλούσιος άρχοντας του τόπου και φανατικός ειδωλολάτρης. Καθώς ετοιμαζόταν για να ένα μακρινό ταξίδι και θέλοντας να διαφυλάξει την κόρη του από τα βλέμματα τωναντρών, την έκλεισε σε ένα πύργο και ζήτησε να χτιστεί γι αυτήν ένα λουτρό, ούτως ώστε να μην χρειάζεται να χρησιμοποιεί τα δημόσια λουτρά. Η αγία Βαρβάρα παρόλο που ήταν κλεισμένη στον πύργο, κατάλαβε ότι τα είδωλα ήταν ψεύτικα και έγινε χριστιανή. Μάλιστα για να τιμήσει την Αγία Τριάδα, διέταξε να φτιάξουν τρία παράθυρα στο νέο λουτρό ενώ το σχέδιο του πατέρα της προέβλεπε δυο παράθυρα.
Όταν γύρισε από το ταξίδι του ο Διόσκορος, έφερε μαζί του πολλά προξενιά για την νεαρή κόρη του, εκείνη όμως τα αρνήθηκε και δήλωσε ότι θα αφιέρωνε τη ζωή της στο Θεό. Τότε ο πατέρας της, βλέποντας αυτή την αλλαγή, οργίστηκε και προσπάθησε να την σκοτώσει. Εκείνη ξέφυγε και κρύφτηκε στο βουνό μέσα σε ένα βράχο που θαυματουργικά σχίστηκε για να προφυλάξει την αγία.
Χάρη στην πληροφορία ενός βοσκού, ο Διόσκορος την ανακάλυψε και την παρέδωσε στον Ρωμαίο Έπαρχο κατά τους διωγμούς των Χριστιανών. Ο Έπαρχος, θαυμάζοντας την ομορφιά της, προσπάθησε στην αρχή να την μεταπείσει, βλέποντας όμως ότι εκείνη ήταν ανένδοτη την υπέβαλε σε πολλά βασανιστήρια. Διέταξε να την μαστιγώσουν ανελέητα και ύστερα την φυλάκισε. Μέσα στη φυλακή όμως ο Θεός γιάτρεψε τις πληγές της και αυτό δυνάμωσε ακόμη περισσότερο την πίστη της. Όχι μόνο δεν δεχόταν να αρνηθεί το Χριστό αλλά χλεύαζε και τα είδωλα μπροστά στον έπαρχο. Εκείνος οργισμένος θέλησε να την διαπομπεύσει δημόσια βγάζοντας την έξω γυμνή. Ενώ όμως έβγαζαν τα ρούχα της, στο σώμα της εμφανίζονταν ακόμη πιο όμορφα ρούχα. Τελικά ο Έπαρχος διέταξε τον αποκεφαλισμό της, και όρισε την ποινή να εκτελέσει ο ίδιος ο πατέρας της που ήταν και επιθυμία του. Την στιγμή όμως που είχε αποτελειώσει το έγκλημά του, ο πατέρας έπεσε νεκρός χτυπημένος από κεραυνό κατά θεία δίκη.
Η Εκκλησία μας ανακήρυξε την Βαρβάρα αγία και την θεωρεί ως μία από τις μεγαλομάρτυρές της. Προστατεύει ακόμη το πυροβολικό και η μνήμη της  εορτάζεται την 4η Δεκεμβρίου.
Ερμηνευτικά σχόλια
ο πατέρας της ήταν πλούσιος άρχοντας: η αγία Βαρβάρα ήταν ένα όμορφο κορίτσι, μεγαλωμένη με όλες τις ανέσεις. Δεν έδινε όμως σημασία ούτε στην εξωτερική της εμφάνιση ούτε στα υλικά αγαθά παρά στη μόρφωση της. Από μικρή δεν διάλεξε τον εύκολο δρόμο που της προσέφερε η οικογένεια της αλλά προτίμησε να βρει το δικό της δρόμο.
κατάλαβε ότι τα είδωλα ήταν ψεύτικα: Παρόλο που μεγάλωσε σε μια οικογένεια που δόξαζε τα είδωλα, η αγία Βαρβάρα ανακάλυψε μόνη της τον αληθινό Θεό. Δεν θεώρησε δεδομένα όσα τις έμαθαν αλλά προσπάθησε να καταλάβει η ίδια ποια είναι η αλήθεια. Παράδειγμα πρέπει να γίνει για καθένα από εμάς που δεχόμαστε συνεχώς πληροφορίες από το σχολείο, τους φίλους μας, την τηλεόραση, το Ίντερνετ κτλ. Ο Θεός ζητάει από εμάς να Τον αναζητήσουμε, να Τον ψάξουμε μέσα στον κόσμο, στη φύση στο συνάνθρωπο μας.
Τρία παράθυρα-θα αφιέρωνε τη ζωή της στο Θεό: η αγία Βαρβάρα από τη στιγμή που γνώρισε τον αληθινό Θεό αφιέρωσε τη ζωή της εξ ολοκλήρου σε Αυτόν. Η ζωή κοντά στο Θεό θέλει θυσίες. Αν Τον ακολουθήσουμε, μπορεί να στερηθούμε κάποιες από τις πολλές απολαύσεις που προσφέρει η ζωή. Τον αγώνα μας όμως τον ανταμείβει πλουσιοπάροχα όχι μόνο στον παράδεισο αλλά ήδη στην επίγεια ζωή.   Γι’ αυτό και μέσα από τη χριστιανική ζωή ανοίγουν παράθυρα που μας οδηγούν στο Θεό, μας φωτίζουν και μας κάνουν να νιώθουμε αληθινή χαρά. 
μέσα σε ένα βράχο που θαυματουργικά σχίστηκε: τα θαύματα στην παράδοση της εκκλησίας είναι πάρα πολλά. Ο Θεός, όπως βοήθησε την αγία Βαρβάρα όταν είχε ανάγκη, έτσι βοηθάει και κάθε χριστιανό όταν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα. Σαν καλός γονιός που φροντίζει τα παιδιά του, βγάζει από το δρόμο μας κάθε εμπόδιο. Αν δεν αμφιβάλουμε για τη δύναμη Του, τότε σε κάθε μας δυσκολία ο Θεός είναι δίπλα μας. 
χλεύαζε και τα είδωλα μπροστά στον έπαρχο: στις μέρες μας δεν είναι της μόδας να πηγαίνουμε στην εκκλησία τις Κυριακές, ούτε να κάνουμε νηστεία. Γι αυτό μπορεί να δεχτούμε αρνητικά σχόλια από φίλους ή γνωστούς. Ο Χριστός ζητάει από εμάς να μην κρυβόμαστε, ούτε να ντρεπόμαστε για την πίστη μας αλλά να υπερασπιζόμαστε αυτό που πιστεύουμε. Ίσως με αυτό τον τρόπο να βοηθήσουμε και κάποιο φίλο μας να έρθει πιο κοντά στο Θεό.  
στο σώμα της εμφανίζονταν ακόμη πιο όμορφα ρούχα: Τα δώρα που δίνει ο Θεός σε εκείνους που αγωνίζονται στη ζωή τους είναι πολύ μεγάλα. Αν και πολλοί νομίζουν ότι χριστιανός είναι αυτός που αγωνίζεται σε όλη του τη ζωή για να μπορέσει να βρει μια θέση στον παράδεισο, στην πραγματικότητα χριστιανός είναι εκείνος που ζει την ευτυχία του παραδείσου ήδη από αυτή τη ζωή.
.
agia_barbara-112
.
Απολυτίκιο της Αγίας Βαρβάρας (ήχος δ’ )
    Βαρβάραν την Αγίαν τιμήσωμεν  εχθρού γαρ τας παγίδας συνέτριψε και ως στρουθίον ερρύσθη εξ αυτών, βοηθεία και όπλω του Σταυρού η πάνσεμνος.
από  catichisis.gr
.
Γιατί ζητάμε από τον Θεό άμεση απάντηση στις ερωτήσεις και στους προβληματισμούς μας;μπορείτε να δείτε το μάθημα για το μέσο κατηχητικό εδώ
.
Ηχητικό συναξάρι
Βίντεο για παιδιά
Ηχητικό συναξάρι για παιδιά

.

.

.
Χαιρετισμοί στην αγία Βαρβάρα εδώ
.
Απολυτίκιο

.
Θαύματα της Αγίας Βαρβάρας
Στον συνοικισμό Αγίας Βαρβάρας Αιγάλεω των Αθηνών υπάρχει Ιερός Ναός αφιερωμένος στο όνομα της Αγίας. Στο σημείο του ναού όπου στεγάζεται το Άγιο Βήμα βρίσκεται ένα παλαιό μικρό Εκκλησάκι. Έχει πλάτος 3 μέτρα, μήκος 3, 80 και ύψος 4. Το στέγασμά του είναι θολωτό και το κοσμούν τοιχογραφίες.
Το Εκκλησάκι αυτό είναι το λείψανο παλαιάς Μονής που διαλύθηκε. Η ημερομηνία της τοιχογράφησης είναι 26 Ιουνίου 1774.
Κανένας όμως δεν μπόρεσε μέχρι στιγμής να μας βεβαιώσει εάν η τοιχογραφία εκείνη έγινε όταν κτίστηκε το εκκλησάκι, ή αργότερα σε κάποια επιδιόρθωση, όπως και το πιθανότερο…
Το όνειρο του τσοπάνη.
Το εκκλησάκι αυτό, προ ετών, κατά το μεγαλύτερο μέρος δεν φαινόταν καθόλου. Ήταν χωμένο στη γη. Το χρησιμοποιούσαν δε οι τσοπάνοι σαν μαντρί και στάνη για τα ζώα τους.
Γύρω στα 1900 κάποιος τσοπάνος, που είχε σαν στάβλο το εκκλησάκι εκείνο, είδε στον ύπνο του μια ωραία νέα, οποία του είπε, ότι ο τόπος που μάντρωνε τα ζώα του είναι δικός της. Του είπε ακόμα, ότι πρέπει να σταματήσει και αυτός και οποιοσδήποτε άλλος να ασεβούν στον τόπο αυτό.
Ο τσοπάνος ξύπνησε, αλλά δεν έδωσε μεγάλη προσοχή στο όνειρο.
Συνέβηκε όμως το έξης αξιοπερίεργο. Κάθε μέρα ψοφούσε και ένα από τα πρόβατα του βοσκού εκείνου. Και δεν μπορούσε να καταλάβει τι έφταιγε γι’ αυτό. Τότε, του παρουσιάζεται η ωραία Παρθένος στον ύπνο του για δεύτερη φορά και του λέγει:
-«Αύριο μόλις δεις δυο άτομα, που θα έρθουν έδώ μαζί, να τα καλέσεις και να σκάψετε στο δεξιό μέρος της εισόδου, στο εκκλησάκι». Και τότε έδειξε στον ύπνο ακριβώς το σημείο εκείνο.
Την άλλη μέρα συναντάει ό βοσκός εκεί κοντά στο εκκλησάκι, δυο γυναίκες από τον Πειραιά, που μαζεύανε χόρτα. Ήταν η Μαριγώ Κούλα και η Αγγελική Κ. Τσαματζή. Τις πλησίασε και τις ανέφερε την παραγγελία της ωραίας Παρθένου όπως του την έδωσε στον ύπνο του. Οι γυναίκες σταυροκοπήθηκαν και δέχτηκαν πρόθυμα να βοηθήσουν.
Άρχισαν λοιπόν και οι τρεις να σκάβουν. Από το σκάψιμο εκείνο – γεγονός αξιοθαύμαστο, αποκαλύφθηκε μία μικρή εικόνα, ύψους 37 εκατοστών και πλάτους 26, η λεγόμενη «Εικών της Βέλλα».
Το γεγονός αυτό μαθεύτηκε στον Πειραιά και στην Αθήνα . Η πίστη των Χριστιανών ζωογονήθηκε…
Η εικόνα αυτή βρίσκεται σήμερα επιχρυσωμένη στην αριστερή πλευρά του μεσαίου κλίτους του ναού της Άγιας Βαρβάρας.
Η παράλυτη παίζει πιάνο.
Δεν έλειψαν ποτέ τα ζωντανά σύγχρονα θαύματα των Αγίων και μαρτύρων της Εκκλησίας μας.
Η νεαρή Σοφία Βέλλα έπασχε από μία σοβαρή αρρώστια. Το δεξί της χέρι ήταν παράλυτο. Οι γιατροί στους όποιους την πήγανε οι γονείς της, σήκωσαν ψηλά τα χέρια. Δεν μπορούσαν να την θεραπεύσουν.
Στις 14 Φεβρουαρίου του 1899 όμως και ενώ η νύχτα είχε πέσει βαθειά στην Αθήνα, η νεαρή κοπέλα είδε στον ύπνο της μία ωραία παρθένα να μπαίνει στο δωμάτιο της και να λέγει:
-«Αύριο πρωί- πρωί να σηκωθείς και να παίξεις πιάνο!»
-«Μα πώς να παίξω; Δεν βλέπεις το χέρι μου, που είναι παράλυτο»; Είπε αυτή στο όνειρό της.
-«Είμαι η Αγία Βαρβάρα!» Είπε τότε η ωραία νέα και εξαφανίστηκε.
Το πρωί της 15ης Φεβρουαρίου, σηκώθηκε η Σοφία χαρούμενη. Το χέρι της δεν ήταν πλέον ξερό και ακίνητο. Είχε μέσα του ρυθμό και ζεστασιά. Έτρεξε τότε αμέσως η νέα και άρχισε να παίζει πιάνο. Άκουσαν οι γονείς της το επιδέξιο παίξιμο του πιάνου και πήγαν στο διπλανό δωμάτιο να δουν. Και ώ του θαύματος! Είδαν, ότι ή κόρη τους ήταν τελείως καλά. Το θαύμα έγινε γνωστό παντού. Οι γονείς της από ευγνωμοσύνη προς την Αγία κατασκεύασαν χρυσό χέρι και το τοποθέτησαν κοντά στη θαυματουργό εικόνα της. Έτσι το όνομα της οικογένειας Βέλλα, συνδέθηκε με την θαυματουργή εικόνα. Το θαύμα αυτό υπενθυμίζεται στους πιστούς και με μία σημείωση, που βρίσκεται στο εικονοστάσι και γράφει: «Σοφία Λ. Βέλλα. Εξ ανιάτου υδράθμου πάσχουσα, κατ’ όναρ δε τη 14η Φεβρουαρίου 1899 ιαθείσα παρά της Αγίας, το εικονοστάσιο συν τη κανδήλα και περιφράγματι ευσεβώς ανέθηκεν».
( Από το βιβλίο : Η Αγία Βαρβάρα, Εκδ. Ένθεος βίος).πηγή
.