Παρασκευή 19 Ιουλίου 2019

Αγία Μακρίνα († 19 Ιουλίου):



site analysis



Η “μεγάλη” αδελφή στην αγιασμένη οικογένεια του Βασιλείου και της Εμμέλειας 



Αποτέλεσμα εικόνας για αγια μακρινα
Γιατί τά ἀδέλφια της, οἱ τόσο σπουδαῖοι ἄνδρες «καλοί καί μεγάλοι», ἀπέδωσαν σ’ ἐκείνη τόν τίτλο «μεγάλη»;… 

Ἡ οἰκογένειά της εὐσεβής καί ἐπιφανής. Πρωτότοκη ἡ Μακρίνα (327 μ.Χ.) και ὕστερα ἐννιά ἀδέλφια. Ἀνάμεσά τους τρεῖς ἐπίσκοποι: Βασίλειος ὁ Μέγας, Γρηγόριος Νύσσης, Πέτρος Σεβαστείας, μοναδικά μεγάλες μορφές τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἡ Μακρίνα φανερώνει ἀπό μικρό παιδί ἐντυπωσιακή ἱκανότητα νά μαθαίνει. Ἡ ὑπέροχη μητέρα της, ἡ Ἐμμέλεια, προτιμᾶ νά σπουδάσει ἡ Μακρίνα περισσότερο τή θεία σοφία, ἀλλά ὅλη ἡ μετέπειτα διαγωγή καί δράση τῆς Μακρίνας φανερώνει τή δυνατότητά της νά ἐπιχειρηματολογεῖ καί νά πείθει τούς τόσο ἔξοχα μορφωμένους καί ἱκανούς ἀδελφούς της. Διαθέτει καί ἐξαιρετική ὀμορφιά πού τήν καθιστᾶ περιζήτητη. Ὁ πατέρας της ἐπιλέγει τόν ἐκλεκτό νέο πού θεωρεῖ ἀντάξιό της. Ἀναπάντεχα ὁ Θεός τόν
παίρνει κοντά του καί ἡ Μακρίνα θεωρεῖ ὅτι ἡ ἴδια στό Χριστό πλέον μόνο ἀνήκει. Ὕστερα γίνεται στήριγμα τῆς Μητέρας της καί καθοδηγός τῶν ἀδελφῶν της.
Ἀπό τόν ἀδελφό της Γρηγόριο, ἔξοχο φιλόσοφο ἀλλά καί «Πατέρα Πατέρων» τῆς Ἐκκλησίας μας, μαθαίνουμε κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες:
Ὅταν γύρισε ὁ Βασίλειος ἀπό τήν Ἀθήνα, ἤδη διάσημος, εἰσπράττει τήν ἐπιδοκιμασία ὅλων ὡς ρήτωρ καί τῆς ρητορικῆς διδάσκαλος. Τότε ἐπεμβαίνει ἡ Μακρίνα, χρησιμοποιεῖ ὅλο τό κύρος της ἀλλά καί ὅλη τή σοφία πού εἶχε σπουδάσει στά ἱερά γράμματα, γιά νά φανερώσει στόν Βασίλειο πόσο ἀνάξια ἦταν αὐτά τά συνηθισμένα, τά καθημερινά καί ἐπίγεια γιά τίς ἐξαιρετικές δυνατότητες καί τό ὕψος τῆς ἀληθινῆς και βαθιᾶς μόρφωσης πού διέθετε ἐκεῖνος ὁ ἀδελφός της. Καί κατορθώνει ἡ «μεγάλη» ἀδελφή νά στρέψει τόν Βασίλειο στήν ὑπηρεσία τοῦ Θεοῦ, στήν ὑπεράσπιση τῆς πίστεως, στή στήριξη τῆς Ἐκκλησίας, στη μοναδική πρωτοποριακή προσφορά στήν κοινωνία καί τό συνάνθρωπο.
Κατορθώνει ἐκείνη, ἡ Μακρίνα, ν’ ἀναδείξει τόν Βασίλειο Μέγα.
Ἴσως νά βρίσκεται πάλι ἡ δική της προτροπή πίσω ἀπό τή χαριτωμένη διένεξη μεταξύ τῶν ἀδελφῶν της Γρηγορίου καί Πέτρου, ὅταν ὁ Πέτρος ζητᾶ ἀπό τόν Γρηγόριο νά σχολιάσει καί νά συνεχίσει τούς περίφημους λόγους τοῦ Μ. Βασιλείου εἰς τήν «Ἑξαήμερο» δημιουργία τοῦ κόσμου καί διαμαρτύρεται ὁ Γρηγόριος γιά την προτροπή τοῦ Πέτρου νά τολμήσει νά βάλει τή φτωχή «καταβολάδα» τοῦ νοῦ του δίπλα στό «μέγα δένδρο» τῆς διάνοιας τοῦ πρόωρα χαμένου μεγάλου ἀδελφοῦ τους. Τελικά ὅμως ὁ Γρηγόριος ὑπακούει στόν μικρότερο Πέτρο καί ὁλοκληρώνει τούς λόγους.
Πρίν κλείσει ὁ χρόνος ἀπό τό θάνατο τοῦ Μ. Βασιλείου, φθινόπωρο τοῦ 379 μ.Χ. ἡ Μακρίνα, ἡγουμένη Μεγάλης Μονῆς στά κτήματα τῆς οἰκογενείας στόν Πόντο, ἀσθενεῖ. Ὁ ἀδελφός της καί ἐπίσκοπος Νύσσης Γρηγόριος ἴσως τό διαισθάνεται, πάντως ἀποφασίζει ἐκεῖνες τίς ἡμέρες νά τήν ἐπισκεφθεῖ. Ἡ ὁσία «μεγάλη», ἄν και βαριά ἄρρωστη, ἀνασηκώνεται καί δοξολογεῖ τόν Θεό πού τῆς ἔκανε τή χάρη και ἔφερε τόν ὑπηρέτη Του κοντά της. Ἐκεῖ θυμοῦνται τά παιδικά τους χρόνια καί τις εὐλογίες τοῦ Θεοῦ στήν οἰκογένειά τους, ἐκεῖ κάνουν μιά βαθιά φιλοσοφική συζήτηση γιά τά μυστήρια τῆς ἀνθρώπινης φύσης, γιά τό σκοπό καί τό θεῖο σχέδιο πού κρύβεται στίς θλίψεις. Ἐκεῖ ἡ θεόσοφη, πρίν ἀφήσει τήν τελευταία της πνοή στα χέρια τοῦ ἀδελφοῦ της, ἐξέφρασε τή βεβαιότητα ὅτι αὐτός ὁ κόσμος θά γίνει καλός, ὅταν ὁ Θεός γίνει τό πᾶν γιά τόν κάθε ἄνθρωπο, ὅπως κατέγραψε ἀργότερα ὁ Γρηγόριος στό «Περί ψυχῆς καί ἀναστάσεως» ἔργο του, τό ὀνομαζόμενο «Μακρίνεια».

Τετάρτη 17 Ιουλίου 2019

Αγία Μαρίνα η μεγαλομάρτυς: Η πανέφημη νύμφη του Χριστού



site analysis



agiamarina.jpg

ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ Η ΜΕΓΑΛΟΜΑΡΤΥΣ:  Η ΠΑΝΕΦΗΜΗ ΝΥΜΦΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
     ΛΑΜΠΡΟΥ Κ. ΣΚΟΝΤΖΟΥ, Θεολόγου - Καθηγητού
       Οι γυναίκες Μάρτυρες της Εκκλησίας μας δεν υστέρησαν σε ηρωικό φρόνιμα από τους άνδρες. Υπέδειξαν το ίδιο με εκείνους ηρωισμό ή και τους ξεπέρασαν πολλές φορές. Γι’ αυτό και τιμώνται το ίδιο λαμπρά με εκείνους.
     Μια από τις μεγαλομάρτυρες γυναίκες είναι και η αγία Μαρίνα. Γεννήθηκε στην Αντιόχεια της Πισιδίας της Μ. Ασίας περί το 255 μ. Χ. από επιφανείς γονείς. Ο πατέρας της ονομαζόταν Αιδέσιος ήταν ο επίσημος ιερέας των ειδώλων της περιοχής. Η μητέρα της πέθανε λίγες μέρες μετά τη γέννα της μονάκριβης κόρης της, την οποία ονόμασαν Μαρίνα. Ο πατέρας της, μη μπορώντας να φροντίσει το βρέφος το παρέδωσε σε μια γυναίκα έξω από την πόλη για να το φροντίζει μέχρι να μεγαλώσει. Η γυναίκα αυτή ήταν κρυφή και ένθερμη Χριστιανή. Η μικρή Μαρίνα άκουγε στο χριστιανικό εκείνο σπίτι να μιλούν για το Χριστό και να τον λατρεύουν με ευλάβεια και σεμνότητα. Άκουγε ιστορίες για τη θαυμαστή ζωή του, για τα θαύματά του, για τη διδασκαλία του, για τη σταύρωσή του, για την ανάστασή του και τη θεία ανάληψή τους στους ουρανούς. Η παιδική και αθώα ψυχή της απομνημόνευε με θαυμαστό τρόπο ό, τι έβλεπε και άκουγε στο ευλογημένο εκείνο σπιτικό. Συγκινούνταν αφάνταστα με το πάθος του Χριστού. Όταν κατάλαβε, ρωτούσε λεπτομέρειες για τη νέα πίστη, η οποία έγινε σύντομα και δική της πίστη.

        Βρισκόμαστε στην εποχή που είναι σε πλήρη εξέλιξη οι φοβεροί διωγμοί κατά των Χριστιανών. Το νεαρό και χαριτωμένο κορίτσι άκουγε τις συζητήσεις των ευσεβών εκείνων ανθρώπων και λυπόταν αφάνταστα γι’ αυτό. Δε μπορούσε να καταλάβει ότι μπορεί να κρύβεται τόσο μεγάλο μίσος στην καρδιά του ανθρώπου, που να τον οδηγεί σε αποτρόπαια και απάνθρωπα βασανιστήρια και το θάνατο, όπως αυτά των ειδωλολατρών. Άκουγε επίσης να μιλάνε για τον σπάνιο ηρωισμό των Χριστιανών Μαρτύρων, οι οποίοι δε δείλιαζαν μπροστά στα βασανιστήρια και αρνούνταν να θυσιάσουν στα είδωλα και να απαρνηθούν την πίστη τους στο Χριστό, στο μεγάλο Θεό, που προσκυνούσαν στο ευλογημένο σπίτι που την φιλοξενούσε. Δεν άργησε να καλλιεργηθεί στην άγουρη νεανική της ψυχή ένας μεγάλος θαυμασμός για τους Χριστιανούς Μάρτυρες.
     Όταν έγινε δεκαπέντε χρονών άρχισε να εκδηλώνει ανοιχτά την επιθυμία της να γίνει Χριστιανή. Μιλούσε με σεβασμό και δέος για το Χριστό, τον οποίο θεωρούσε τον μόνο αληθινό Θεό, ο οποίος έγινε άνθρωπος, για να σώσει το ανθρώπινο γένος. Μιλούσε με θέρμη για τη νέα πίστη και το Χριστό στις φίλες της και πολλές τις έπεισε να γίνουν και εκείνες Χριστιανές. Αλλά φήμες σαν κι αυτή της μεταστροφής στον Χριστιανισμό όχι μόνο διαδίδονταν ταχύτατα, αλλά είχε τρομακτικές συνέπειες. Έτσι και με τη Μαρίνα. Έφτασε στ’ αυτιά του ειδωλολάτρη ιερέα πατέρα της η φήμη ότι η κόρη του συμπαθεί τους Χριστιανούς. Έστειλε ανθρώπους και την έφεραν κοντά του. Προσποιήθηκε ότι δε γνώριζε τίποτα για τις φήμες και άρχισε να την καλοπιάνει για να θυσιάσει στους «θεούς» του. Εκείνη τότε, με θαυμαστό θάρρος ομολόγησε την πίστη της στο Χριστό και στηλίτευσε την πίστη του στους ψεύτικους και δαιμονικούς «θεούς» του.   
      Ο φανατικός ειδωλολάτρης πατέρας της έγινε θηρίο από το θυμό του. Δεν ήθελε ούτε να την αντικρύσει κατά πρόσωπο. Αλλά και η νεαρή Μαρίνα κατάλαβε ότι ήταν ανώφελο να τον νουθετεί. Παράλληλα γιγάντωσε μέσα της η επιθυμία να μαρτυρήσει και αυτή για το Χριστό.
      Βρισκόμαστε στο έτος 270, όπου έπαρχος στην Πισιδία ήταν ο θηριώδης και φανατικός ειδωλολάτρης Ολύβριος, ο οποίος μισούσε θανάσιμα τους Χριστιανούς και τους καταδίωκε ως επικίνδυνους  εχθρούς της αυτοκρατορίας. Όταν έφτασε στην  Αντιόχεια, έμαθε για την κόρη του ειδωλολάτρη ιερέα, η οποία έγινε Χριστιανή και παρασύρει και άλλους στην πίστη της. Διέταξε να τη δέσουν  και να τη φέρουν μπροστά του. Εκείνη στάθηκε με θάρρος μπροστά του και ομολόγησε με όλη τη δύναμη της ψυχής της το Χριστό. Ο έπαρχος με κολακείες προσπαθούσε να της αλλάξει γνώμη, αλλά εκείνη έμεινε σταθερή στην ομολογία της. Τοτε άρχισαν οι απειλές και τα βασανιστήρια. Όλη τη μέρα τη βασάνιζαν και το βράδυ την έκλειναν στη φυλακή χωρίς τροφή και νερό. Η Μαρίνα προσευχόταν αδιάκοπα. Τη νύχτα ερχόταν ο διάβολος με διάφορες φοβερές μορφές για να τη φοβίσει, αλλά τον  απωθούσε με το σημείο του σταυρού.
      Κατόπιν της ξέσκιζαν τις σάρκες με σιδερένια νύχια και την  χτυπούσαν αλύπητα με σιδερένια αγκαθωτά ραβδιά. Της έκαιγαν το πληγωμένο σώμα με αναμμένους πυρσούς, τη βουτούσαν σε λέβητα με καυτό υγρό. Εκείνη τα υπέμεινε όλα με ηρωισμό και καρτερία. Πλήθος κόσμου παρακολουθούσε τα μαρτύριά της και απορούσαν πως ένα δεκαπεντάχρονο κορίτσι υπέμεινε τέτοια βασανιστήρια και αντί για κραυγές και κατάρες να προσεύχεται και να συγχωρεί τους βασανιστές της. Περισσότερο απ’ όλα θαύμαζαν το γεγονός ότι τη νύχτα θεραπεύονταν εντελώς από τις πληγές της. Γι’ αυτό πολλοί αποφάσιζαν να ασπασθούν την πίστη της Μαρίνας. Χιλιάδες άνθρωποι μεταστράφηκαν από την ομολογία και τον ηρωισμό της χριστιανής κόρης.
        Διέταξε και πάλι ο έπαρχος να την οδηγήσουν μπροστά του, μήπως και την μετέπειθε για ύστατη φορά. Αλλά και πάλι εκείνη φώναζε με όλη της δύναμη την πίστη της στον αληθινό Θεό. Την ίδια στιγμή έγινε σεισμός και ακούστηκε υπερκόσμια φωνή ότι περιμένει τη Μάρτυρα να της χαρίσει τον αιώνιο και αμάραντο στέφανο της δόξης. Το γεγονός αυτό έκαμε να μεταστραφούν δεκαπέντε χιλιάδες άνθρωποι στον Χριστιανισμό. 
       Βλέποντας ο έπαρχος ότι μάλλον ζημία προξενούσε στους ειδωλολάτρες, διέταξε να αποκεφαλίσουν την δεκαπεντάχρονη Χριστιανή και να σφάξουν αλύπητα όσους είχαν μεταστραφεί στη νέα πίστη. Μαζί με τη Μαρίνα έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από δεκαπέντε χιλιάδες Χριστιανοί της επαρχίας Πισιδίας, των οποίων τη μνήμη εορτάζουμε την 16η Ιουλίου, ενώ τη μνήμη της αγίας Μαρίνας στις 17 Ιουλίου.

Ορθόδοξο φεστιβάλ στο Μινσκ! Όταν οι δεσμοί πίστης διατηρούνται ζωντανοί μέσα σε αντίξοες συνθήκες!



site analysis





Ορθόδοξο φεστιβάλ στο Μινσκ! Όταν οι δεσμοί πίστης διατηρούνται ζωντανοί μέσα σε αντίξοες συνθήκες!
___
Μια Ελληνίδα εξομολογείται όσα βίωσε κατά την ετήσια συνάντηση η οποία διεξήχθη για 5η συνεχή χρονιά στην πρωτεύουσα της Λευκορωσίας
Ο μεγάλος θεολόγος του καιρού μας Παναγιώτης Νέλλας είχε τοποθετηθεί θετικά ενώπιον του πολιτισμού. Έλεγε μάλιστα ότι τα ανθρώπινα επιτεύγματα, οι κατακτήσεις της τεχνικής και οι αναζητήσεις της φιλοσοφίας δεν είναι πράγματα κακά ή απλώς ανεκτά, είναι με τρόπο θετικό καλά και πολύτιμα αν ενταχθούν μέσω της θεολογίας στην αλήθεια της Εκκλησίας, απαλλαγμένα από την “άνομη αυτονομία”. Μπορεί στη Λευκορωσία να μην γνωρίζουν τα λεγόμενα του Παναγιώτη Νέλλα, ωστόσο, το ετήσιο Ορθόδοξο φεστιβάλ στο Μινσκ και φέτος βαδίζει στα χνάρια της σκέψης του.
Για 5η συνεχόμενη χρονιά διεξήχθη από τις 7 έως τις 9 Ιουνίου του 2019 το ετήσιο τριήμερο Φεστιβάλ Ορθοδόξων στο κέντρο τού Μινσκ, πρωτεύουσα της Λευκορωσίας, στους χώρους του μουσείου Μαξίμ Μπογκντάνοβιτς.
Φέτος το θέμα ήταν “Γυναίκες στον 20ό αιώνα που επέλεξαν έναν μοναδικό δρόμο”. Το φεστιβάλ οργάνωσε ο Ορθόδοξος Ντμίτρι Στρότσεφ, αρχιτέκτονας και ποιητής.
Μετά από πρόσκληση της Όλγας Αλέινικ, στην εικαστικό και συγγραφέα Μελίτα Αντωνιάδου από την Ελλάδα, η κ. Αντωνιάδου, δέχτηκε να ταξιδέψει ώστε να συμμετάσχει στο φεστιβάλ με την παρουσίαση της ζωής της αγίας Μαρίας Σκομπτσόβα. H Όλγα Αλέινικ είναι πρώην γραμματέας και νυν μέλος της εξαμελούς επιτροπής του παγκόσμιου Συνδέσμου Ορθόδοξων Νεολαιών, που θεμελιώθηκε το 1949 στην Ελβετία από τον π. Αλέξανδρο Σμέμαν, τον Ζωρζ Κοντρ και τον Νικόλαο Νησιώτη.



Βιβλική θεματολογία
Στο φεστιβάλ Ορθοδόξων φιλοξενήθηκαν έργα της γνωστής ζωγράφου Ζωής Λιτβίτοβα, με βιβλική θεματολογία, όπως την επιστροφή του ασώτου ή άγγέλους, θέματα δηλαδή που δεν συνηθίζουν να επιλέγονται για να εκπροσωπήσουν τη χώρα σε φεστιβάλ και αυτό αποτέλεσε μια ευχάριστη καινοτομία. 
Ανάμεσα στους συνέδρους, η Βαλέρια Τσαρναμόρσταβα μίλησε για τη Λαρίσσα Γένιους, ποιήτρια, πατριώτισσα και γνήσια Χριστιανή, που φυλακίστηκε από το 1949 για 25 χρόνια στο γκουλάγκ του Στάλινγκραντ, όπου κρατούντο πολλοί από τους Λευκορώσους πολιτικούς κρατούμενους του σοβιετικού καθεστώτος. Στο Γκουλάγκ ακόμη και οι γηραιότεροι την αποκαλούσαν «μητέρα» και τα ποιήματά της ήταν «μέλι» γι’ αυτούς, τους εμψύχωναν. Πάντοτε παρακολουθείτο από την ΚGB κι όταν της προσφέρθηκε ρωσική υπηκοότητα για να λήξουν τα βάσανά της, το αρνήθηκε. Βοηθώντας τους αδύναμους, ενέπνευσε πολλούς κι έγινε πνευματικό παράδειγμα οδηγώντας πολλούς στη μετάνοια. 
Ενδιαφέρουσα υπήρξε και η ομιλία της ιστορικού Ναταλίας Λικβίνσεβα (Μόσχα) με τίτλο “Σκέψη, πίστη και κλήση ζωής: Σιμόνη Βέιλ, Ήντιθ Στάιν και αγία Μαρία Σκομπτσόβα”. Η ιστορικός τόνισε τη συμβολή αυτών των τριών αξιοθαύμαστων γυναικών στον παγκόσμιο πολιτισμό, στην ιστορία του εικοστού αιώνα και ιδιαίτερα στην ιστορία της σκέψης. Οι τρεις τους επαναπροσδιόρισαν τη γυναικεία δυνατότητα για φιλοσοφική σκέψη και δημιουργική αυτοπραγμάτωση, για την προσωπική σχέση με τον Θεό και τη δημιουργικότητα, για την αντοχή στις δοκιμασίες και στη συνειδητή τους συνάντηση με τον θάνατο σαν πέρασμα στην όντως ζωή. Η αγία Μαρία Σκομπτσόβα ανακηρύχθηκε αγία από το Οικουμενικό Πατριαρχείο το 2004 και ακολούθησε το Βατικανό, συμπεριλαμβάνοντάς την και στους δικούς του Αγίους.

«Σιωπηλό θέατρο»
Ενδιαφέρον παρουσίασε η παράσταση του «Σιωπηλού θεάτρου» του Μινσκ, που οργάνωσε η σπουδαία ζωγράφος Ξίσα Αγγέλοβα, που με λιτά μέσα και χωρίς λόγια, έδειξε την ισχύ της ενότητας και την καταστροφή που φέρνει ο φόβος και η διχόνοια.
Η κ. Αντωνιάδου μίλησε στην “Ορθόδοξη Αλήθεια” γι’ αυτήν τη μοναδική εμπειρία που έζησε στο Ορθόδοξο φεστιβάλ και στην πολύπαθη όπως την χαρακτήρισε Λευκορωσία. Μας μετέφερε τον θαυμασμό της για τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι τοπικές Ορθόδοξες πρωτοβουλίες να διατηρούνται ζωντανοί οι δεσμοί πίστης και κοινής πορείας, μέσα σε αντίξοες συνθήκες, που εμείς στην Ορθόδοξη Ελλάδα δεν μπορούμε εύκολα να συλλάβουμε. Η ίδια μάς εξομολογείται σε συναισθηματική φόρτιση απ’ όσα είδε και βίωσε:
«Έζησα κάποιες έντονες μέρες σε πολύ οικείο και ταυτόχρονα πολύ διαφορετικό περιβάλλον, προσπάθησα να καταλάβω όσα μπορώ για έναν λαό πολύπαθο, που για πολλά χρόνια γνώρισε πολέμους, αφανισμούς, απολυταρχικά καθεστώτα, μέσα στον φόβο και το κυνηγητό, χωρίς να γνωρίζει κάθε μέρα που ξημερώνει, τι του επιτρέπεται και τι του απαγορεύεται. Για να ταξιδέψεις κατευθείαν στο Μινσκ, χρειάζεται βίζα, αλλά δεν υπάρχει Λευκορωσικό προξενείο, και οι διαδικασίες γίνονται δι’ αλληλογραφίας.
Το Μινσκ, μια πόλη κατά 80% κατεστραμμένη από τους βομβαρδισμούς των Γερμανών κατά τον Β΄ Παγκόσμιο, έτυχε κι άλλο ένα 10% καταστροφής μετά τον πόλεμο από τους Σοβιετικούς, οι οποίοι έκτισαν μεγάλες λεωφόρους στο κέντρο της πόλης και τεράστια άχαρα κτίσματα που μάλλον απομονώνουν παρά φέρνουν τους ανθρώπους κοντύτερα, αναγκάζοντας τους κατοίκους των οποίων τα σπιτάκια γκρέμισαν σωρηδόν, να δεχτούν προκάτ κατοικίες σε θεόρατα συγκροτήματα 40 και 50 ορόφων που στέκουν σαν τοτέμ μόνα τους στις παρυφές της πόλης. Μου έκανε εντύπωση πως γύρω τους δεν έχει δημιουργηθεί κοινότητα, εστιατόρια, καφέ, μόνο μικρά σουπερμάρκετ για τις καθημερινές ανάγκες. Όλα εκτείνονται θεόρατα είτε προς τα πάνω είτε οριζόντια.


Μνήμες πολέμου
Όταν ρώτησα, πού είναι το κέντρο; Πού μαζεύονται οι νέοι; Αν υπάρχουν καφέ, θέατρα κλπ μου απάντησαν: Το Μινσκ ονομάζεται “η πρωτεύουσα χωρίς κέντρο”. Την τελευταία πενταετία γίνεται μια προσπάθεια να διασωθούν ελάχιστα χαμηλά κτίρια στο κεντρικό Μινσκ, που μετατρέπονται σε καφενεία και καταστήματα. Το περπατάς αυτό το κέντρο αρκετά σύντομα.
Ωστόσο ο ταξιδιώτης θα ανακαλύψει μέρη που διατηρούν τις μνήμες που πρέπει να προβάλλονται. Σαν νησάκι ελαφρά υπερυψωμένο μέσα στη λίμνη, είναι ο τόπος όπου έστησαν το μνημείο για τους νεκρούς του πολέμου του Αφγανιστάν τη δεκαετία του ’80. Θυμίζει καμπαναριό εκκλησίας και γύρω μπρούτζινα μεγάλα αγάλματα, μάνες που θρηνούν τα αδικοχαμένα τους παιδιά. Παραπέρα ένα παιδί - άγγελος, κλαίει ασταμάτητα, καθώς έχουν φτιάξει από τα ματάκια του να ρέει σιντριβάνι δακρύων, που του βρέχει απαλά τα μάγουλα και δημιουργεί στα πόδια του μια λιμνούλα.
Εκατόμβες και αναρίθμητοι σταυροί
Μια φίλη με οδήγησε να προσκυνήσω τη μεγαλύτερη από τις πολλές εκατόμβες της πόλης, το Κουραπάτι. Είναι ένα δάσος περίπου 50 στρεμμάτων, με αναρίθμητα ψιλόλιγνα δένδρα και αναρίθμητους ξύλινους σταυρούς. Ανάμεσά τους πέτρες μικρότερες, μεγαλύτερες, πάνω τους ζωγραφισμένοι άγιοι, η Παναγία, ο Χριστός. Σε ένα ξέφωτο μεγάλοι σταυροί, ο καθένας για ένα επάγγελμα: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ, ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ, ΖΩΓΡΑΦΟΙ, ΕΡΓΑΤΕΣ, ΟΙΚΟΔΟΜΟΙ, ΚΛΗΡΙΚΟΙ, ΛΟΓΟΤΕΧΝΕΣ, ΕΜΠΟΡΟΙ… Κι άλλοι συλλογικοί σταυροί με εθνότητες: Πολωνοί, Λευκορώσοι, Ρώσοι, Εβραίοι, Λιθουανοί… 50.000 νεκροί, αντιφρονούντες, από το 1931 μέχρι το 1941, στοιβάζονταν σε καμιόνια και εδώ τους έριχναν σε λάκκους. Μετά το ’41, τους έστελναν κατευθείαν από τα γκουλάγκ στην πρώτη γραμμή του πολέμου, να σφαγιασθούν σαν κρέας, όπως χαρακτηριστικά μου είπαν: “Οι Λευκορώσοι αντιστάθηκαν τόσο γενναία, που μετά τον πόλεμο το Μινσκ ονομάστηκε “η πόλη των ηρώων”».





Λίγοι και εκλεκτοί
Χώρα με αντιθέσεις η Λευκορωσία επιφυλάσσει εκπλήξεις, που δείχνουν ότι οι ιστορίες επαναλαμβάνονται, όπως τα πάθη των ανθρώπων. Η κ. Μελίτα Αντωνιάδου διαπιστώνει και μας αναφέρει:
«Οι κεντρικές αρτηρίες της πόλης ονομάζονται οδός Μαρξ, οδός Λένιν, οδός Ένγκελς, και το άγαλμα του Λένιν ουδέποτε αφαιρέθηκε από τις αυλές των δημαρχείων ή των πλατειών. Τελευταία μάλιστα σταδιακά αποκαθιστούν και τη μνήμη του Στάλιν. Ένας δρόμος στην είσοδο της πόλης επί εποχής του ήταν γεμάτος από κανόνια και τανκ, πίσω από έναν κτισμένο τοίχο, για την προστασία της πόλης, όπως έλεγαν. Αυτό είχε καταργηθεί και επανήλθε τελευταία, επαναβαφτιζόμενος με το όνομα που του είχε αφαιρεθεί: “Η γραμμή του Στάλιν”».
Η κ. Αντωνιάδου ανακαλύπτει μετά από επαφές με τους ντόπιους στην ολιγοήμερη επίσκεψή της στη χώρα, πως δεν υπάρχουν ιδιωτικές γκαλερί ή ιδιωτικά θέατρα. Οι εκθέσεις, έργων, αφού περάσουν από λογοκρισία, εκτίθενται στο Μουσείο του Στρατού, ή στο Μουσείο του Υπουργείου Εσωτερικών. Ανάλογα και οι θεατρικές παραστάσεις. Βέβαια, ο λαός καταφέρνει να πραγματοποιεί κάποιες ιδιωτικές εκδηλώσεις, αποφεύγοντας τη γραφειοκρατία και την πιθανότητα απαγόρευσης. Μια τέτοια εκδήλωση ήταν και το Ορθόδοξο φεστιβάλ. Θα προσθέσει με θαυμασμό για τους πιστούς της Ορθόδοξης Εκκλησίας: «Λίγοι και εκλεκτοί οργάνωσαν το Φεστιβάλ, μια χούφτα άνθρωποι. Οι συμμετέχοντες ήταν άλλη μια χούφτα. Όμως είχαν τη χαρά να συνευρίσκονται. Είναι ήδη γι’ αυτούς τόσο μεγάλο βήμα να μπορούν να παρουσιάσουν ανατρεπτικές προσωπικότητες, σε μια χώρα-πειραματόζωο του Στάλιν, καθώς θέλησε να δημιουργήσει στο παρελθόν ένα κράτος χωρίς μνήμη Θεού, καταστρέφοντας και τις πνευματικές και τις πολιτιστικές τους ρίζες, γκρεμίζοντας ναούς, απαγορεύοντας τη διδαχή της γλώσσας τους στα σχολεία, καίγοντας τα βιβλία τους, τα μνημεία τους, δολοφονώντας κάθε μορφωμένο και πιστό άνθρωπο».
«Αυτοί οι Χριστιανοί μετρούν περισσότερο από εμάς που δεν εκτιμούμε τι έχουμε»
Για την εκκλησιαστική ζωή των Ορθοδόξων της Λευκορωσίας στη διαφορετική από τη γνωστή σ’ εμάς καθημερινότητα, η εικαστικός κ. Αντωνιάδου θα μας διαφωτίσει:
«Η πνευματική ζωή νοείται κυρίως στο επίπεδο της κοινωνικής δράσης (που την έχουν δραματικά ανάγκη), προς τα κει προσανατολίζονται τα λιγοστά τους μοναστήρια. Οι ενορίες σε μια πόλη ενάμιση εκατομμυρίου είναι καμιά τριανταριά κι όχι πολυπληθείς. Όμως αυτοί οι Χριστιανοί, μετρούν πολύ περισσότερο ενώπιον του Θεού, από πολλούς από μας, που δεν εκτιμούμε τι έχουμε... Γνώρισα έναν αξιόλογο ιερέα, τον π. Αλέξανδρο Παλτσέβκιι, εφημέριο του ναού Αγίου Σπυρίδωνος, που στεγάζεται προς το παρόν σε ένα ενοικιαζόμενο ισόγειο χώρο πολυκατοικίας, σε αναμονή για το κτίσιμο μιας ευμεγέθους εκκλησίας που επιτέλους εγκρίθηκε από τις αρχές, μετά από πολύχρονες προσπάθειες. Το οικόπεδο έχει αγοραστεί, τα σχέδια έχουν γίνει, μένει η πραγματοποίηση του έργου. Ο π. Αλέξανδρος έχει σπουδάσει θεολογία στο παν/μιο του Μινσκ και έκανε μάστερ στο Σανμπεζί στη Γενεύη. Συχνά επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη και το Άγιον Όρος, μαθαίνει ελληνικά και εκτιμάει πολύ τη συμβολή τής εν Ελλάδι Εκκλησίας στην πνευματική του πορεία. Με κάλεσε για μια ομιλία στην ενορία του με θέμα “δημιουργικότητα και πίστη” με αφορμή την αγία Μαρία Σκομπτσόβα, καλλιτέχνη και συγγραφέα, τον γέροντα Σωφρόνιο, καλλιτέχνη και συγγραφέα επίσης».
«Είναι ζωγράφος, 43 ετών. Τη λένε Ξίσα Αγγέλοβα και είναι φίλη μου!»
Εντωμεταξύ, η Ξίσα Αγγέλοβα, Λευκορωσίδα ζωγράφος που συμμετείχε στο Ορθόδοξο φεστιβάλ, προσκάλεσε τη Μελίτα Αντωνιάδου στο προγονικό απέριττό της σπίτι της στη μέση ενός δάσους. Η γενναιοδωρία της προς την Ελληνίδα συνάδελφό της, άφησε στην καρδιά της κ. Αντωνιάδου ένα βαθύ αποτύπωμα, αναμνηστικό από ένα αληθινό παιδί του Θεού. Μας καταθέτει εντυπωσιασμένη την εμπειρία της:
«Η Λευκορωσία είναι γνωστή για την ομορφιά των δασών της, για τις πολλές λίμνες και τα ποτάμια. Δεν είναι μόνο η πλούσια χλωρίδα και πανίδα της, είναι και ο πλούτος της καρδιάς, που εκφράζεται μέσα από τους ιδιαίτερους καλλιτέχνες που έχει βγάλει αυτή η χώρα. Ήμουν τυχερή να γνωρίσω μια θαυμάσια ζωγράφο, την Ξίσα. Βρήκαμε το δρόμο, για το σπίτι της μπαίνοντας σε ένα πυκνό δάσος γεμάτο ψηλόλιγνα σκούρα δένδρα και σημύδες. Το σπίτι, ζωγραφισμένο απέξω, κι από μέσα παντού. Στους εξωτερικούς τοίχους κρέμονταν Παναγίες, ανάγλυφες παραστάσεις, μωσαϊκά από ψηφίδες αλλά κι από σπασμένα τσαγιερά. Στην είσοδο μια παραλλαγή της φιλοξενίας του Αβραάμ του Ρουμπλιώφ. Στο δοκάρι του τοίχου μια παράσταση από το τσουνάμι στην Ασία, χίλιοι άνθρωποι να πνίγονται αλλά με τέτοιο τρόπο, όπως στις αγιογραφίες - σαν να ανασταίνονταν την ίδια στιγμή. Αφού γνωριστήκαμε, ζωγραφίσαμε μαζί, της είπα: ‘Δεν έχεις επίγνωση πόσο όμορφα είναι τα έργα σου! Κάποια στιγμή ένας ατζέντης θα σε ανακαλύψει και θα σε κάνει γνωστή σε όλο τον κόσμο σαν τον συμπατριώτη σου τον Σαγκάλ!!!’
Αμέσως βούρκωσε, έκρυψε το πρόσωπό της στα χέρια της και είπε: - Αν γινόταν αυτό, θα χανόταν η ομορφιά από τη ζωή μου, θα γινόμουν κάτι άλλο… Όχι, δεν θέλω να μου συμβεί αυτό, θέλω να είμαι ελεύθερη!
Φτωχή κι ελεύθερη! Σκέφτηκα, και θυμήθηκα τα λόγια του Χριστού στον πλούσιο νέο: “Ει θέλεις τέλειος είναι…”
Ορθόδοξη συνείδηση
Μετά από λίγο, παρηγορημένη που βρήκε κάποιον που αγάπησε τη δουλειά της, με ξάφνιασε λέγοντας:
- Αφού σου αρέσουν οι ζωγραφιές μου, σε παρακαλώ πάρε όποια θέλεις δώρο από μένα!
Και γυρνώντας στη φίλη μου, της λέει: - Κι εσύ βέβαια! Γυρίστε όλο το σπίτι, διαλέξτε ό,τι σας αρέσει!!!
Διάλεξα μια πανέμορφη γέννηση, της ζήτησα να βγάλει την κορνίζα γιατί δεν θα χωρούσε στη μικρή μου βαλίτσα κι επιχείρησα να της προσφέρω κάποιο αντίτιμο: Σε παρακαλώ, αυτό θέλω να το πληρώσω!
Η απάντηση με αφόπλισε:
- Αυτό που στοιχίζει είναι η κορνίζα, μου είπε γελαστά.
Θεωρώ ότι είναι μια από τις περιπτώσεις καλλιτεχνών που “ανακαλύπτονται” μετά θάνατον. Πιστεύω ότι θα κτίσουν ειδική πτέρυγα στο μουσείο για να στεγάσουν το πλούσιο έργο που έχει κάνει, κι ας είναι 43 ετών. Τη λένε Ξίσα Αγγέλοβα και είναι φίλη μου».
Η αγάπη και η εκτίμηση ανάμεσα στις δυο γυναίκες, είναι το αποτέλεσμα της αμοιβαιότητας των αισθημάτων που γεννιέται ανάμεσα σε δυο Ορθόδοξους λαούς, διαφορετικούς, αλλά τόσο κοντινούς στην Ορθόδοξη συνείδησή τους. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να ξεκινήσει η ενότητα της πίστεως.
__________
Σοφία Χατζή
δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΛΗΘΕΙΑ, 10.07.2019

Δευτέρα 15 Ιουλίου 2019

Η αγία μάρτυς Ιουλία της Κορσικής



site analysis

https://alopsis.gr/wp-content/uploads/2019/07/Julia.jpg
Η αγία Ιουλία καταγόταν από την Καρχηδόνα, συνελήφθη σε μια περσική εισβολή (1) και πουλήθηκε σκλάβα σε έναν σύριο έμπορο, τον Ευσέβιο που ήταν ειδωλολάτρης. Προσπάθησε επανειλημμένα να την κάνει να αρνηθεί τον Χριστό, αλλά η δούλη του Κυρίου, άψογη στις οικιακές υπηρεσίες της, παρέμενε ακλόνητη σε θέματα πίστεως.
Μία μέρα ο Ευσέβιος ναύλωσε καράβι και απέπλευσε με την Ιουλία για την Γαλατία. Φθάνοντας στον κάβο Κορσική, έπιασαν σκάλα και ο Ευσέβιος πήγε σε μια παγανιστική εορτή, ενώ η Ιουλία έμεινε στο καράβι κλαίγοντας για αυτές τις άλογες ακολασίες. Μαθαίνοντας για την παρουσία της χριστιανής σκλάβας ο διοικητής του τόπου, Φήλιξ, πρότεινε στον Ευσέβιο να του την παραχωρήσει με αντάλλαγμα τέσσερις από τους καλύτερους σκλάβους του. Ο τελευταίος αρνήθηκε και ο Φήλιξ τον μέθυσε και την ώρα που κοιμόταν έστειλε να του βρουν την Ιουλία στο καράβι και της πρότεινε να της δώσει την ελευθερία της αν θυσίαζε στους θεούς. Εκείνη όμως αποκρίθηκε: «Είμαι ελεύθερη όσο υπηρετώ τον Ιησού Χριστό, και ποτέ δεν θα εξαγόραζα την ελευθερία με τίμημα μια δειλή αποστασία!»
Ο διοικητής τότε την παρέδωσε στα βασανιστήρια και κατόπιν διέταξε να κρεμάσουν στον σταυρό το κατασχισμένο από τις μαστιγιές σώμα της με τα στήθη της ξεριζωμένα. Η Ιουλία έδειξε τότε μεγάλη χαρά να μετέχει ακόμη βαθύτερα στο πάθος του Χριστού και, όταν εξέπνευσε, η ψυχή της πέταξε με την μορφή λευκής περιστεράς. Άγγελοι φανερώθηκαν τότε σε μοναχούς που ζούσαν στην νήσο Μαργαρίτα (Γοργόνα) λέγοντάς τους να πάρουν το σκήνωμα της αγίας και να το θάψουν με τιμή. Έφεραν το τίμιο λείψανο στην μονή τους, από όπου μεταφέρθηκε στην Μπρέσια με διαταγή του Λομβαρδού βασιλιά Δεζιδέριου το 763. Τιμάται ως πολιούχος της Κορσικής και του Λιβόρνου.

(1) Το 616 ή κατά την βανδαλική εισβολή του 439.

(“Νέος Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας”, υπό Ιερομονάχου Μακαρίου Σιμωνοπετρίτου. Εκδόσεις ΙΝΔΙΚΤΟΣ)

Σάββατο 13 Ιουλίου 2019

Οσία Σάρρα (μνήμη 13 Ιουλίου)



site analysis

Αποτέλεσμα εικόνας για Οσία Σάρρα (μνήμη 13 Ιουλίου)
.
Kόλπους υποσχών την νέαν Σάρραν δέχου,
Ω της παλαιάς Aβραάμ Σάρρας άνερ.
Βιογραφία
Για την Οσία Σάρρα γράφει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης: «Περί της Aγίας ταύτης Σάρρας γράφεται εις τον Παράδεισον των Πατέρων, ότι είπε ταύτα τα λόγια. «Eάν εύξωμαι τω Θεώ, ίνα πάντες οι άνθρωποι πληροφορώνται εις εμέ, ευρεθήσομαι εις την θύραν εκάστου μετανοούσα. Aλλά μάλλον εύξομαι, την καρδίαν μου αγνήν είναι μετά πάντων». Προς την Oσίαν ταύτην επήγαν μίαν φοράν δύω μεγάλοι Γέροντες και αναχωρηταί από τα μέρη του Πηλουσίου όρους, πηγαίνοντες δε, έλεγον αναμεταξύ των, ας ταπεινώσωμεν την γραίαν ταύτην. Eίτα λέγουσιν αυτή. Bλέπε, μήπως υπερηφανευθή ο λογισμός σου, και ειπής, ότι ιδού οι αναχωρηταί έρχονται εις εμένα, οπού είμαι γυναίκα. H δε Oσία απεκρίθη εις αυτούς. Kατά μεν την φύσιν, είμαι γυναίκα, όχι δε κατά τον λογισμόν. Άλλην φοράν επήγαν εις αυτήν Σκητιώται, και ετραπέζωσεν εις αυτούς μερικά φαγητά οπού της έφερον. Eκείνοι δε αφήσαντες τα καλά φαγητά, έφαγον τα αχαμνά. Tότε λέγει αυτοίς η Oσία, αληθώς Σκητιώταί εστε. Tόσον δε αγωνίστρια ήτον η μακαρία αύτη, ώστε οπού εξήντα χρόνους εκάθησεν επάνω εις ένα ποταμόν, και κάτω δεν έσκυψε να ιδή.»
Η Οσία Σάρρα απεβίωσε ειρηνικά.

Παρασκευή 12 Ιουλίου 2019

Αγία Γολινδούχ (+13 Ιουλίου)



site analysis

 Ο Θεός φανερώνεται σε όλους


Σήμερα 13 Ιουλίου η Εκκλησία μας τιμά τη μνήμη μιας Περσίδας αγίας, φανερώνοντας ότι η αγάπη του Θεού δε γνωρίζει σύνορα ή προσωπικές πεποιθήσεις και ότι το Άγιο Πνεύμα πνέει όπου θέλει.
Η αγία Γολινδούχ γεννήθηκε στην Περσία από πυρολατρική (ειδωλολατρική) οικογένεια, στα τέλη του 6ου αιώνα. Ο σύζυγός της ήταν επίσης ειδωλολάτρης κληρικός και μέλος της αυλής του Βασιλιά Χοσρόη και είχε μαζί του 2 παιδιά. Η Γολινδούχ ήταν και αυτή ευσεβής ειδωλολάτρισσα.
Αγία Γολινδούχ-3 (453x640)Ένα βράδυ είδε στον ύπνο της ένα παράξενο όνειρο. Ένας νέος με λαμπρή στολή τής έδειξε τον τόπο, όπου βασανίζονται οι ψυχές των ασεβών, και κατόπιν τον τόπο που γαληνεύουν οι ψυχές των πιστών του Ιησού. Μόλις ξύπνησε, ζήτησε να μάθει περισσότερα για το Χριστό και μετά από λίγο καιρό βαπτίσθηκε χριστιανή, παίρνοντας το όνομα Μαρία.
Μόλις ο σύζυγός της ανακάλυψε ότι τιμά μυστικά τη χριστιανική πίστη, την κατήγγειλε στον ίδιο το βασιλιά. Μετά από δεινά βασανιστήρια, την έριξαν στο «φρούριο της λήθης», μια φρικτή φυλακή, στην οποία όσοι έμπαιναν, τους ξεχνούσε ο έξω κόσμος. Η Αγία έμεινε εκεί για 18 ολόκληρα χρόνια, χωρίς να βαρυγκομήσει. Όταν διαπίστωσαν πως παρέμεινε ακμαία στο φρόνημα, την έβγαλαν και την υπέβαλαν σε νέα βάσανα (μαρτύρια, ρίψη σε λάκκο με φίδι, εγκλεισμό σε πορνείο). Ο Θεός όμως την βοήθησε και βγήκε σώα από όλες αυτές τις δοκιμασίες.
Τότε καταδικάστηκε σε θάνατο δι’ αποκεφαλισμού. Ένας άγγελος την έσωσε και από αυτό το μαρτύριο, προς μεγάλη της λύπη όμως, γιατί ήθελε να δώσει το αίμα της για το Χριστό. Ο άγγελος τότε της έκοψε λίγο το λαιμό και ανέβλυσε αίμα που πότισε τα ρούχα της. Αργότερα, αυτά τα ρούχα προξένησαν πλήθος ιάσεων.
Η Αγία έφυγε από την Περσία και ήρθε να ζήσει στη Ρωμαϊκή (Βυζαντινή) επικράτεια, στα Ιεροσόλυμα (κατ’ άλλους, στην Ιεράπολη της Φρυγίας). Εκεί προσέλκυσε πολλούς στη χριστιανική πίστη (σύμφωνα δε με μία παράδοση, ακόμη και όλους τους οικείους της), κυρίως γιατί εντυπωσίαζε με τα στίγματα του Ιησού που έφερε στο σώμα της. Μαρτυρείται ακόμη ότι μόλις ήρθε στους χριστιανικούς τόπους να ζήσει, την προσέγγισαν Μονοφυσίτες, αλλά τους απέφυγε χάρη σε θεία πληροφόρηση.
Προς το τέλος της ζωής της έκανε υπακοή στο θέλημα του Πατριάρχη Ιεροσολύμων, να μεταβεί στη Βασιλεύουσα για να προσευχηθεί υπέρ του αυτοκράτορα (Μαυρικίου). Καθ’ οδόν όμως παρέδωσε το πνεύμα της στον Κύριο, την ώρα που προσευχόταν, στο Ναό του Αγ. Σεργίου.

Πέμπτη 11 Ιουλίου 2019

Αγία Βερονίκη η αιμορροούσα που θεραπεύθηκε με ένα άγγιγμα του Ιησού



site analysis





Για τη θεραπεία της αιμορροούσης γυναικός, που κατά την παράδοση ονομαζόταν Βερονίκη, μπορεί να διαβάσει ο αναγνώστης στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο κεφάλαιο Θ’ στ. 20-22, στο κατά Μάρκον κεφάλαιο Ε’ στ. 25-34 και στο κατά Λουκάν κεφάλαιο Η’ στ. 43-49. Έτσι ο Ευαγγελιστής Ματθαίος αναφέρει:
«Και ιδού γυνή, αιμορροούσα δώδεκα έτη, προσελθούσα όπισθεν ήψατο του κρασπέδου του ιματίου αυτού. Έλεγε γάρ εαυτή, εάν μόνον άψωμαι του ιματίου αυτού, σωθήσομαι. Ο δέ Ιησούς επιστραφείς και ιδών αυτήν είπε: Θάρσει, θύγατερ, η πίστις σου σέσωκέ σε. Και εσώθη η γυνή απο της ώρας εκείνης.»
Και να λοιπόν μια γυναίκα που έπασχε δώδεκα χρόνια από αιμορραγία, πλησίασε από πίσω του κρυφά, επειδή ντρεπόταν και δεν ήθελε να γίνει φανερή η αρρώστια της, κι άγγιξε την άκρη του εξωτερικού ενδύματός του.
Και το έκανε αυτό διότι έλεγε μέσα της, και μόνο ν’ αγγίξω το ένδυμά του θα γίνω υγιής.
Ο Ιησούς τότε στράφηκε προς τα πίσω, και καθώς την είδε, είπε: Έχε θάρρος, κόρη μου, η πίστη και η πεποίθηση που είχες ότι θα θεραπευόσουν εάν άγγιζες το ένδυμά μου, σε έχει θεραπεύσει. Και η γυναίκα αυτή έγινε τελείως υγιής από την ώρα εκείνη.
Ο Συναξαριστής του Αγίου Νικόδημου του Αγιορείτου αναφέρει, ότι η αγία αυτή καταγόταν από την πόλη Πανεάδα. Όταν τη γιάτρεψε ο Κύριος από την ασθένεια της αιμορραγίας, αυτή για να Τον ευχαριστήσει, φιλοτέχνησε τον ανδριάντα Του και τον έστησε μπροστά στο σπίτι της για να προσκυνείται απ’ όλους. Μάλιστα στη βάση του ανδριάντα, φύτρωσε βότανο που θεράπευε διάφορες ασθένειες. Αργότερα η Βερονίκη έγινε μέλος της πρώτης Εκκλησίας, και αφού έζησε αγία ζωή, ειρηνικά παρέδωσε το πνεύμα της. Εορτάζει στις 12 Ιουλίου εκάστου έτους.

Στη Δύση, ο βίος της Αγίας Βερονίκης συνδέθηκε με πολλές παραδόσεις. Θεωρείται ότι είναι η γυναίκα, που σκούπισε το πρόσωπο του Χριστού, κατά την πορεία του προς τον Γολγοθά, με μαντήλι, στο οποίο αποτυπώθηκαν τα χαρακτηριστικά του. Στη Ρώμη, η εικόνα του Χριστού σε ύφασμα ονομαζόταν «Μανδήλιο της Βερονίκης» και συνδέεται με την εορτή της Αγίας Όψεως. Στη Δύση, η μνήμη της Αγίας Βερονίκης εορτάζεται στις 8 Μαρτίου.

Το έργο της χριστιανής ηγεμονίδος Αγίας Όλγας



site analysis


ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΜΑΡΚΟΥ
Αποτέλεσμα εικόνας για sfanta olga
Κατὰ τὸ Ῥωσικὸ Χρονικό, ὅταν ἡ Ἁγία ἐπέστρεψε στὸ Κίεβο διέταξε τὴν καταστροφὴ τῶν εἰδώλων καὶ προσπάθησε νὰ πείσει τὸν υἱό της Σβιατοσλάβο, νὰ δεχθεῖ τὸν Χριστιανισμό.
«Υἱέ μου —τὸν ἔλεγε πολλάκις— ἐγνώρισα τὴν σοφίαν καὶ εὐφραίνομαι- ἐὰν καὶ σὺ γνωρίσῃς αὐτή, θὰ εὐφρανθῆς».
«Πῶς νὰ δεχθῶ ξένην πίστιν —ἀπαντοῦσε ὁ Σβιατοσλάβος— ἡ Ντρουζίνα μου (ἡ Βαρραγικὴ στρατιωτικὴ ἀδελφότητα), θὰ γελᾷ εἰς βάρος μου».
«Ἐὰν σὺ βαπτισθῇς —ἐπέμενε ἡ μητέρα του— πάντες θὰ πράξουν τὸ αὐτό». (Οἱ σχετικὲς παραπομπὲς εἶναι στην ἔκδοση τοῦ Χρονικοῦ) ἀπὸ τοὺς Ντ. Λιχάτσεφ καὶ Β. Ῥωμανώφ, Λένινγκραντ 1950).
Ὁ Σβιατοσλάβος —ἀφοσιωμένος περισσότερο στὸν ἀγῶνα ἐναντίον τῆς ἐπικυριαρχίας τῶν Χαζάρων—παρέμεινε εἰδωλολάτρης, δὲν δίωξε ὅμως τὸν Χριστιανισμό.

Ἡ Ἁγ. Ὄλγα σφράγισε τὴν ἐποχή της μὲ τὴν προσωπική της ἁγιότητα καὶ ἀπετέλεσε τὴν ἀπαρχὴ μιᾶς χρυσῆς ἁλυσίδας Ἁγίων Ἡγεμόνων καὶ Ἡγεμονίδων. (Ἡ ὁσ. Εὐφροσύνη λ.χ. Πριγκίπισσα τοῦ Πολὸτκ (+1173),(ΕΔΩ) μόνασε ἀπὸ τὴν ἡλικία τῶν 12 ἐτῶν καὶ ἐκχριστιάνισε τὶς φυλὲς τῶν Ῥωσολιθουανικῶν συνόρων· τὸ ἀδιάφθορο Λείψανό της σώθηκε μέχρι τὶς ἡμέρες μας —παρὰ τὴν κομμουνιστικὴ λαίλαπα— καὶ φυλάσσεται στὴν Μονὴ τοῦ Σωτῆρος, στὸ Πολότκ· καὶ ἡ ἐπίσης Πριγκίπισσα ὁσ. Εὐφροσύνη τοῦ Σούζνταλ (+1250)(ΕΔΩ), μόνασε 15 ἐτῶν, ἀναλώθηκε σὲ ἔργα φιλανθρωπίας καὶ εὐποιΐας καὶ προεῖδε τὸ μαρτύριο τοῦ πατέρα της Ἡγεμόνα Μιχαὴλ τοῦ Τσερνίκωφ, ὁ ὁποῖος θανατώθηκε ἀπὸ τοὺς Τατάρους τὸ 1246, μαζὶ μὲ τὸν Βογιάρο Θεόδωρο, ἀρνούμενος νὰ δεχθεῖ τὸν Μωαμεθανισμό).
Ἡ κατήχηση ποὺ πῆρε ἀπὸ τὸν Ἁγ. Πολύευκτο «εἰς τὸ δόγμα τῆς Ἐκκλησίας, τὴν προσευχήν, τὴν νηστείαν, τὴν ἐλεημοσύνην καὶ τὸ καθῆκον τοῦ τηρεῖν τὸ σῶμα ἁγνόν», ἔγινε βίωμα καὶ παράδειγμα στον λαὸ καὶ τὴν οἰκογένειά της. Εἶναι χαρακτηριστικὸ τὸ γεγονός, ὅτι —παρὰ τὴν ἀντίδραση τοῦ υἱοῦ της Σβιατοσλάβου— ἐπέδρασε στην διαμόρφωση τῆς προσωπικότητας τῶν ἐγγονῶν της, ἀπὸ τοὺς ὁποίους ὁ μὲν Γιαροπόλκος «διέκειτο εὐμενῶς πρὸς τὸν Χριστιανισμόν», ὁ δὲ Βλαδίμηρος τὸν κατέστησε ἐπίσημη θρησκεία τῆς Ῥωσίας, μὲ τὸ Βάπτισμα τοῦ 988. 

Ὁ ὅσ. Νέστωρ τῆς Λαύρας τῶν Σπηλαίων τοῦ Κιέβου (+1114), ὁ ἐπονομαζόμενος Χρονικογράφος, ἀποδίδει στους Βογιάρους τὴν παρατήρηση πρὸς τὸν Βλαδίμηρο, ὅτι «ἐὰν ἡ ἑλληνικὴ πίστις δεν ἧτο καλή, δὲν θὰ ἐδέχετο αὐτὴν ἡ μάμμη σου Ὄλγα, ἡ ὁποία ἤτο σοφωτέρα πάντων τῶν ἄλλων ἀνθρώπων». Ἡ παρατήρηση αὐτὴ τῶν Βογιάρων, ἐκφράζει τὴν βαθεία ἀπήχηση τοῦ βαπτίσματος τῆς Ἁγ. Ὄλγας στους Κιεβινούς, ἀπήχηση ποὺ ἐκφράζεται καὶ ἀπὸ τὴν ἰδιαίτερη ἑρμηνεία τοῦ Χριστιανισμοῦ ἀπὸ τοὺς Ῥώσους, ἀπὸ τὴν στάση τους πρὸς τὴν θρησκεία ποὺ εἶναι «λιγότερο φιλοσοφικὴ ἀπὸ τὴν Βυζαντινὴ καὶ ἀκόμη λιγότερο θεσμικὴ ἀπὸ τὴν Δυτική» (Νικ. Ζέρνωφ, αὐτ., σελ. 11).
Равноапостольные князь Владимир и княгиня Ольга
Ὁ πρῶτος ποὺ πέτυχε νὰ δείξει ἔμπρακτα αὐτὴ τὴν χαρακτηριστικὴ ῥωσικὴ ἑρμηνεία τοῦ Χριστιανισμοῦ, ἦταν ὁ ἐγγονός της Μεγάλος Ἡγεμόνας Βλαδίμηρος ΕΔΩ. 
Πρὶν βαπτιστεῖ ἦταν ἕνας πολεμοχαρὴς Ἡγεμόνας, μὲ ἀρκετὲς γυναῖκες καὶ πολλὰ παιδιά, μὲ ἐνδιαφέρον γιὰ τὸ κυνήγι καὶ τὰ συμπόσια.
Μετὰ τὸ βάπτισμα ἡ κοινωνικὴ συμπεριφορά του ἄλλαξε ῥιζικά. Ἔστρεψε τὴν δυνατὴ καὶ γενναιόδωρη φύση του πρὸς ὄφελος τῶν ὀρφανῶν, τῶν πτωχῶν καὶ τῶν ἀσθενῶν. Στὰ συμπόσιά του ἀντὶ νὰ καλεῖ τοὺς ἰσχυροὺς καὶ πλουσίους, καλοῦσε τοὺς πτωχοὺς καὶ τοὺς πεινασμένους. Ἀντιλήφθηκε τὴν «ἐν Χριστῷ» ἱερότητα τῆς ἀνθρωπίνης ζωῆς καὶ προχώρησε στην κατάργηση τῆς θανατικὴς ποινῆς. Ἡ ἀπόφαση αὐτὴ τὸν ἔφερε σὲ ἀντίθεση μὲ τὸν Βυζαντινὸ Κλῆρο, διότι ἡ Αὐτοκρατορία εἶχε κληρονομήσει ἀπὸ τοὺς Ῥωμαίους ἕνα ποινικὸ σύστημα γεμάτο τιμωρίες καὶ παρὰ τὴν χριστιανικὴ ἐπιρροή, διατηροῦσε τὰ βασανιστήρια καὶ τοὺς ἀκρωτηριασμούς. Ὁ Βλαδίμηρος ὅμως (ὅπως καὶ ὁ διάδοχός του Βλαδίμηρος ὁ Μονομάχος, + 1125), θεωροῦσε τοὺς παραβάτες τοῦ νόμου σὰν ἄτυχα θύματα τόσο τῶν δικῶν τους ἁμαρτιῶν, ὅσο καὶ τῶν ἁμαρτιῶν τῶν ἄλλων, ποὺ χρειάζονται ἀκριβῶς γι᾿ αὐτὸ ποιμαντικὴ ὑποστήριξη (θέση ποὺ ὑποστήριξε καὶ ὁ Ντοστογιέφσκυ, τὸν 19ο αἰ.).

νδεικτικὸ ἀκόμη τῆς ἐπιρροῆς τῆς Ἁγ. Ὄλγας στὴν πνευματικὴ καταστάση τοῦ Ῥωσικοῦ λαοῦ, εἶναι τὸ τέλος τῶν δισεγγόνων της Πριγκίπων Βόριδος καὶ Γκλέμπ. Μετὰ τὸν θάνατο τοῦ Βλαδιμήρου (τὸ 1015), ὁ πρεσβύτερος γιός του Σβιατοπὸλκ θέλησε νὰ ἀπαλλαγεῖ ἀπὸ τοὺς δέκα ἄλλους ἀδελφούς του, γιὰ νὰ παραμείνει μοναδικὸς κύριος τῆς χώρας. Ὁ νεαρὸς Βόρις ἦταν ἀρχηγὸς στρατιωτικοῦ τμήματος, ὅμως πίστευε ὅτι σὰν Χριστιανὸς δὲν εἶχε τὸ δικαίωμα νὰ θυσιάσει τοὺς ἄνδρες του, γιὰ νὰ ὑπερασπισθεῖ τὸν ἑαυτό του· ἔτσι ἀφέθηκε νὰ σφαγιασθεῖ (τὴν 24η Ἰουλίου 1015). Ὁ ἀδελφός του Γκλέμπ, ἂν καὶ προειδοποιήθηκε σχετικὰ ἀπὸ τὸν ἀδελφό του Ἰαροσλάβο τὸν Σοφὸ (τότε Ἡγεμόνα τοῦ Νόβγκοροντ), παραδόθηκε γιὰ τὸν ἴδιο λόγο στοὺς διῶκτες του καὶ ἐκτελέστηκε (τὴν 5η Σεπτεμβρίου 1015· τὸ Λείψανό του ἀνακομίσθηκε ἀδιάφθορο, τὸ 1019. Βλ. Ἀντ. Μάρκου, «Ἅγιοι τοῦ Κιέβου (κατὰ ἀλφαβητικὴ σειρά) Ὑπομνήματα» στὸ Περιοδικὸ « Ὀρθόδοξη Μαρτυρία» Λευκωσίας, φ. 48/1996, σελ. 46).

Ἡ ἁγιότητα τῶν δύο Πριγκίπων διακηρύχθηκε τὸ 1020, πέντε χρόνια μετὰ τὴν τελείωσή τους. Κατὰ τὸν Νικ. Ζέρνωφ, «ἡ συμπεριφορά τους συγκίνησε βαθύτατα τὸν Ῥωσικὸ λαό, ἴσως ἐπειδὴ δὲν εἶχε προηγούμενο στὴν Ἱστορία τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ θεληματικὸς θάνατος τῶν δύο ἀδελφῶν ἦταν ἁγνὴ χριστιανικὴ πράξη, ἐκπλήρωση τῆς ἐντολῆς τοῦ Χριστοῦ, «ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς ἑαυτόν». Δὲν ὀνομάσθηκαν Μάρτυρες, διότι δὲν πέθαναν ὑπερασπιζόμενοι τὴν Πίστη, καλοῦνται ὅμως «παθοφόροι», ποὺ τονίζει τὴν καινοτομία στὴν ἑρμηνεία τοῦ πῶς πρέπει νὰ εἶναι ἡ χριστιανικὴ συμπεριφορά» (αὐτ., σελ. 13).
Κατά τὸν Συναξαριστή, ἡ Ἁγ. Ὄλγα «οὐχὶ μόνον μὲ τὴν διδασκαλίαν, ἀλλὰ πολὺ περισσότερον μὲ τὰ καλὰ ἔργα ὡς παράδειγμα καὶ μὲ τὰς θερμὰς ὁλονυκτίους δεήσεις καὶ τὰ διάπυρα δάκρυα παρεκάλει τὸν Θεόν, ὅπως φωτίση καὶ καθοδήγηση καὶ τὸν ἐθνικὸν υἱον αὐτῆς καὶ τὸν Ῥωσικὸν λαὸν εἰς ἐπίγνωσιν τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ» («Ὁ Μέγας Συναξαριστὴς τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας», τ. Ζ´, ἔκδ. 1981, σελ. 252).
Αποτέλεσμα εικόνας για sfanta olga
Θεωρεῖται ἀκόμη ἡ Ἁγία κτίτωρ τῶν πρώτων μεγάλων Ναῶν τῆς Ῥωσίας, τῆς Ἁγίας Σοφίας στὸ Κίεβο καὶ τῆς Ἁγίας Τριάδος στὸ Πσκὼφ (Ἐ. Μπογκολιούμπσκυ, «Ἱστορία τῆς Ῥωσικῆς Ἐκκλησίας», τ. 1ος, Μόσχα 1901, σελ. 79 κ.ἑξ.). Κατὰ τὴν κοίμησή της, σὰν τὴν μητέρα τοῦ Ἱεροῦ Χρυσοστόμου Ἁγ. Ἀνθοῦσα, ζήτησε ἀπὸ τὰ τέκνα της νὰ «ἀναμείνουν τὸν θάνατό της καὶ νὰ μὴν τὴν ἐγκαταλείψουν μόνη».

«Ἡ Ὄλγα —γράφει τὸ Ῥωσικὸ Χρονικὸ— ὑπῆρξε πρόδρομος τῆς Χριστιανικῆς γῆς (τῆς Ῥωσίας), ὡς ἡ ἠὼς προηγεῖται τοῦ ἡλίου καὶ ἡ αὐγὴ προηγεῖται τῆς ἡμέρας- διότι αὕτη ἔλαμψεν ὡς ἡ σελήνη ἐν νυκτὶ καὶ ἠκτινοβόλει μεταξὺ τῶν ἀπίστων ὡς ὁ μαργαρίτης ἐν βορβόρῳ, καθ᾿ ὅσον ὁ λαὸς ἧτο μεμιασμένος καὶ μὴ εἰσέτι διὰ τοῦ Ἁγίου Βαπτίσματος κεκαθαρμένος ἀπὸ τῆς ἁμαρτίας...
Οὕτως ἡμεῖς ἀναφωνοῦμεν πρὸς αὐτήν, «χαῖρε, ὅτι ἐγνώρισας τοῖς Ῥῶσοις τὸν Θεόν», διότι ὑπήρξαμεν αἱ ἀπαρχαὶ τῆς διαθήκης αὐτῆς μετ᾿ Αὐτοῦ. Αὐτὴ ἧτο ἡ ἐκ τῶν Ῥώσων πρώτη εἰσελθοῦσα εἰς τὴν Βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καὶ τὰ τέκνα τῶν Ῥώσων αὐτὴν ἔχουν ὡς ὁδηγὸν αὐτῶν, διότι ἀπὸ τοῦ θανάτου αὐτῆς ἐντυγχάνει τῷ Θεῷ ὑπὲρ αὐτῶν».

Ἡ Ῥωσικὴ Ἐκκλησία ἐνωρίτατα διακήρυξε τὴν ἁγιότητα τῆς ἁγίας Ἡγεμονίδος Ὄλγας καὶ τοῦ ἐγγονοῦ της Μεγάλου Βλαδιμήρου καὶ τοὺς τίμησε μὲ τὸν τίτλο τοῦ Ἰσαποστόλου, σὲ ἀναγνώριση τῆς προσωπικῆς τους ἁγιότητας, ἀλλὰ καὶ τῶν ὑπηρεσιῶν καὶ τῆς προσφορᾶς τους στὸν ἐκχριστιανισμὸ τῆς Ῥωσίας. Συνήθως συνεικονίζονται, σὰν ἄλλο ἱερὸ ζεῦγος Κωνσταντίνου καὶ Ἑλένης, νὰ ὑψώνουν τὸν Τίμιο Σταυρό. Ἡ μνήμη τῆς Ἁγ. Ὄλγας τιμᾶται τὴν 11η Ἰουλίου καὶ τοῦ Ἁγ. Βλαδιμήρου τὴν 15η Ἰουλίου.
Εἶναι ἄξιο τονισμοῦ, ὅτι ἐνῷ οἱ ἅγιοι Βλαδίμηρος καὶ Ὄλγα ἔλαβαν κατὰ τὸ βάπτισμά τους χριστιανικὰ ὀνόματα (Βασίλειος καὶ Ἑλένη ἀντίστοιχα), ἔμειναν στὴν Ἱστορία —πολιτικὴ καὶ ἐκκλησιαστικὴ— μὲ τὰ ἐθνικά τους ὀνόματα, ὅπως καὶ ἄλλοι Ἅγιοι τῆς Κιεβινῆς Ῥωσίας (λ.χ. ὁ Παθοφόρος Γκλὲμπ - Ῥωμανός), ἴσως σὲ ἀπόδειξη τοῦ λεγομένου, ὅτι ὁ ἄνθρωπος ἁγιάζει τὸ ὄνομα καὶ ὄχι τὸ ὄνομα τὸν ἄνθρωπο.

Αὐτῆς ἁγίαις πρεσβείαις Χριστὲ ὁ Θεὸς ἐλεησον καὶ σῶσον ἡμᾶς.
ΑΜΗΝ

* Ἀπό το βιβλίο: «Ἀκολουθία τῆς Ἁγίας Ἐνδόξου Ἰσαποστόλου Ὄλγας, Βασιλίσσης τῆς Ῥωσίας». Κέντρον Ἁγιολογικῶν Μελετῶν Ἱερᾶς Μητροπόλεως Γ.Ο.Χ. Μεσογαίας καὶ Λαυρεωτικῆς «ΟΣΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ Ο ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗΣ»,  Ἔκδοσις 1η, 2001. Ἐκδόσεις Μητροπολιτικοῦ Ἱδρύματος Ἁγίας Αἰκατερίνης Στρογγυλὴ Κορωπίου Ἀττικῆς, 2001.