site analysis
Τη ΚΓ του αυτού μηνός (Σεπτεμβρίου), μνήμη των Οσίων και θεοφόρων αυταδέλφων γυναικών, Πολυξένης και Ξανθίππης.
Αξίως ειλήφατε θεόθεν γέρα,
ομαίμονες, Ξανθίππη και Πολυξένη.
ομαίμονες, Ξανθίππη και Πολυξένη.
ο Βίος των κατά σάρκα αδελφών αγίων γυναικών Πολυξένης και Ξανθίππης των εν Ισπανία, ων η μνήμη τη 23η Σεπτεμβρίου
Βρισκόμαστε στα μέσα του πρώτου μετά Χριστόν αιώνα στην Ιβηρική χερσόνησο. Στη Ρώμη βασίλευε ο αυτοκράτορας Κλαύδιος, θείος του αιμοσταγούς Νέρωνος και διάδοχος του. Ο Χριστιανισμός, η νέα θρησκεία, βρίσκεται στο λυκαυγές της. Οι άγιοι Απόστολοι με τους συνεργάτες τους, όργωναν τον τότε γνωστό και προσιτό, με τα πενιχρά συγκοινωνιακά μέσα, κόσμο. Στην Ισπανία αντιπροσώπευε τη Ρώμη ο Πρόβος. Γυναίκα του κυβερνήτου Πρόβου ήταν η ευσεβής Ξανθίππη. Η Ξανθίππη ήταν χριστιανή. Μία από τις πρώτες Ισπανίδες χριστιανές. Η προφορική παράδοση λέει ότι ο απόστολος των εθνών, ο μέγας Παύλος, πέρασε και κήρυξε στη χώρα αυτή. Στην Καινή Διαθήκη, στην προς Ρωμαίους επιστολή κεφ. ιε”, στίχο 24 γράφει: «εάν πορεύωμαι εις την Σπανίαν, ελεύσομαι προς υμάς” ελπίζω γαρ διαπορευόμενος θεάσασθαι υμάς και ύφ” υμών προπεμφθήναι εκεί, εάν υμών πρώτον από μέρους εμπλησθώ». Και παρακάτω στο ίδιο κεφάλαιο, στίχος 28, ξαναγράφει: «τούτο ουν επιτελέσας, και σφραγισάμενος αυτοίς τον καρπόν τούτον, απελεύσομαι δι” υμών εις την
Σπανίαν».
Σπανίαν».
Άραγε ο δέσμιος Παύλος μπόρεσε να φτάσει ως εκεί; Έτσι κι αλλιώς όμως η πίστη έφτασε εις την Σπανίαν. Και οι Ισπανοί καυχώνται ότι η γυναίκα του κυβερνήτου Πρόβου, Ξανθίππη κατηχήθηκε από τον ίδιο τον Παύλο. Η Ξανθίππη, ζούσε βίο ευσεβή και συνεπή προς τις εντολές του Χριστού. Θα ασχοληθούμε με αυτή πιο κάτω όταν η ζωή της συνδέεται ξανά με τη ζωή της αδελφής της.
Η αγία Πολυξένη ήταν αδελφή κατά σάρκα της Αγίας Ξανθίππης. Όταν ήταν νέα κοπέλα, απήχθη από έναν άνθρωπο ο οποίος ήθελε να την διαφθείρει. Χάριτι του Θεού όμως, κατά τρόπο που δεν έχει διασωθεί, η αγνότητα της Πολυξένης διαφυλάχτηκε και έφυγε, ταξιδεύοντας, από τόπου σε τόπο. Λέγεται ότι αξιώθηκε να παρακολουθήσει την διδασκαλία του ίδιου του πρωτοκορυφαίου Αποστόλου Πέτρου, άγνωστο που, και τέλος του Αποστόλου Φιλίππου στην Ελλάδα. Η Αγία Πολυξένη συνεχίζοντας τις περιπλανήσεις της στην ανατολική αυτοκρατορία, γνώρισε και τρίτο Απόστολο, τον πρωτόκλητο Ανδρέα. Έγινε μαθήτρια και οπαδός του και βαπτίστηκε τελικά άπ” αυτόν. Όταν μυήθηκε πλήρως από τους μεγάλους διδασκάλους της, γύρισε στην Ισπανία, συνοδευομένη από τον Απόστολο Ονήσιμο για να κηρύξει το Ευαγγέλιο στους συμπατριώτες της. Το παράδειγμα της, τα γεμάτα χάρη λόγια της έκαναν να καρπίσει στη γη της Ισπανίας ο λόγος του Θεού.
Ένας μεγάλος αριθμός ειδωλολατρών οφείλει την επιστροφή του στον Κύριο, στην αποστολική δράση της Αγίας Πολυξένης. Την ισαπόστολο συνόδευε στις πορείες της η πιστή σύντροφος της Ρεβέκκα, που βαπτίστηκε μαζί της από τον πρωτόκλητο μαθητή.
Πολλά χρόνια πέρασαν. Το έργο της Πολυξένης γέμιζε τη μακρινή αυτή χώρα και η Εκκλησία αύξανε και ανδρωνόταν. Μετά πολλούς κόπους και δοκιμασίες, η Πολυξένη και η Ξανθίππη αποφάσισαν να περάσουν μαζί το υπόλοιπο της ζωής τους. Βίωσαν την κατ” οίκον εκκλησία τους, κατά το λόγο του Παύλου, δείχνοντας με το παράδειγμα τους τη δύναμη του Θεού και επισφραγίζοντας το λόγο τους με πολυπληθή θαύματα. Εκοιμήθησαν εν ειρήνη. Η Εκκλησία γιορτάζει μαζί τη μνήμη τους στις 23 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο.
Άγιες Ξανθίππη και Πολυξένη πρεσβεύσατε υπέρ του φωτισμού πάντων των εν τω σκότει ευρισκομένων εθνών. Αμήν.
Μεγαλυνάριον
Τα της Ισπανίας γεννήματα σεπτά,
Τας των Αποστόλων ακολούθους και μιμητάς,
συν τη Πολυξένη Ξανθίππην την οσίαν,
της Εκκλησίας δόξαν, ανευφημήσωμεν.
Τα της Ισπανίας γεννήματα σεπτά,
Τας των Αποστόλων ακολούθους και μιμητάς,
συν τη Πολυξένη Ξανθίππην την οσίαν,
της Εκκλησίας δόξαν, ανευφημήσωμεν.
Από το βιβλίο: Ισπανικό Ορθόδοξο Συναξάρι. Γεωργίου Εμμανουήλ Πιπεράκι, Αναπληρωτού Καθηγητού Ιατρικής Παν/μίου Αθηνών.
Έκδοσις: Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. (Γραφείον Εξωτερικής Ιεραποστολής.) Έκδοσις Α 2003
Έκδοσις: Αποστολικής Διακονίας της Εκκλησίας της Ελλάδος. (Γραφείον Εξωτερικής Ιεραποστολής.) Έκδοσις Α 2003
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου